Ik ben in een heel ingewikkelde echtscheidingsprocedure verwikkeld.
Na jaren van moeilijkheden heb ik de stap gezet om te scheiden en ben alleen gaan wonen.
Inmiddels heb ik een nieuwe partner.
De scheiding is inmiddels een aantal maanden uitgesproken en de verdeling zou "eerstdaags" moeten beginnen.
Vooraleer ik echter effectief gescheiden was heb ik gepoogd mijn ex via kortgeding mee de leningen te laten betalen en mee in te staan voor de kosten die blijven lopen om het gemeenschappelijk bezit in stand te houden. Die eigendom bestaat uit onroerende goederen en een zelfstandige zaak. Ik draai op voor alle kosten maar kan door de tegenkantingen van mijn ex niet de normale handelingen stellen om de zaak goed te runnen. Bovendien is hij in de echtelijke woonst blijven wonen, maar een opslagruimte van de zaak is daar ook nog gevestigd. Hij verhindert mij evenwel die ruimte te gebruiken door allerlei dwaze zaken zoals de poort vergrendelen, de electriciteit saboteren en dergelijke. Iets bewijzen is quasi onmogelijk. Gevolg ik kan deze koelruimte al sinds anderhalf jaar niet meer gebruiken.
Het kortgeding werd een jaar voor de echtscheiding werd uitgesproken in gang gezet maar er is nog steeds geen uitspraak in het kortgeding. Aangezien alles al achterhaald is en ik maatregelen heb genomen om elders verder te werken wil ik dit kortgeding stoppen. Mijn advokaat zegt evenwel dat ik niet zomaar kan.
Mijn vraag is dus concreet hoe kan ik een geding stoppen dat ik zelf ben aangegaan? De kosten die nu nog worden gemaakt voor advokaat zijn niet meer te verantwoorden aangezien er niets meer te halen valt. Is er ergens een wettekst die dit behandelt? Dank voor iedere informatie.