erven

ancha
Topic Starter

erven

#1 , 25 dec 2010 16:23

Kan een kind, na het overlijden van een van de ouders, die samen een eigendom hebben en die een som geld op hun spaarrekening hebben, het deel van de overleden ouder opeissen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 dec 2010 16:41

Is het kind meerderjarig?
Zijn er nog kinderen?
Wat is de relatie van de ouders? (gehuwd, samenwonend,..)

wanton

#3 , 25 dec 2010 17:46

Beste ancha ,
in zo'n situatie erft een kind slechts de blote eigendom van het deel van de overleden ouder , evenveel als de andere kinderen. Met de blote eigendom alleen ben je niets , daar kan je weinig mee aanvangen. Je kan je deel opeisen van andere goederen dan de gezinswoning. Maar die blote eigendom moet dan omgezet worden naar volle eigendom. Concreet : het vruchtgebruik dat de overlevende ouder nog heeft op dat deel moet vergoed worden. En dat kan wreed tegenvallen. Afhankelijk van de leeftijd van de andere ouder , kan uw opbrengst terugvallen tot 1/3. Voorbeeld :u erft de blote eigendom van een som van 10.000 €. U wenst dat geld op te vragen. Uiteindelijk bekomt U slechts 3.500 €.
Denk dus toch maar eens na vooraleer U dit gaat doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ancha
Topic Starter

#4 , 25 dec 2010 19:41

de kinderen zijn meerderjarig, en de ouders zijn gehuwd

wanton

#5 , 25 dec 2010 20:06

Beste ,

ik ga mijn vorig bericht niet herhalen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!