Eind oktober werden in ons dorp metingen uitgevoerd. Ook in onze straat. Hiervoor gebruikte men trillingen. De momenten dat ze deze uitvoerden daverde ons huis als een gek. Onze zoontjes werden bang van de zetel die trilde! S'avonds vond ik op onze slaapkamer stukjes pleister. Omdat ik die dag het ganse huis gepoetst had wist ik heel zeker dat die er nog konden gelegen hebben. Het enige dat er gebeurde waren die metingen.
Ik ben verder in onze woning gaan rondkijken en vond in meerdere muren scheuren die er vooraf niet waren. (wij wonen in een nieuwbouw, gezet in 2008, verhuisd eind 2009). Er lopen steunbalken door het huis en de pleister op deze steunbalken is gezakt. Je ziet met name deze balken nu door de woning lopen omdat de pleister daar een mm lager hangt. Verschillende muren vertonen scheuren (enkel binnen, gelukkig). Maar er zijn er zelfs die langs bijde kanten gescheurd zijn. (slaapkamer + gang)
Ik ben onmiddellijk de dag nadien naar het gemeentehuis gegaan, daar heb ik de gegevens doorgekregen van de firma die de metingen deed. Die zijn nadien ook komen kijken. Ik heb onze verzekering op de hoogte gebracht. Ook de verzekering van de opdrachtgever van die metingen werd op de hoogte gebracht.
We werden verwittigd dat er iemand langskwam voor de schade op te meten 17/12. Op 16/12 kom ik na het werk thuis en vind een brief dat de afspraak niet door kan gaan. (mijn verlof is aangevraagd en kan dit s'avonds niet meer annuleren). Dan staat in de brief dat ze willen komen 4/1, maar verzetten het naar 13/1. Op 12/1 vind ik om 19u een brief in de brievenbus dat ze niet komen, maar ze verzetten het naar 8/2.
Ook hier weer te laat om mijn verlofdag te annuleren.
Op de brief staat nu ook ineens dat wij moeten zorgen voor offertes. Heeft nooit niemand niks van gezegd. Moet er niet nagegaan worden dat onze woning niet aan het verzakken is? Muren scheuren, plafonds scheuren?..... Moeten wij enkel een stukkadoor laten komen zien of ook een architect??????
Wie draait op voor die verloren vakantiedagen? Ik heb foto's van de scheuren (heel onduidelijk want barsten zijn amper te zien op foto wel de verzakte pleister op de balken en de echt lelijke scheuren in de muren) Ook foto's van de pleister die op de grond lag, maar nu natuurlijk na 3 maanden is opgeruimd.
Ze sturen ons van het kastje naar de muur. Wij zitten in een onafgewerkt huis, wilden dit jaar verder afwerken en schilderen, maar nu zal er waarschijnlijk op zijn minst opnieuw gepleistert moeten worden, dat kan maanden duren, mss moeten we wel tijdelijk verhuizen, want elke kamer vertoont wel schade.
Ik ben het beu, wij werken bijna 2 jaar aan ons huis, ieder weekend vrij moment staken we al onze energie erin. Ik werk heb een gehandicapt kindje en een man die constant in het buitenland zit. Wie draait op voor al die last die nu de herstellingen gaan meebrengen. Hoe kunnen wij zorgen dat we hen kunnen aansprakelijk stellen mocht het huis echt verzakken????
Wie zijn wij als kleine werkende belg? Moeten wij zomaar met onze voeten laten spelen? Hoe kunnen wij op onze strepen staan?