reservatair erfrecht

xyz
Topic Starter

reservatair erfrecht

#1 , 14 mei 2011 17:14

Waar vind ik info over reservatair erfrecht en is dit van toepassing om niet samenwonenden?
Kan de enige zoon van mijn partner het vruchtgebruik dat ik kreeg te niet doen?
Het vruchtgebruik van zijn enige woonst heeft mijn partner vast gelegd in zijn testament. Mijn partner en ik waren niet samenwonend en ik was ook niet betrokken bij de aankoop van zijn woonst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mei 2011 19:15

Jullie zijn niet samenwonend , dus jij kan alleen iets erven door het testament. Zijn zoon kan evenwel de omzetting vragen van het vruchtgebruik van alle goederen in de nalatenschap , behalve van de gezinswoning. Maar die is er niet vermits er geen samenwoonst is. Dit kan leiden tot de verkoop van de woning , waarbij jij vergoed wordt voor dat vruchtgebruik. Of andersom , jij betaalt hem zijn deel uit voor de blote eigendom. Ook kan er een regeling moeten getroffen worden als , door uw leeftijd , de waarde van het vruchtgebruik meer is dan 50 % van het totaal. Zijn zoon heeft minstens recht op de helft van de waarde van de totale nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

xyz
Topic Starter

#3 , 14 mei 2011 19:22

Bedankt voor de snelle reactie.
Als de zoon het verkoopt hoe wordt dan de waarde van mijn vruchtgebruik berekend?

Reclame

wanton

#4 , 14 mei 2011 20:30

De waarde van het vruchtgebruik wordt bepaald volgens de leeftijd van de vruchtgebruiker en zijn geslacht. Deze moet , bij een verkoop of herverdeling , een som ontvangen die hem in staat stelt levenslang een som te ontvangen die evenwaardig is aan het vruchtgebruik. Levenslang is daarbij gebaseerd op de laatste sterftetabellen. Voorbeeld : een vrouw van 60 jaar heeft nog een levensverwachting van iets meer dan 27 jaar. Haar vruchtgebruik is bepaald op ongeveer 54 %. De zoon zou dan slechts 46 % ontvangen voor de blote eigendom , hij doet daar geen goede zaak mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”