overdreven advokaatkosten

wilmar
Topic Starter

overdreven advokaatkosten

#1 , 16 mei 2011 12:49

Halo,

Ik heb in juli 2009 een huisje gekocht waarin ik waardepapieren heb gevonden aan toonder , omdat ik niet wist of ik recht had op die aangroeibons aan toonder , ben ik naar een advokaat gestapt om advies in te winnen ,
Ik heb toen meteen 100 euro betaald , en een week later heb ik zijn raad gekregen om die papieren aan de eigenaar , die ondertussen dement was geworden , terug te geven ,,, dat heb ik dan ook gedaan

Nu, mei 2011, komt die advokaat met de vraag om een bedrag van 741 euro te betalen ,,, 1,5 jr nadat ik bij hem om advies heb gevraagd

Moet ik zomaar dat bedrag betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#2 , 16 mei 2011 13:09

Zit er een specificatie bij van die € 741,-?

wilmar
Topic Starter

#3 , 16 mei 2011 16:48

administratiekosten : 105 euro ???
opzoeking gerechtsdeurwaarder ; 11.63 euro ???
ereloon 625 euro

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2011 19:39

Die zal gedacht hebben dat jij die waardepapieren hebt gehouden, en wil mee aan de pot lekken.
Kan je hem niet doorverwijzen naar de rechtmatige eigenaar van de papieren of zijn erfenamen?

wilmar
Topic Starter

#5 , 27 mei 2011 20:18

administratiekosten : 105 euro ???
opzoeking gerechtsdeurwaarder ; 11.63 euro ???
ereloon 625 euro
Welke stappen kan die advokaat nog verder ondernemen ?
Ik zou het helemaal niet erg vinden om voor een vrederechter te verschijnen

fenerus

#6 , 08 jun 2011 02:41

Weet je precies wat hij gepresteerd heeft en of dat een beetje klopt. Voor 1 consultatie is dit idd overdreven.

Wat je kan doen is :
1) de advocaat zelf aanspreken
2) de erelonen worden berekend op uw inkomsten. U kan bewijsstukken voorleggen en een herberekening vragen.
3) u kan naar de Stafhouder stappen van de Balie waar de advocaat is ingeschreven. De Stafhouder kan bemiddelen of een geschilprocedure opstarten voor de raad die kan oordelen of de kosten buitensporig waren of niet. Deze procedure is gratis. U doet uw verhaal en de advocaat doet zijn verhaal.
4) Bij sommige balies is er ook een bemiddelaar-advocaat die voordat je naar de stafhouder stapt, al kan bemiddelen tussen u en de advocaat. Let op niet op alle balies is dit voorzien. In Gent hebben ze een dienst, Dendermonde dan weer heeft zo'n dienst niet. De rest van de balies ken ik niet, informeer aldaar
5) pas nadien kan je nog naar de vrederechter

wilmar
Topic Starter

#7 , 01 dec 2011 17:12

Weet je precies wat hij gepresteerd heeft en of dat een beetje klopt. Voor 1 consultatie is dit idd overdreven.

Wat je kan doen is :
1) de advocaat zelf aanspreken
2) de erelonen worden berekend op uw inkomsten. U kan bewijsstukken voorleggen en een herberekening vragen.
3) u kan naar de Stafhouder stappen van de Balie waar de advocaat is ingeschreven. De Stafhouder kan bemiddelen of een geschilprocedure opstarten voor de raad die kan oordelen of de kosten buitensporig waren of niet. Deze procedure is gratis. U doet uw verhaal en de advocaat doet zijn verhaal.
4) Bij sommige balies is er ook een bemiddelaar-advocaat die voordat je naar de stafhouder stapt, al kan bemiddelen tussen u en de advocaat. Let op niet op alle balies is dit voorzien. In Gent hebben ze een dienst, Dendermonde dan weer heeft zo'n dienst niet. De rest van de balies ken ik niet, informeer aldaar
5) pas nadien kan je nog naar de vrederechter

Ik heb me dus gewend tot de stafhouder van advokaten te Antwerpen die de ereloonstaat van de advokaat zal onderzoeken op 15 december. Ik ben natuurlijk niet zo mondig als een advokaat .

Heeft het enig nut om een advokaat te raadplegen voor dat kleine bedrag ? Kosten,,, baten ??
Hoort een advokaat in Familierecht niet te weten hoe het wettelijk ineenzit ivm aangroieibons ?
Indien hij dat niet weet en moet opzoeken , moet ik dan de tijd vergoeden die hij nodig heeft om dat op te zoeken?
Is het normaal dat hij na 2 jr een gedetailleerde berekening opstuurt ?

dank u voor uw antwoorden

Terug naar “Andere”