nagaan of iemand gedomicilieerd is in een huurhuis

fran123
Topic Starter

nagaan of iemand gedomicilieerd is in een huurhuis

#1 , 10 jan 2011 08:31

stel ik ben eigenaar en verhuur een huis , nu heb ik een vermoeden dat nog mensen bij de huurder inwonen. Mijn huurder zegt van niet dat ze er maar nu en dan verblijven.
stel dat de huurder komt te sterven, kan ik die personen ook huur laten betalen en hoe kan ik weten dat ze wel effectief gedomicilieerd zijn in mijn huis.

Mag kan ik dat navragen bij de politie?of de gemeente. heb ik dat recht om dat te weten? wegens de wet van de privacy kan je toch moeilijk nog iets te weten komen.

hoe gaat dat dan in zijn werk?

fran

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2011 10:23

Kwartieragent kwn wel nazicht doen of er meer mensen wonen... maar zal dat niet aan u zeggen en zeker niet als er meer mensen kunnen wonen.
Pas als de huurder weg is kan je in principe optreden.

artemis

#3 , 10 jan 2011 12:54

Ik denk dat het wat kan afhangen van gemeente tot gemeente en van ambtenaar tot ambtenaar (verschil tussen theorie en praktijk) maar u kan altijd eens informeren bij de dienst Bevolking, desnoods met uw huurcontract in de hand.

Zelf heb ik simpelweg via telefoon informatie gekregen over de domicilie van een huurder (of hij zich had uitgeschreven na te zijn 'verdwenen') en of er eventueel nog domicilies waren op het adres.

Vermits het om een huis gaat komt de waterfactuur vermoedelijk rechtstreeks bij de huurder terecht. Anders zou u daarop kunnen zien hoeveel personen er per 1 januari van een lopend jaar gedomicilieerd zijn, dit ivm met de korting op waterverbruik van het Vlaams Gewest.

Reclame

Vandebos

#4 , 10 jan 2011 13:00

Opzoekingen bij de dienst bevolking gebeuren op basis van naam, niet adres.

artemis

#5 , 10 jan 2011 13:09

Opzoekingen bij de dienst bevolking gebeuren op basis van naam, niet adres.
Zal dan weer zo een voorbeeld zijn van verschil tussen theorie en praktijk want mij heeft men telefonisch verzekerd dat er geen andere domicilies waren en dat de persoon die er gedomicilieerd was zich er had uitgeschreven (met exacte datum).
Mogelijk had ik geen antwoord gekregen indien er wél andere domicilies waren geweest.

Nadien heeft de wijkagent ons zelfs spontaan (en zonder dat we het gevraagd hadden) het nieuwe adres van de persoon in kwestie bezorgd, ook iets wat in principe niet kan vermoed ik :?

Zo zie je maar.

artemis

#6 , 10 jan 2011 15:12

Een deel van de vraag van Fran blijft onbeantwoord:

Wat zijn de rechten (en plichten) van medebewoners in een huurpand als zij zelf geen huurcontract hebben en de oorspronkelijke huurder komt te overlijden?
Een overlijden maakt geen einde aan een huurovereenkomst. Een familielid dient na overlijden het huurcontract op te zeggen en dit met de normale opzegtermijn. De huur moet ondertussen verder betaald worden.
Maar er kunnen medebewoners zijn die geen familie zijn...

Volgende vraag:
Heeft een verhuurder/eigenaar eigenlijk ten allen tijde het recht om te weten a) hoeveel en b) wie precies er in zijn huurpand gedomicilieerd is?

Nog een vraag die daar bij aansluit en onder dezelfde titel past:
Hoe eventuele overbewoning vaststellen, ermee rekening houdend dat
a) niet iedereen steeds effectief op zijn domicilie-adres woont
b) sommige mensen wel effectief op een bepaald adres wonen maar elders gedomicilieerd zijn.
Met andere woorden: Het aantal mensen dat ergens woont is niet altijd gelijk aan het aantal domicilies op een gegeven adres. Dat aantal kan hoger of lager zijn dan het aantal domicilies.

Vandebos

#7 , 10 jan 2011 15:50

Bij overlijden van de huurder/ondertekenaar is het diens familie of "gezin" die het contract dienen op te zeggen. Diegenen die samenwonen met de huurder op het adres in kwestie zullen aanzien worden voor diens gezin.

In theorie dient een huurder telkens zijn gezinssamenstelling verandert de verhuurder hiervan op de hoogte te brengen. In de praktijk gebeurt dit uiterst zelden.

Overbewoning vaststellen is byzonder moeilijk. de woningdienst zal zich hier laten leiden door oppervlakte van het pand en het aantal leefruimtes. Bij eventuele gedingen dienaangaande worden regelmatig het aantal aangetroffen slaapplaatsen in het pand mee vermeld om de situatie in te schatten. Het aantal vaststellingen van overbewoning ligt beduidend lager dan het aantal onbewoonbaarheidsverklaringen.

artemis

#8 , 10 jan 2011 16:13

Bij overlijden van de huurder/ondertekenaar is het diens familie of "gezin" die het contract dienen op te zeggen. Diegenen die samenwonen met de huurder op het adres in kwestie zullen aanzien worden voor diens gezin.

In theorie dient een huurder telkens zijn gezinssamenstelling verandert de verhuurder hiervan op de hoogte te brengen. In de praktijk gebeurt dit uiterst zelden.
Dus de eventuele medebewoners die de TS hier vermoedt kunnen na een overlijden van de huurder het contract al dan niet opzeggen, en moeten in ieder geval huur blijven betalen tot de beëindiging ervan.
Tegen wie moet je je dan als verhuurder richten als je geen enkel idee van identiteit(en) hebt?
. Bij eventuele gedingen dienaangaande worden regelmatig het aantal aangetroffen slaapplaatsen in het pand mee vermeld om de situatie in te schatten. Het aantal vaststellingen van overbewoning ligt beduidend lager dan het aantal onbewoonbaarheidsverklaringen.
Niet makkelijk als criterium. Telt een bedsofa? Hoeveel personen kunnen er in een bedsofa slapen? Van 0 tot 3 :?:

Wat je laatste zin betreft lijkt me dat niet onlogisch. Ik ben overtuigd dat meer gevallen van overbewoning ongemeld blijven dan gevallen van onbewoonbaarheid.

Vandebos

#9 , 10 jan 2011 17:13

Bij overlijden is het de familie die de opzeg dient te verrichten. De meest dichtstbijzijnde familie is het gezin, een ongedefinieerde eenheid...

Indien de leden van het gezin niet gekend zijn kan men gaan kijken naar de namen op de postbus, hen 's avonds eens vriendelijk aanspreken of contact opnemen met de wijkagenten die dan een buurtonderzoek kunnen verrichten.

fran123
Topic Starter

#10 , 10 jan 2011 19:44

dan voor het antwoord :)

Luc

#11 , 27 mar 2011 19:48

Overbewoning vaststellen is byzonder moeilijk. de woningdienst zal zich hier laten leiden door oppervlakte van het pand en het aantal leefruimtes. Bij eventuele gedingen dienaangaande worden regelmatig het aantal aangetroffen slaapplaatsen in het pand mee vermeld om de situatie in te schatten. Het aantal vaststellingen van overbewoning ligt beduidend lager dan het aantal onbewoonbaarheidsverklaringen.
Deze mededeling door de verhuurder aan de syndicus is nu verplicht in het kader van de wet van 2010 over de mede-eigendom, als het gaat om een gedwongen mede-eigendom.

Terug naar “Privacy-bescherming”