appartement kopen en kat (huisdier)

glenn1976
Topic Starter
Contacteer: Website

appartement kopen en kat (huisdier)

#1 , 09 mei 2011 09:51

hallo

ik ken iemand die al lang op zoek is naar een appartementje en nu iets gevonden heeft. Deze persoon heeft een klein katje, maar in de basisakte staat natuurlijk dat huisdieren niet toegelaten zijn.

in hoeverre is dit echter wettelijk afdwingbaar? iemand heeft mij immers eens verteld dat een kat eigenlijk geen huisdier is maar een beschermd wild dier die je in je woonst mag nemen (tot max 6 stuks :lol: )

Kunnen andere eigenaars in het gebouw (denk 8 appartement in totaal, gebouw dateerd van beginjaren '70) haar dwingen kat weg te doen, ook als kat geen overlast veroorzaakt?

Ergens ook gelezen dat men een eigenaar niet kan verbieden een huisdier te houden omdat dit is een schending van art. 8 EVRM

http://users.skynet.be/historia/EVRM.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

graag advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 09 mei 2011 10:13

Nou ja in feite kan men op dezelfde basis ook een huurder niet verplichten zich aan die regel te houden. Het probleem is dat de ene vrederechter daar al anders over oordeelt dan een andere. In elk geval als eigenaar en voor een kat zie ik toch weinig kans dat een vrederechter dat niet zou toestaan. Maar je weet nooit. Als die persoon een vrederechter tegenkomt die dat toch zou verbieden rest hem niet anders dan tegen die uitspraak in beroep te gaan. Zie ook

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#28236" onclick="window.open(this.href);return false;
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Kopen”