afkoop vruchtgebruik

zoltan
Topic Starter

afkoop vruchtgebruik

#1 , 28 feb 2011 13:44

ik wens uit onverdeeldheid te treden van een woning in blote eigendom. Er is echter een vruchtgebruiker van 84 jaarWat is de kostprijs van de afkoop vruchtgebruik ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 feb 2011 18:17

Er is een verschillende waarde van het vruchtgebruik naargelang de vruchtgebruiker man of vrouw is.

Volgens de tabellen van J Schryvers is de waarde van het vruchtgebruik voor een persoon van 84 jaar : 14.76 % bij een man ; 18.28 % bij een vrouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zoltan
Topic Starter

#3 , 12 mar 2011 08:07

word daar ook rekening gehouden met het feit dat de vruchtgebruikster niet meer in het pand woont ?

Reclame

Lightning

#4 , 12 mar 2011 08:39

Nee, het maakt niet uit of de vruchtgebruiker het pand bewoont of niet.
Vruchtgebruik houdt o.a. ook in, het recht om het pand te verhuren en de huurinkomsten te innen.

zoltan
Topic Starter

#5 , 12 mar 2011 15:53

omdat mijn moeder niet meer in staat in het pand te onderhouden , kan er dan via een gerechtelijke procedure aangedrongen worden om een verkoop rekening houdend met de waarde vh vruchtgebruik. Er zijn in de toekomst aanzienlijke kosten o.a. veroudering en slijtage vd woonst , slechte nutsvoorzinningen en geen isolerende maatregelen.
Kortom economisch is het niet meer rendabel om blote eigenaar te zijn .

Kan dit via een gerechtelijke procedure worden bekomen ?

westhoek

#6 , 14 mar 2011 09:47

Je bent tenminste eerlijk Zoltan.
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, maar ik zie het anders. Hoe meer schade aan de woning komt, hoe liever ik het heb. Later zal ik het recht krijgen om ze over te kopen, en niemand zal over mijn bod kunnen (mijn erfdelen in gedachten). Doen ze dat toch, is het graag verkocht natuurlijk.

Of je dat vruchtgebruik ongedaan kunt maken, dat is zeer de vraag hoor. Uw moeder heeft ook haar rechten zoals het hoort.

zoltan
Topic Starter

#7 , 18 mar 2011 06:49

ik kan steeds haar vruchtgebruik afkopen via een gerechtelijk vonnis omdat ze niet in staat is woning te onderhouden. Er moet heel veel hersteld worden en zij is financieel niet in staat om dit te laten uitvoeren alhoewel ze wettelijk verplicht is de woning als een goede huisvader te onderhouden.

Veebee

#8 , 18 mar 2011 10:05

En vrijwillig afstand doen van haar vruchtgebruik wil ze niet? (wel laten vastleggen bij de notaris in dat geval)
Vruchtgebruik eindigt bij afkopen of overlijden of vrijwillig afstand doen van het recht van vruchtgebruik normaal gezien

zoltan
Topic Starter

#9 , 20 mar 2011 19:05

ik zal steeds naar de bevoegde rechtbank moeten gaan om mijn gelijk te halen. Komt er nog bij dat mijn zus op eigen houtje de hele huisboedel heeft verwijderd en wss verkocht

Terug naar “Kopen”