Problemen met beeldscherm na Clean-up laptop

sunny
Topic Starter

Problemen met beeldscherm na Clean-up laptop

#1 , 01 mei 2011 09:23

Dag

Ik bracht enkele weken terug mij laptop naar een computerwinkel. De laptop was een beetje trager geworden. De computerwinkel zou alles nakijken en een onderhoud van de laptop uitvoeren.

Toen ik mijn laptop terug kgreeg merkte ik dat er veel aan veranderd was en dat hij dus duidelijk sneller was dan voorheen.
Nu merkte ik ook op dat er onderaan een witte streep was verschenen op mijn scherm, maar ik dacht dat dit aan de scherm-configuratie te wijten was. Iets wat ik later wel zou uitpluizen...

Nu toen mijn vriend gisteren eventjes gebruik maakte van mijn computer meldde hij me dat het scherm stuk was... ik verschoot nogal.

Na wat googlen kwam ik te weten dat dit een beschadiging kan zijn van het scherm, door een stoot/ val of een slecht contact.

In de advertentie van de computerwinkel stond in dat bij de claen-up ook een reiniging van de computer gebeurt...

Misschien dat daar iets is misgegaan.

Die laptop kostte me veel geld. De winkel waar ik hem gekocht heb is helaas failliet.

De garantie is net om.

Wat doe ik nu het beste?

Ik ben zeker dat het probleem zich pas voordeed na de clean-up. Maar zoiets valt natuurlijk heel moeilijk te bewijzen...

Maandag ga ik meteen naar de winkel bellen en zien wat ze voorstellen, al heb ik er heel weinig hoop in...

Alvast bedankt!

Kathleen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 01 mei 2011 13:41

U hebt de laptop in ontvangst genomen zonder de minste opmerking. U zal bijgevolg nog weinig verhaal hebben vrees ik. Of het scherm nu echt defekt is of niet kan niemand beoordelen op afstand. Indien de beschadiging volgens uw opzoeking van een stoot afkomstig is vrees ik dat u moet bewijzen dat iemand van de winkel dat gedaan heeft. Als er een reiniging werd gedaan met een vloeistof kan dat het scherm ook beschadigen/verkleuren aan de randen, maar dat zijn dat eerder zwarte (donkergrijze) plekken aan die randen.

Het zal dus eerder uw woord tegen dat van hen zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

EvilFreD

#3 , 01 mei 2011 15:43

De winkel waar ik hem gekocht heb is helaas failliet.
Die hebben er ook niets mee te maken. Zelfs al was het toestel nog binnen garantie. Vanaf een half jaar na aankoop ligt de bewijslast bij u.
Tenzij het bekend fenomeen is bij het type laptop, kunt u dat wel vergeten. Maar dat valt wel te onderzoeken. Het is niet omdat hij toevallig kapot ging bij de hersteller dat het ook diens schuld is.
Er zijn veel verschillende types laptops met heel uiteenlopende bekende problemen. Van toetsen die los raken tot schermen die er na x-aantal jaar mee ophouden.

Garantie net om? Dat valt te bezien. Is het toestel al eens binnen geweest voor herstelling in garantie? Dan werd de garantieperiode verlengt met de tijd dat u niet over het toestel kon beschikken. (geld niet voor de recente schoonmaak uiteraard).

Verder sluit ik me aan bij de woorden van mijn voorganger.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Vandebos

#4 , 01 mei 2011 16:54

Witte streep kan door kuisproducten. Op de meeste producten voor het reinigen van schermen zal ook staan dat deze niet gebruikt mogen worden op laptops. De reden daartoe is heel eenvoudig door het continue openen en sluiten van de laptop (bewegen scherm over 0° tot 195°) zal de sluiting tussen scherm en rand van de body van de de laptop na verloop van tijd niet meer sluitend zijn en bestaat de mogelijkheid dat kuisvloeistof de weg vindt naar een aantal schakelingen van de matrix.

Het is dus mogelijkerwijs een gevolg van verkeerd reinigen van het scherm. Bewijzen... dat is semi onmogelijk..

sunny
Topic Starter

#5 , 02 mei 2011 13:40

Ik heb net contact opgenomen met Sony.
Daar raadde men aan een update uit te voeren van de grafische kaart-driver.

Als het probleem zich dan nog steeds voordoet kan ik de laptop binnen brengen zodat ze het nakijken.
Normaal gezien is de garantie verlopen (nog niet zo lang, een paar weken), maar aangezien het een veel-voorkomend probleem is zijn er normaal geen kosten aan verbonden.

Toch ben ik een beetje bang... wat als ze sporen van vocht vinden (stel dat de computerwinkel het scherm reinigde met zo 'n spray) en de verantwoordelijkheid van zich af schuiven?
De computerwinkel heb ik nog niet gecontacteerd. Ik denk dat ik best afwacht tot ik staks (ben nu op mijn werk) de driver vernieuw.

Of meld ik dit toch best ondertussen aan de computerwinkel die de clean-up uitvoerde?

Alvast bedankt!

Groetjes

Kathleen

JohnD

#6 , 02 mei 2011 14:29

Wat ik niet begrijp is dat u noch Sony het verschil zien tussen een mechanische fout en een niet-mechanische fout. Kan je geen foto van het scherm geven ? Een update van de grafische kaart driver zal niets verhelpen aan een mechanische fout of vochtinsijpeling.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

sunny
Topic Starter

#7 , 02 mei 2011 15:43

Dag

Ik dacht dus dat die streep iets te maken had met de scherminstellingen.
Toen ik naar Sony belde heb ik toch goed uitgelegd wat er net mis is. Ik heb ook verteld dat het mss iets te maken had met het scherm zelf (hardware).
Toch raadde die persoon me aan om eerst een update van de drivers te doen...
Morgen belt die persoon me op om te horen hoe dat is verlopen.

Ik zal dat maar doen, ach ja... uiteindelijk kan je daar toch niets meer verkeerd doen toch.

Maar meld ik dit alles nu ook best aan de computerwinkel die dus ook mijn scherm reinigde? Of wacht ik af tot die laptop binnen is bij Sony.

Ik ben een beetje bang dat, als ik die laptop binnen breng bij Sony en dat die toch niet gratis wordt hersteld, het te laat is om nog te klagen bij de computerwinkel...

sunny
Topic Starter

#8 , 03 mei 2011 20:59

De persoon van Sony heeft gebeld. Ik vertelde hem dat die streep onderaan mijn scherm niet verdwenen is. Daarna belde iemand anders van Sony om te melden dat iemand van DHL de laptop komt ophalen en dat ze gaan bekijken of het zeker niets software-matig is. Indien dit niet het geval is wordt dit kosteloos hersteld.
Naar die computerwinkel heb ik ook gebeld. Eventjes het verhaal gedaan maar de persoon die ik aan de lijn had zei al meteen dat het niet hun schuld was.
Ach ja... nu hopen dat het in orde komt :)

Terug naar “Consumenten Koop”