huwelijksstelsel

Timme82
Topic Starter

huwelijksstelsel

#1 , 20 mar 2011 13:11

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort huwen. Wij hebben recent een appartement gekocht en daarbij elk 50% van he bedrag gefinancierd, met ons eigen kapitaal en geleend kapitaal (samen geleend). Wij hebben ook onze reserves op 1 gemeenschappelijke rekening gestort.

Met anderen woorden: de situatie tot aan het huwelijk is dat alles evenredig verdeeld is.
Indien ik wil dat:
- alles hetgeen wij binnen het huwelijk vergaren gemeenschappelijk wordt
- hetgeen wij zouden erven tot de eigen goederen zouden gaan behoren

binnen welk stelsel kunnen bij dan best huwen. Is hiervoor een huwelijkscontract nodig?

Is het verder nog nuttig om de goederen en geld dat we tot nu toe vergaard hebben in de gemeenschap in te brengen? Ik zou gewoon graag willen dat als we ooit uit elkaar zouden gaan dat alles netjes 50-50 verdeeld wordt.

edit: nog een extra vraag: wat zijn de consequenties voor goederen in gemeenschap/goederen in privé bij een overlijden van 1 van ons? er is 1 kindje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 mar 2011 20:31

Ieder van u beiden betaalt evenveel en betaalt mee de lening. Bij uw trouwen is het huis dus in gemeenschap , ieder voor 50 % eigenaar.
Er is een kind van u beiden samen : alle aanwezige gelden worden ( bij overlijden van één der partners ) beschouwd als gemeenschappelijk. De verdeling wordt dan 50-50. Enkel bij echtscheiding kan een probleem ontstaan , wanneer de partners elk hun aandeel in die gemeenschap terug willen bekomen. Daarom toch ergens bewijs bijhouden van wat op dit ogenblik van ieder apart is.
Na jullie huwelijk , de akte van aankoop van het appartement eens laten herzien bij de notaris. Waarschijnlijk is de aankoop gebeurd met de zgn. tontine. Die kan best geschrapt worden na het huwelijk , want de vererving van het huis is veel goedkoper dan de verwerving via tontine. Dit is zeker aan te raden vermits er een kind is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”