Ongevraagd abonnement De Tijd

g1955
Topic Starter

Ongevraagd abonnement De Tijd

#1 , 28 mar 2011 09:35

Ik ga het bericht hier ook eens plaatsen,misschien zat ik in de verkeerde categorie.

Twee maand voordat het abonnement verviel (is 1 maart vervallen) heb in naar De Tijd gebeld en ze hebben gezegd dat dit niet automatisch verlengd wordt.
Ik kreeg wel een uitnodiging(in februari) om een nieuwe termijn te betalen.(dagkrant 400 Euro/jaar)Heb ik niet gedaan.Maar toch sturen ze de krant voort.
Heb dit abonnement enkele jaren geleden telefonisch besteld.Ze hebben geen schriftelijk bewijs

Ik kreeg begin maart ook een (ongevraagde) uitnodiging om 225 euro te betalen (krant online plus zaterdagkrant) Ook niet betaald.Toch sturen ze de zaterdagkrant.

Moet ik iets betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 28 mar 2011 09:42

AS schrijven om te melden dat je niet voor die diensten gevraagd hebt en ook wenst deze niet langer te ontvangen.

ik denk als je niet betaald, maar wel blijft ontvangen, je daar later meer problemen gaat mee krijgen.

Maar mss dat iemand met meer verstand van zaken hier op kan antwoorden.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#3 , 28 mar 2011 09:51

Tijdschriften en kranten vallen niet onder de wet van 25 mei 2007, die een grotere bescherming bieden aan consumenten. De algemene voorwaarden zijn dus onverminderd van toepassing. Deze dus eens goed nalezen wat er staat betreffende verlenging en opzeg.

Reclame

Fore

#4 , 28 mar 2011 10:15

Heb je een linkje naar deze wetgeving? Want vind hem precies niet

g1955
Topic Starter

#5 , 28 mar 2011 10:21

Hallo,

De algemene voorwaarden nergens op de site van De tijd te vinden(wel hoe een abonnement moet nemen natuurlijk).
Ook niet bij Madiafin.

Fore

#6 , 28 mar 2011 10:26

Hey g1955

De algemene voorwaarden vind je meestal heel vanonder op een site

hier een linkje:
http://help.tijd.be/?op=detail&articleI ... deId=3474n" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dit lijken mij de algemene voorwaarden voor de site zelf.

Mogelijk moet je een mail sturen voor de volledige algemene voorwaarden te verkrijgen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mar 2011 10:35

Moet men tegenwoordig als consument bij een bedrijf gaan smeken om de algemene voorwaarden te krijgen?

Fore

#8 , 28 mar 2011 10:43

Do not shoot the messenger

PS: ik weet persoonlijk ook niet veel van die zaken af, dus zoals in mijn eerste post: 'Maar mss dat iemand met meer verstand van zaken hier op kan antwoorden.'
'

EvilFreD

#9 , 28 mar 2011 10:49

Ik heb u al reeds in het andere topic dat u opende over hetzelfde onderwerp de link naar de AV van VWD gegeven.
Maar ik ben de beroerdste niet dus,
Zie hier de AV van VWD

En een citaat daaruit, betreffende de duur van overeenkomsten:
14. Duur en beëindiging
14.1. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen of uit de aard van de overeenkomst een bepaalde duur voortvloeit,
worden overeenkomsten aangegaan voor onbepaalde duur.
14.2. Overeenkomsten van bepaalde duur worden verlengd met een periode van telkens 1 (één) jaar, tenzij een partij
deze opzegt tegen het einde van de looptijd met inachtneming van een opzegtermijn van 2 (twee) kalendermaanden.
Voor overeenkomsten van onbepaalde duur geldt een opzegtermijn van 3 (drie) kalendermaanden.
14.3. In geval van staking van betaling, faillissement, stillegging of liquidatie van het bedrijf van een partij, heeft de andere
partij het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, onverminderd haar overige rechten en zonder
tot enige schadevergoeding gehouden te zijn. Onverminderd haar recht op schadevergoeding is vwd group in
geval van verzuim van Klant gerechtigd de overeenkomst eenzijdig te ontbinden door middel van een aangetekend
schrijven.
14.4. In geval van ontbinding overeenkomstig het vorige lid, zijn alle vorderingen van de ontbindende partij op de andere
partij onmiddellijk en geheel opeisbaar. De andere partij is verplicht de nodige maatregelen te nemen, teneinde de
ontbindende partij in de gelegenheid te stellen haar rechten te effectueren.
14.5. In geval van beëindiging overeenkomstig de vorige leden, zullen de volgende verplichtingen na het einde van de
overeenkomst doorlopen: geheimhouding en respectering van intellectuele eigendomsrechten.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Fore

#10 , 28 mar 2011 10:57

De tijd wordt uitgeven door mediafin, VWD levert alleen informatie aan mediafin. Dus die AV gelden niet voor de TS lijkt me.

"vwd group biedt Mediafin de mogelijkheid om zich volledig te concentreren op hun core business: “Het uitgeven”. Wij nemen voor Mediafin de volledige marktinformatie distributie voor zijn rekening, zowel intern als extern."

'Mediafin doet een beroep op vwd group voor de leveranties van een belangrijk deel van zijn grondstoffen.'
Bron: http://www.vwd.eu/referenties-media492/mediafin-776" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Fore op 28 mar 2011 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

EvilFreD

#11 , 28 mar 2011 11:03

Dacht dat het de moedermaastchappij was. Maar het lijkt er bij nader inzien op dat er enkel sprake is van samenwerking.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Fore

#12 , 28 mar 2011 11:04

op mediafin.be staat alleen contactinfo

@ g1955, heb je nooit een papier gehad met de algemene voorwaarden?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 mar 2011 11:08

Nogmaals, ik zie niet in hoe een bedrijf zich kan beroepen op algemene voorwaarden als deze op geen enkele manier bekend zijn gemaakt aan de consument en het contract bovendien telefonisch is afgesloten.

Turaki

#14 , 28 mar 2011 11:12

Net ontdekt dat er een recentere wet bestaat: Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6 april 2010.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Van toepassing is Artikel 82:
§ 1. Wanneer een dienstenovereenkomst van bepaalde duur afgesloten tussen een onderneming en een consument een beding tot stilzwijgende verlenging bevat, wordt dit beding geplaatst in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de voorzijde van de eerste bladzijde.
Dit beding vermeldt de gevolgen van de stilzwijgende verlenging waaronder de bepaling van § 2, evenals de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst en de wijze waarop hij kennis geeft van dit verzet.
§ 2. Onverminderd de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst, kan de consument, na de stilzwijgende verlenging van een dienstenovereenkomst van bepaalde duur, op elk ogenblik zonder vergoeding de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de opzeggingstermijn die in de overeenkomst is bepaald, zonder dat deze termijn meer dan twee maanden mag bedragen.
§ 3. Voor zover een wet geen specifieke regels over de stilzwijgende verlenging van dienstenovereenkomsten vaststelt, kan de Koning voor de diensten of categorieën van diensten die Hij aanwijst, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad :
1. bijzondere regels stellen inzake de stilzwijgende verlenging van een overeenkomst;
2. vrijstellen van de verplichtingen bedoeld in de §§ 1 en 2.
§ 4. Het toepassingsgebied van deze afdeling kan door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, worden uitgebreid tot bepaalde categorieën van goederen die Hij aanwijst.

Nog steeds is de wet enkel van toepassing op dienstovereenkomsten en niet op leveringscontracten zoals tijdschriften.

g1955
Topic Starter

#15 , 28 mar 2011 11:41

Aan Fore

Het is telefonish afgesloten,dus niets ondertekend.
Ik kreeg wel een uitnodiging om te verlengen.Dus ga ik er van uit dat er geen stilzwijgende verlenging is.Heb niet verder betaald.

Het vervelende is dat er op de site van de tijd bij de algemene voorwaarden niets over abonnementen staat.Ook niet bij Mediafin.

Maar ze blijven de krant sturen.(dagelijkse krant 400 Euro/jaar)
Ook een uitnodiging om 225 Euro te betalen(krant online plus zaterdagkrant)
Ook niets betaald maar toch sturen ze de zaterdagkrant.
Ik denk dat daar moeilijkheden van gaan komen.Of is het een middel om toch te betalen?

Terug naar “Consumenten Koop”