Maximale kosten gerechtsdeurwaarder

fvd12345
Topic Starter
Berichten: 1

Maximale kosten gerechtsdeurwaarder

#1 , 13 mar 2011 23:16

Beste,

Een gerechtsdeurwaarder heeft een roerend beslag gelegd op mijn auto en 360 euro kosten opgelegd op de hoofdsom van 35 euro.

Ik vind dit nogal overdreven om dit allemaal voro de hoofdsom van 35 euro te doen. Hoe kan ik deze kosten aanvechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 mar 2011 23:51

Niet. De deurwaarder voert een vonnis uit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 13 mar 2011 23:52

Die kan u niet aanvechten. 300€ tot 360€ zijn normale tarieven voor een inboedel beslag, al of niet uitvoerend. Dat het overdreven is voor een eenvoudig beslag op een auto is juist. De vraag is bij mij niet waarom u die 35€ niet betaald hebt, omdat u daar misschien heel goede redenen voor kan gehad hebben, maar vooral waarom u geen voorzorgen hebt genomen om uw auto alleszins niet in beslag te laten nemen. Deurwaarders spelen heel dikwijls een spelletje blufpoker. Hier bent u aan de verliezende kant.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

marmat
Berichten: 68

#4 , 14 mar 2011 22:14

Ten eerste : een bedrag van 360 euro voor een beslagexploot lijkt mij niet conform de wettelijke tarieven te zijn, zeker niet voor een hoofdsom van 35 euro.
Fvd schrijft bovendien dat er 360 euro kosten zijn, niet dat het beslag 360 euro kost. Dit bedrag zal vermoedelijk samengesteld zijn uit diverse exploten (bv. bevel en beslagexploot).

Ten tweede : JohnD geeft het advies : neem Uw voorzorgen.
Ik vermoed dat hiermede bedoeld wordt dat de auto diende te worden "weggestopt" ? Vrij kortzichtig. Als de auto er niet is, zal de deurwaarder wel iets anders in beslag nemen, vb. de inboedel of het inkomen. Of moeten we dit ook allemaal wegmoffelen ?
Als Fvd goede redenen had om de 35 euro niet te betalen (wat zijn volste recht is), dan diende hij tegen het vonnis verzet of hoger beroep aan te tekenen.

Deurwaarders spelen geen spelletje blufpoker. Als iemand niet betaald en er geen verzet of hoger beroep wordt aangetekend tegen een vonnis, dan dient de gerechtsdeurwaarder, als openbaar ambtenaar - dit vonnis uit te voeren wanneer hem daarom verzocht wordt. De kosten van deze tenuitvoerlegging komen ten laste van de schuldenaar welke niet betaald (of niet tijdig verzet/hoger beroep aantekent).

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 17 mar 2011 12:56

Ten eerste : een bedrag van 360 euro voor een beslagexploot lijkt mij niet conform de wettelijke tarieven te zijn, zeker niet voor een hoofdsom van 35 euro. Fvd schrijft bovendien dat er 360 euro kosten zijn, niet dat het beslag 360 euro kost. Dit bedrag zal vermoedelijk samengesteld zijn uit diverse exploten (bv. bevel en beslagexploot).
Perfekt mogelijk, de hoofdsom heeft er niets mee te maken. Als die schuldenaar die hoofdsom weigert te betalen kan dat. Die 360 Euro zal wel het totaal aan kosten zijn voor beslag en incl. bvb slotenmaker enz..
Ten tweede : JohnD geeft het advies : neem Uw voorzorgen.
Ik vermoed dat hiermede bedoeld wordt dat de auto diende te worden "weggestopt" ? Vrij kortzichtig. Als de auto er niet is, zal de deurwaarder wel iets anders in beslag nemen, vb. de inboedel of het inkomen. Of moeten we dit ook allemaal wegmoffelen ?
U hebt duidellijk geen praktijkervaring met DW's. De deurwaarder moet nog wel iets kunnen in beslag nemen dat die waarde van 35 Euro overstijgt. In het aangehaalde voorbeeld van de poster is dat geen probleem natuurlijk. Maar dat is zeker niet altijd het geval. En verder wil ik er u toch nog op wijzen dat elk inkomen tot iets meer dan 1000 Euro (bedrag word regelmatig aangepast) volledig vrij is van elk beslag. Er zijn enkele uitzonderingen maar laten we daar niet dieper op ingaan.
Als Fvd goede redenen had om de 35 euro niet te betalen (wat zijn volste recht is), dan diende hij tegen het vonnis verzet of hoger beroep aan te tekenen.
Indien hij dat beroep dan zou verliezen zou het hem wel eens het 10-voudige en meer kunnen kosten. En om in beroep te gaan zonder advocaat ? Dat doet geen normaal mens.
Deurwaarders spelen geen spelletje blufpoker. Als iemand niet betaald en er geen verzet of hoger beroep wordt aangetekend tegen een vonnis, dan dient de gerechtsdeurwaarder, als openbaar ambtenaar - dit vonnis uit te voeren wanneer hem daarom verzocht wordt. De kosten van deze tenuitvoerlegging komen ten laste van de schuldenaar welke niet betaald (of niet tijdig verzet/hoger beroep aantekent).
Zij spelen wel een spelletje blufpoker. Vraag dat maar aan elke advokaat en de ettellijke duizenden mensen die ooit al eens met een deurwaarder te doen gehad hebben. Hij moet nog "kunnen" beslag leggen ook bedoel ik, en rekening houdende met wat ik hierboven gezegd is, is dat dus zeker niet altijd het geval. Er zijn genoeg mensen waar niets te halen valt. En nogmaals, op alle inkomen onder de 1000 Euro daar kan geen Euro beslag op gelegd worden. Op dit forum is al honderden malen gezegd dat je een kale kei niet kunt stropen. Natuurlijk zijn er al eens schuldeisers die alle goede raad in de wind willen slagen die DW's geven, en toch beslag en verkoop van goederen willen laten doorgaan, met als resultaat hetgeen ik hierboven als voorbeeld aangehaald heb.

VB: Als er bij iemand maar ter waarde van (waarde in openbare verkoop bedoel ik dus = heel laag) bvb. 200 Euro max kan beslag gelegd worden op goederen en het bedrag dat geeist word door de schuldeiser (neem bvb. vonnis uitvoerbaar bij voorraad) is bvb 1000 Euro. dan kan de schuldeiser natuurlijk een bewarend/uitvoerbaar beslag laten leggen (als die schuldeiser niet weet dat die persoon maar voor een tegenwaarde van 200 Euro heeft, anders is hij dom om toch beslag te laten leggen), de rekening voor de schuldenaar word dan met een 350 Euro verhoogd, zoals je zelf korrekt stelt hierboven. Nu moet de schuldenaar dus nu 1350 Euro betalen aan de schuldeiser (de schuldeiser moet dat bedrag/kosten van dat beslag natuurlijk ondertussen betalen a/d deurwaarder). De schuldenaar betaalt dan bvb. niet en de DW zal gegarandeerd dreigen met openbare verkoop, tot en met enkele dagen ervoor zelfs een geel aanplakbiljet in de bus steken van de schuldenaar waarin hij de openbare verkoop aankondigd of het op de muur van de woning van de schuldenaar kleven. Als de DW de openbare verkoop toch doet en die goederen ter waarde van 200 Euro worden opgehaald komt daar dus minstens 1000 Euro bij te betalen door de schuldenaar. Samen met het oorspronkelijke bedrag dat hij aan de schuldeiser moest + beslag en openbare verkoop is dat dus 2350 Euro. Met wat geluk worden de goederen van de schuldenaar dan verkocht en brengen de geschatte 200 Euro op. Maar dan is de kous af als die schuldenaar maar een 1000 net per maand verdient (trouwens van iets boven de 1000 tot 1200 ongeveer kan er maar 20% beslagen worden). Bijkomend kostenplaatje voor de schuldeiser: 1350€-200€=1150€. En zijn oorspronkelijke 1000 Euro heeft hij ook niet. Omdat heel veel mensen schrik hebben van een deurwaarder betalen ze soms wel vooraleer het zover is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”