Buurvrouw of wij?

Lies87
Topic Starter

Buurvrouw of wij?

#1 , 08 feb 2011 09:59

Beste mensen,

Wij zitten met een probleem, ofwel, dat denkt onze buurvrouw, maar wij denken van niet. Een korte situatieschets.

De buurvrouw heeft een stalletje dat tegen ons huis gebouwd is; nl. tegen een aangebouwd nieuw stuk huis van ons (living). Boven haar stal, was er nog ongeveer 1m snelbouwsteen van ons zichtbaar. Om ons huis te beschermen tegen het vocht, is er een schrijnwerker langsgeweest (6maanden geleden) en die heeft daar latjes tegen bevestigd (PVC gevelbekleding, de correcte term ontgaat me even). De schrijnwerker heeft dus enkel onze muur aangeraakt, heeft zelfs alle latjes "uitgehold" zodat ze mooi rond de dakpannen zitten. Maar hier situeert zich het probleem; er is uiteraard ruimte gelaten tussen de dakpannen en de latjes. Er is een loodgieter langsgeweest want mevrouw heeft nu vochtproblemen en dat zit blijkbaar tussen de latjes en de dakpannen. Loodgieter zegt dat er lood tussen de twee zou moeten zitten om dat vocht tegen te houden. Nu beweert de buurvrouw dat onze schrijnwerker dat had moeten doen maar... wij wilden enkel onze muur beschermen, en waren niet van plan om haar dak te laten afwerken??

Hoe moet dit nu verder, het is al een dame op leeftijd en ze "begrijpt" bepaalde dingen gewoonweg niet.. De regen komt nu tegen die latjes en loopt dan naar beneden achter haar dakpannen, terwijl de regen daarvoor min of meer opgeslorpt werd door onze stenen en ook wat werd afgewaterd doordat de spleet tussen dakpannen en onze muur groter was.

Spreek ik hiervoor de verzekeringen aan? Moeten wij hier een oplossing voor zoeken? Ik zou denken: haar dak = haar verantwoordelijkheid = haar verzekeringen zelf aanspreken..

Graag jullie advies hierover.

Alvast bedankt!

Lies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2011 10:33

Als dat jullie muur is mag ze daar niet tegenaanbouwen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2011 20:07

Indien jullie de muur die jullie eigendom is waterdicht hebben laten afwerken, moeten jullie er ook voor zorgen dat deze waterdicht is aangesloten op het gebouw van de buur, zeker indien zijn gebouw er al stond.

Reclame

EvilFreD

#4 , 08 feb 2011 21:46

Zoals ik het lees is jullie gebouw als laatste gebouwd.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn jullie in dat geval ook aansprakelijk.
U kunt niet verwachten van uw buurvrouw dat zij haar bestaande bouw aanpast aan jullie nieuwbouw.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2011 21:57

"""De buurvrouw heeft een stalletje dat tegen ons huis gebouwd is; nl. tegen een aangebouwd nieuw stuk huis van ons """
En wie was er nu eerst???

Lies87
Topic Starter

#6 , 09 feb 2011 08:54

Alvast bedankt voor de reacties.

Ter verduidelijking: ons deel nieuwbouw was eerst; de stal is er daarna tegengebouwd.

Wij hebben het vorig jaar gekocht, vorige eigenaar heeft de verbouwingen gedaan. We hebben geen idee of alles volgens de regeltjes is verlopen, de vorige eigenaar vertelde dat de stal van de buurvrouw eerst op de helft van onze grond stond. Hij heeft die stal afgebroken na bezoek van de landmeter en heeft daarna ofwel zelf een nieuwe stal gebouwd ofwel eentje laten bouwen, dat weet ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Mijn verzekeringsagent komt vrijdag voor alle zekerheid even langs..

Heb op het grondplan gekeken en het zou een gemeenschappelijke muur zijn. Dus onze gedachtegang was: gemene muur = ieder verzorgt zijn deel, maar de regeltjes zijn soms zo ingewikkeld...

Wordt vervolgd...

Terug naar “Andere”