betekenis van gesubrogeerd?

D&V
Topic Starter

betekenis van gesubrogeerd?

#1 , 29 dec 2010 12:30

De exacte betekenis van gesubrogeerd vind ik op diverse websites terug maar in de volledige context van onderstaande zin kan ik het moeilijk plaatsen. Is er iemand die de zin kan omzetten naar verstaanbare taal a.u.b?

Door de betaling is de verzekeringsmaatschappij tot beloop van het betaalde bedrag in alle rechten van de begunstigde(n) tegen alle derden gesubrogeerd met betrekking tot het schadegeval.

De brief gaat als volgt verder:
De schaderegeling geschiedt onder alle voorbehoud en zonder nadelige erkenning van verantwoordelijkheid van de verzekerde in wiens naam de betaling wordt gedaan en kan diens rechten niet schaden.

De betaling maakt een provisie uit en zal op het volledige en definitieve vergoedingskapitaal in mindering worden gebracht.

Nu biedt er zich de volgende vraag aan:
Uit het schrijven blijkt dus dat ik een bedrag kan uitbetaald krijgen. Dat bedrag dekt echter niet de volledige kosten (medische facturen en verplaatsingskosten) die ik tot op heden heb gemaakt. Met eventueel 'smartengeld' hou ik nog geen rekening in de onkosten.

Wat dien ik te doen? Het geld aannemen of weigeren?
Wat zijn de gevolgen als ik het bedrag aanvaard of weiger?

Hartelijk bedankt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2010 12:56

Er staat: "De betaling maakt een provisie uit en zal op het volledige en definitieve vergoedingskapitaal in mindering worden gebracht". Dit betekent in mensentaal dat door de betaling te aanvaarden de zaak nog niet volledig geregeld is en je dus nog verder schadevergoeding kan vragen voor de schade die nog niet vergoed is met deze betaling.

Subrogatie
betekent dat de verzekeringsmaatschappij na de betaling en ten belope van het betaalde bedrag in jou rechten treedt ten aanzien van derden. Een voorbeeld: veronderstel dat zou blijken dat niet de verzekerde van die maatschappij de aansprakelijke is, maar persoon X. Dan had jij de schadevergoeding in feite moeten ontvangen van X i.p.v. de verzekeringsmaatschappij. De verzekeringsmaatschappij kan dan het bedrag dat zij aan jou betaald heeft van X vragen in jou plaats. Jij kunt dat bedrag niet meer van X vragen, want je hebt het al gekregen.

D&V
Topic Starter

#3 , 29 dec 2010 17:20

Bedankt voor de reactie.

Ik doe er dus niets verkeerd mee om het aangeboden bedrag (voorschot) te aanvaarden?

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”