Opzeggen huurcontract wegens aankoop woning

annina
Topic Starter
Berichten: 17

Opzeggen huurcontract wegens aankoop woning

#1 , 11 mei 2011 14:12

Op 01.04.2010 startte mijn huurovereenkomt (3-6-9).
Ik kocht echter een woning (compromis wordt binnen een twee weken getekend bij notaris en hij zou het allemaal kunnen regelen binnen een dikke twee maanden).

Ik dien dus de huurovereenkomst om te zeggen. Gezien de werken in het huis zou ik toch nog een maand dubbel willen (moeten) betalen. Dus dat is op zich niet het probleem.

De problemen stellen zich wat het contract betreft:
Ik zit nu in mijn tweede jaar. Als ik het goed begrijp dien ik dan twee maanden schadevergoeding te betalen? Hoelang is de opzeg? En dien ik die schadevergoeding ook te betalen als ik mijn opzeg mooi uitdoe?

In het contract staat vermeld dat er een plaatbeschrijving is en dat ik het huurcontract diende te registreren. Dat deed ik niet. Reden : ik vroeg de huisbaas schriftelijk (niet aangetekend) om een plaatsbeschrijving op te maken. Dat gebeurde niet.
Ik las dat ik dan “in principe” geen opzeg diende te doen. Maar is dit allemaal wel correct?

Het liefste zou ik er binnen een drietal maanden uitgaan, geen schadevergoeding moeten betalen en mijn huurwaarborg terug krijgen natuurlijk…

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 mei 2011 14:28

Sinds 01/2007 is de verhuurder bij wet verplicht het huurcontract te registreren. Een beding waarbij hij deze verplichting afschuift op de huurder is nietig.

Bij gebrek aan registratie dient u zich niet aan de wettelijk voorziene opzegperiode te houden en kan de verhuurder wegens een opzeg gedurende de eerste drie jaar geen vergoeding eisen.
U dient daarentegen wel een opzeg geven die art 3§9 van de huurwetgeving respecteert. Dat houdt concreet in dat:

- u de verhuurder aangetekend op de hoogte brengt van de opzeg die u wenst te geven. (14dagen, één maand, 2 maand, 7dagen drie uur en 15 seconden,...)
- dat de opzeg pas begint te lopen vanaf de eerste van de maand volgend op de kennisname van de verhuurder van uw opzeg. ( met een AS wordt de kennisname bij wet vastgelegd op de eerste aanbieding van het schrijven bij de geadresseerde of drie werkdagen na verzending)

Lightning

#3 , 11 mei 2011 14:31

...en indien u een vermoeden hebt dat de verhuurder het contract niet geregistreerd zou hebben, hem IN GEEN GEVAL hierover aanspreken voor u uw opzeg hebt gegeven. U kan u voor de registratie van het huurcontract bevragen bij uw plaatselijk registratiekantoor (bij voorkeur persoonlijk ter plaatse gaan).

Reclame

annina
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 11 mei 2011 14:34

Bedankt voor de snelle reactie.
Kan ik dit reeds in mijn brief vermelden dat ik wettelijk geen opzeg dien te doen?
Wat met schadevergoeding?
Eventueel met artikelnummers?

Fore
Berichten: 1298

#5 , 11 mei 2011 15:24

geen registratie, geen schadevergoeding

Wel eerst controleren of dit het geval is
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Fore
Berichten: 1298

#6 , 11 mei 2011 15:26

Artikelen 62-75
van de
Programmawet (I)
van
27 december 2006

Op grond van de nieuwe wet ligt de registratieplicht
van huurcontracten die dateren vanaf 1 januari 2007
volledig ten laste van de verhuurder. Dit in tegenstelling
tot de contracten van voor 2007 waarbij de verplichting
bij beide partijen lag. De verhuurder moet
deze plicht binnen de twee maand volgend op de
sluiting van het contract vervullen.
Indien de huurovereenkomst niet binnen de wettelijke
termijn geregistreerd is kan de verhuurder een
boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst
van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli
2007 de regel dat de huurder een einde kan maken
aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn
in acht te nemen en zonder een vergoeding
te betalen. Dit geldt alleen zolang het huurcontract
niet geregistreerd is.
Aangezien de registratie van de overeenkomst de
rechten van de huurder veilig stelt tegenover derden,
is het eveneens in zijn belang om de overeenkomst te
laten registreren, ook als hij er de kosten van moet
dragen.
Bron: http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 11 mei 2011 16:15

Artikel dat u dient aan te halen, is artikel 3§5 derde lid huurwetgeving en art 12 huurwetgeving.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.

annina
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 11 mei 2011 16:28

Hartelijk dank!

Als ik dat navraag voor de registratie moet ik rijksregisternummer enzo van de eigenaar kennen!
Maar dat kan ik toch onmogelijk weten?

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 11 mei 2011 16:47

Neen, bij het registratiekantoor heeft men enkel uw naam en uw adres nodig om te kijken of er een geregistreerd contract actief is op dat adres. uw huisbaas blijft hier volledig onwetend over.

annina
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 12 mei 2011 20:08

Ik vroeg dit reeds in het verleden al eens na maar moest zijn gegevens ook geven...

Terug naar “Huren”