woning kopen één kind weigert te tekenen

bapro
Topic Starter

woning kopen één kind weigert te tekenen

#1 , 31 mar 2011 18:41

ik ben in de mogenlijkheid een woning te kopen van een weduwenaar
deze heeft één zoon en weigert om de verkoop te tekenen ,daar hij voor één vierde eigenaar is kan hij dit
is er geen mogenlijkheid om het huis voor drie vierde met vruchtgebebruik te kopen of zijn hier ook andere mogenlijkheden voor ,er vanuitgaan dat de zoon in geen geval mee zal tekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 mar 2011 19:42

Vruchtgebruik is niet overdraagbaar. De enige mogelijkheid is dat de vruchtgebruiker zich laat uitkopen door de naakte eigenaar.

mapleleiah

#3 , 31 mar 2011 22:19

Vermoedelijk is er onenigheid over het deel dat de zoon zou krijgen bij een mogelijke verkoop. Ik zou hier eerlijk gezegd vanaf blijven ... Ik voorzie alleen maar verder gerek en problemen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Vandebos

#4 , 31 mar 2011 23:00

Dat lijkt me logisch, om te kunnen verkopen dient de zoon de vader zijn vruchtgebruik over te kopen op die wijze zou er weinig overblijven.

Er is wel een oplossing als de vader echt wil verkopen. De wet bepaald namelijk dat niemand verplicht kan worden in onverdeeldheid te leven. De vader kan dus de zoon meedelen dat hij gelet op zijn continue en koppig verzet bij de rechtbank van eerste aanleg een verzoek tot openbare verkoop zal indienen zodat het pand aan de meestbiedende verkocht zal worden tijdens een openbare veiling. U kan met de vader en de veilende notaris (om het exact bedrag te kunnen bepalen dat u dient te bieden om na alle kosten tot het maximum bedrag te komen dat u wenst te betalen) onder gesloten enveloppe een bod uitbrengen zodat bij het starten van de verkoop de notaris onmiddellijk na de aankondiging de gegeven prijs naar dit bedrag kan brengen (geschat op die beduidend lager is is altijd handig om anderen dan 2 keer te doen nadenken) of u kan natuurlijk zelf naar de verkoop gaan en dit bieden tot dit bedrag (of het ineens bij de opening bieden..).

Meestal zal dit echter tot gevolg hebben aangezien de zoon niet weet van deze afspraak dat meneer wel twee keer zal nadenken voordat hij zijn erfenis zonder enige controle dan ook ziet bepaald worden door vreemden...

Kwestie van even de kaarten deels op tafel te leggen en duidelijk te maken dat het u ernst is...

Natuurlijk loop je hierbij een risico, namelijk dat iemand anders meer biedt dan jij, maar zelfs in dat geval heeft niemand iets verloren, de vader en zoon krijgen een betere prijs en u verliest niets wat u anders toch nooit zou gekregen hebben.

Terug naar “Kopen”