Beste forumleden,
Even kort de situatie schetsen;
Mijn ouders gaan uit elkaar (55j.&57j.), vader heeft een appartementje gevonden en trekt er de eerste maart in. Ze zijn getouwd met een huwelijkscontract waarin staat dat alles gelijk verdeeld dient te worden. Hierover zijn beiden akkoord omtrent de gelden en inboedel. Maar over de echtelijke woning (die volledig is afbetaald) vinden ze geen oplossing. Mijn moeder heeft een laag inkomen (part-time) en heeft een aanvraag gedaan om via ocmw aan een app te raken (lange wachttijden).
Momenteel zijn volgende voorstellen aan de man;
- de woning verkopen (moeder blijft in de periode tussen 1ste maart en verkoop in de woning wonen waarin vader halve huur vraagt en moeder allimentatie wegens laag inkomen). Dit zou een spijtige oplossing zijn omdat ze zelf de woning volledig hebben opgebouwd van nul..
- de woning niet verkopen, beiden eigenaar blijven; moeder blijft inwonen betaalt halve huur en vraagt allimentatie
- de woning schenken aan enig kind(vruchtgebruik blijft door beide partijen behouden); moeder mag (gratis) inwonen, vader krijgt vergoeding (van kind) wegens het niet mogen/kunnen inwonen.
Graag had ik enkele bedenkingen verkregen, eventueel andere oplossingen. Wat zijn de rechten en plichten in de verschillende situaties?
Met vriendelijke groet,
Michael