Sanctie RVA door fout van vakbond

mama17
Topic Starter

Sanctie RVA door fout van vakbond

#1 , 21 dec 2010 15:01

Ik zal proberen mijn situatie kort te schetsen.

3 jaar geleden werd ik als student zijnde zwanger waarop mijn vriend en ik besloten te gaan samenwonen. Hij was werkloos en ik maakte mijn studies af. Ik en ons zoontje stonden dus ten laste van hem en hij ontving een uitkering als gezinshoofd.
Ik had echter een studentenjob die ik ook na de bevalling terug ben begonnen. Dit was zeer onregelmatig en ik had gemiddeld 100 tot 200 euro per maand, maar alle kleine beetjes helpen.. Wij hebben hier nooit over gelogen (waarom zouden we? ik verdiende zo weinig het maakte toch niets uit voor zijn uitkering) en mijn vriend heeft op de vakbond altijd gezegd dat ik dat werk doe. Daar zeiden ze iedere keer dat dat geen probleem was dat moest niet doorgegeven worden WANT ik was student. Alles in orde dachten wij.
In januari 2010 studeer ik af en begin vol goede moed mijn zoektocht naar vast werk, maar zolang ik niets heb doe ik gewoon verder op mijn studentenjob. In maart 2010 worden we een eerste keer opgeroepen door de RVA want we moeten voor hun bewijzen waar we wonen adhv elektriciteitsfacturen en dergelijke. Eén keer daar aangekomen blijkt het vooral over mijn werk te gaan. We krijgen te horen dat we de verandering in onze gezinssituatie niet hadden doorgegeven, nl. dat ik afgestudeerd ben. We excuseren ons en zeggen dat we daar niet bij stilgestaan hadden aangezien de werksituatie dezelfde is gebleven. Die man vertelt ons dat de regels anders liggen voor studenten en wij ondertekenen een papier waarin we verklaren terug te zullen betalen hetgeen we onrechtmatig teveel hebben ontvangen vanaf januari!
Hierop gaan wij naar de vakbond om de veranderingen door te geven en daar vertellen ze mij dat zolang ik geen 600 euro per maand verdien dit niet nodig is want mijn vriend blijft gezinshoofd.
Maanden erna weer een brief van de RVA waarin ze al mijn loonfiches opvragen vanaf het begin dat wij samenwonen. Wij die binnengebracht in de veronderstelling dat we niets te verbergen hebben.. We krijgen ook nog een brief waarom de gezinstoestand nog steeds niet is aangepast? Ondertussen had ik werk gevonden en ging ik midden augustus naar de vakbond om dit door te geven. In september krijgen wij een brief van de RVA met het bedrag aan onrechtmatig ontvangen uitkeringen dat wij moeten terugbetalen: bijna 10 000 euro. Ik viel achterover! Dadelijk naar de vakbond zij nemen contact op met de RVA: zij hadden mijn loonfiches goed ontvangen, maar besloten deze sanctie toch te nemen! De vakbond zegt dit te regelen en ons juridisch bij te staan, want dit kan volgens hun ook niet. Eer dat alle papieren in orde zijn is natuurlijk heel wat tijd gepasseerd en heel wat telefoontjes en bezoekjes aan de vakbond (telkens iemand anders en telkens opnieuw de situatie uitleggen). Nu kregen wij onlangs bericht van de vakbond dat ze ons toch niet gaan helpen omdat mijn vriend in september 2008 verklaard heeft dat ik op dat moment niet werkte. Ik was toen net bevallen en werkte idd niet, al die andere keren dat hij heeft gezegd dat ik wel werkte zijn niet van tel.
Wij vorige week terug naar de vakbond, weer iemand nieuw.. en die kon ons enkel vertellen dat onze juridische termijn om in beroep te gaan gepasseerd is! Hij ging het er nog met enkele collega's over hebben en mij terugbellen, maar natuurlijk weer niets van gehoord..

Kan dit zomaar? Mijn vriend wil zich erbij neerleggen en het betalen, maar ik kan dit niet. Bovendien kunnen we dat financieel absoluut niet aan. Zijn er nog mogelijkheden?

Alvast bedankt voor reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 dec 2010 19:53

DRINGEND antwoorden op volgende zaken:
- wat is de datum van de brief van de RVA met de beslissing?
- kan je de eerste 3 pagina's van de brief inscannen/fotograferen en doormailen (mailadres stuur ik je in pm)

Het kan normaal gezien niet wat je zegt, dus daarom best reageren.

mama17
Topic Starter

#3 , 28 dec 2010 12:32

De datum van de beslissing is 27 augustus, wij hebben de brief half september ontvangen. Volgens de vakbond moeten wij in augustus ook al een brief gehad hebben, maar dit was niet het geval (ik zou mij zoiets wel herinneren..)
Ik ben niet in het bezit van een scanner dus kan de pagina's niet inscannen.

Reclame

JPV

#4 , 28 dec 2010 17:23

Kan je het dan overschrijven (tot aan het stuk van "U hebt zich aangeboden bij de RVA" (of de andere melding van hoe u zich hebt verdedigd, bvb door vertegenwoordiging). Meestal zijn dit de eerste 2 pagina's die je zou moeten overschrijven.

Overschrijven ofwel fotograferen

mama17
Topic Starter

#5 , 03 jan 2011 10:28

Dit is de soort brief die wij niet hebben ontvangen denk ik. Ik heb foto's gemaakt van wat wij wel hebben ontvangen en zal het doorsturen.

JPV

#6 , 03 jan 2011 11:12

De brief die je me hebt doorgestuurd is idd enkel de berekening van de terugvordering. Best even naar de RVA bellen of ze nog eens de beslissing kunnen opsturen (of bij je vakbond een kopietje van de brief vragen, zij hebben deze ook liggen, toch zeker in hun hoofdkantoor.

mama17
Topic Starter

#7 , 12 jan 2011 14:16

Ik heb de papieren aangevraagd en ondertussen ontvangen en zal ze doorsturen. Ik hoop echt dat er nog iets is wat we kunnen doen..
Ik was aan het denken van naar een andere vakbond te gaan en daar misschien raad te vragen? We zijn na die hele historie toch niet meer zo geneigd te zijn om bij onze vakbond te blijven!

JPV

#8 , 13 jan 2011 09:43

mama17,

strikt juridisch heeft de RVA gelijk: zij hebben zich gebaseerd op een foutieve aangifte om het verschil in uitkeringen tussen samenwonende en gezinshoofd terug te vorderen. In de meeste RVA's is het echter mogelijk om nadien, zelfs nadat de beroepstermijn verstreken is, een herziening van de beslissing aan te vragen op basis van de bewijzen van uw inkomen. Blijkbaar is dit hier na eenvoudige vraag (nog) niet gebeurd

Ik zou je sterk aanraden om naar de directeur van de RVA een brief te sturen met een vraag tot herziening van de beslissing en daar al deze argumenten in te vermelden:
- het feit dat je nog student was tijdens de samenwoonst en dacht als jobstudent daar niet onder te vallen.
- het feit dat je zwanger was en daarom samenwoonde (beetje op het sentiment spelen ;))
- het feit dat je door de beslissing minder globaal gezinsinkomen hebt dan je recht op had als je niet zou gaan werken.
- (uitdrukkelijk!!!) het feit dat je geen fraude of kwaad opzet in het spel had
- het feit dat de RVA zelf erkent dat de toestand zich baseert op een misverstand bij het ACV en je dus er zelf niet 100% aan kan doen.

Ik hoop alleen dat je ondertussen de gezinstoestand toch al hebt veranderd en dat hij terug gezinshoofd is en jij je situatie (werkende) hebt doorgegeven (jouw inkomen <600 euro).

Schrijf best eerst die brief eens en post die vooraleer je die verstuurt.

mama17
Topic Starter

#9 , 13 jan 2011 10:35

Beste JPV,

Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga vandaag direct aan die brief beginnen.. Ondertussen hebben we de eerste afbetaling al gedaan..
Wat betreft onze gezinstoestand: Ondertussen ben ik officieel gezinshoofd want mijn inkomen is 30 euro te hoog..
Dus is er van zijn uitkering ongeveer evenveel afgegaan als ik verdien, wat onze financiele situatie niet zo rooskleurig maakt en als wij nog eens die terugbetaling moeten doen weet ik het helemaal niet meer..
Tussen 2 haakjes heeft het ook wel weer enkele maanden geduurd voor dat onze vakbond dit correct had doorgegeven! Ik ben het gaan aangeven van het moment dat ik wist dat ik werk had (augustus) en iedere keer als ik op de vakbond moest zijn heb ik gevraagd te controleren als het in orde was en dit was nog geen enkele keer het geval! De laatste keer was in december, dus ik hoop dat het nu ok is. Ik kan daar echt boos van worden, door dat soort fouten zitten we in de problemen en nog blijft dat gebeuren.

Zo gauw ik mijn brief geschreven heb post ik hem.

mama17
Topic Starter

#10 , 19 jan 2011 14:15

Beste JPV. Ik heb de brief die geschreven heb hieronder geplakt. Opmerkingen en correcties zijn welkom. Bedankt!

"Geachte ,
Ik contacteer u in verband met een terugvordering die ons opgelegd is. Het gaat om C31 nr: . Wij moeten onrechtmatig ontvangen uitkeringen terugbetalen. Het is zo dat onze gezinstoestand niet correct was doorgegeven aan de RVA.
Ik wil een korte schets geven van de situatie om uit te leggen hoe dit is kunnen gebeuren en hoop op wat begrip te mogen rekenen.
In 2008 wordt ik, nog student zijnde, onverwacht zwanger. Hierop besluiten mijn vriend en ik te gaan samenwonen en na de geboorte van ons kindje verhuizen wij van Brussel naar Genk. Enkele maanden na mijn bevalling en na het vervolledigen van mijn stage heb ik mijn oude studentenjob weer opgenomen om iets extra te verdienen. Ik verdiende hiermee een gemiddelde van 200 euro per maand. Wij hebben hier nooit moedwillig om gelogen! Wij zijn altijd eerlijk geweest tegen het ACV, maar omdat ik student was moest dat niet doorgegeven worden volgens hen.
In januari 2010 studeer ik af en zolang ik geen vast werk heb blijf ik mijn studentenjob behouden. In maart zijn wij opgeroepen door de RVA met de vraag waarom er geen aangifte is gebeurd van mijn afstuderen. Wij hadden hier niet bij stilgestaan en geven aan teveel ontvangen uitkeringen te zullen terugbetalen vanaf het moment van afstuderen.
Ik stap dadelijk naar het ACV om dit recht te zetten, MAAR daar vertellen ze mij er pas aangifte moet gebeuren vanaf het moment dat ik minimum 600 euro per maand verdien.
Wij zijn naar het ACV gestapt voor juridische bijstand toen wij de sanctie ontvingen. Zij zouden dit allemaal regelen, maar uiteindelijk hebben ze zich teruggetrokken. Nu is onze termijn verstreken, maar ik zou toch graag een herziening van het dossier aanvragen. Mijn loonfiches van die hele periode zijn binnengebracht op het RVA en mijn verdiensten waren nooit van die mate dat mijn vriend geen gezinshoofd meer zou zijn. Wij hebben nooit moedwillig fraude willen plegen en worden zeer zwaar gestraft.
Met vriendelijke groeten,
"

JPV

#11 , 19 jan 2011 21:02

k zou de brief aanpassen door:
- het exacte bedrag van elke maand in de brief te vermelden (brutobedrag!)
- duidelijk te verwijzen naar het feit dat ze ook in de beslissing melden dat het om een misverstand bij het ACV gaat (én dus niet bij jullie ;)).
- kopie van de arbeidsovereenkomst (waarbij het duidelijk moet zijn dat het een arbeidsovereenkomst als studenten is)

Brianna

#12 , 10 aug 2011 21:01

Wij hebben ook ongeveer hetzelfde meegemaakt.
Mijn vriend is sinds januari werkloos maar was nog zelfstandige in bijberoep.
Hij had dit aangegeven bij het ACV.
Een maand geleden krijgen we een brief van de RVA dat hij naar daar moest gaan.
Daar vertellen ze hem dat hij niet in orde is met de papieren en dat hij al het dopgeld moet terug betalen en dat hij geschorst wordt.
We snappen er niets van, want hij was toch in orde met de papieren.
Deze morgen komen we erachter dat die vrouw van het ACV had ingevuld dat hij geen bijberoep had, terwijl hij uitdrukkellijk gezegd had dat hij wel een bijberoep had. Nu is hij dus geschorst omdat hij zogezegd niet had aangegeven dat hij een bijberoep had.
Die vrouw van het ACV zei ook dat ze er niets aan kon doen en dat het zijn eigen schuld was want hij had dat papier getekend. Ze geloofde trouwens ook niet dat haar collega die fout had gemaakt. Ze dacht dat mijn vriend aan het liegen was om te profiteren van de uitkering. Ze zei zelfs dat ze niet mee doet aan het gefoetel van mijn vriend. Stel je dat eens voor! Hij moet nu €6000 terugbetalen door de fout van die vrouw en mijn vriend zou dan degene zijn die foetelt!
We willen hiermee verder gaan, want dit kan zomaar niet.

Heeft er iemand tips of raad voor ons? Want het is heel moeilijk te bewijzen dat wij niet in fout zijn, want het ACV speelt toch onder 1 hoedje.

Alvast bedankt

JPV

#13 , 11 aug 2011 09:31

Hij moet niet noodzakelijk 6000 euro terugbetalen door de fout van die vrouw. Kan je even in detail beschrijven wanneer hij dat bijberoep doet (welke dagen, welke uren), over welk bijberoep het gaat, ... ?

Brianna

#14 , 11 aug 2011 14:32

Maar hij heeft dat papier ondertekend. Daar baseren ze zich op denk ik. Hij verkocht olijfolie wat rechtstreeks van italie kwam. De exacte dagen en uren weet ik zo niet. Hij had geen winkel ofzo. Als er iemand olijfolie moest hebben dan bracht hij dat, dus hij had geen vaste uren dat hij werkte. En de laatste maanden ging het al helemaal niet goed met de zaak en daarom had hij de zaak op non-actief gezet.

JPV

#15 , 12 aug 2011 08:18

als hij geen vaste uren kan opgeven (op weekbasis, maandbasis, ...), zou hij toch volledig geschorst worden van het recht op uitkeringen. Dus dan zou hij ook die 6000 euro moeten terugbetalen. Dus eigenlijk is de discussie over al dan niet gezegd tegen die vrouw redelijk irrelevant.

Terug naar “Werkloosheid”