Probleem met afvoer/riolering in keuken

myvniels
Topic Starter
Berichten: 3

Probleem met afvoer/riolering in keuken

#1 , 16 dec 2010 13:00

Beste,

Wij wonen met zijn 2en in een appartement waar een totaal van 5 appartementen zijn gesitueerd.
Onder ons is een doorgang naar de garage en bovens ons is er nog één appartement.
Dit appartement huren wij vanaf 16 december 2009 en wonen er effectief vanaf 1 januari 2010.

In het begin waren er al verscheidene malen met stankoverlast, rioleringsproblemen en
tot op heden nog steeds schimmelproblemen door het feit dat er geen verluchting aanwezig is.

Nu is er afgelopen weekend plotseling de afvoer in de gootsteen van de keuken verstopt.
We hebben deze met een plopper proberen te ontstoppen en met HG duo ontstopper en
nog een vergelijkbaar middel echter niets heeft mogen baten.

Mijn partner was plotseling vrij op maandag en heeft de huurdersbond gebeld
waar haar werd gezegd dat een verstopping op onze kosten is en dat wij een loodgieter moeten regelen.
Dus wij een loodgieter geregeld, namelijk dezelfde die de verhuurder voor het problem van de riolering heeft ingeschakeld.
Er werd ons toen verteld als we problemen hebben dat wij dezelfde mensen dienen te gebruiken die zij cotacteerd,
dus toen meteen de gegevens van de loodgieter, elektricien, verwarming/sanitair opgeschreven.
Tevens een probleem met de verwarming gehad welke vanaf februari tot nu toe niet is opgelost., want deze is namelijk onveilig

Deze zijn dinsdag komen kijken en konden het probleem niet vinden in onze leidingen
ofwel van de gootsteen tot en met de syfon was schoon en van na de syfon is de eerste 5 tot 10 meter ook schoon.
Vandaag zijn ze verder gegaan en hebben beneden in de put in de doorgang onder ons een prop gevonden van zeep en andere resten
met een ruime lengte van 30 cm.
Nu wonen wij hier nog maar een jaar en lijkt het ons zeer sterk dat de kosten nu aan ons gericht zijn.
Want het bevindt zich nu toch in het algemene deel?

Echter, is er dinsdag een e-mail door de verhuurder gestuurd dat ze niet meer samenwerkt met deze loodgieter
en dat ze de kosten niet zal betalen!
Alleen is ons nooit verteld dat ze niet meer samenwerkt met deze loodgieter en aangezien ik niet uit de buurt kom
ben ik ook niet bekend met andere loodgieters, dus braaf haar loodgieter gebeld.
Nu blijkt ze deze niet meer te gebruiken en wil daarom de kosten niet betalen.

is dit toegestaan? aangezien het probleem algemeen is en dat ik natuurlijk iedere willekeurige loodgieter van de goudengids had kunnen bellen? En haar de naam niet verplicht had moeten mlaten weten en de rekening achteraf kunnen opsturen.

Hoe zit dit nu en wie is er verantwoordelijk?

Dank u allen voor uw hulp!

Met vriendelijke groeten,
Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 dec 2010 13:11

Wordt deze afvoer eveneens gebruikt door het appartement boven jullie?

myvniels
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 dec 2010 13:30

De afvoer komt in de doorgang allemaal samen en zover ik het heb kunnen begrijpen
zijn de leidingen daar net samen gekomen en hebben wij er alleen last van omdat wij het laagst zitten
maar als wij er neit waren zou de bewoner boven ons het probleem kunnen krijgen.
want daar zat de grootste prop van ruim over 30 cm met een diameter van zeker 10 cm

Reclame

myvniels
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 16 dec 2010 14:23

Heeft iemand een idee wie er verantwoordelijk is in dit geval?
want het is dus een waar hardnekkige verstopping.

Echter, mijn belangrijkste vraag is mag de verhuurder weigeren om de rekening te betalen
op basis van de loodgieter die wij hebben gekozen.
Niettemin was dit haar gebruikelijke loodgieter en werd ons gezegd deze ter allen tijden te gebruiken.
Van haar verandering zijn wij niet verwittigd.

Gaarne uw reactie

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 16 dec 2010 16:18

Aangezien ze u heeft verplicht deze te gebruiken en u nadien niet op de hoogte heeft gebracht van een andere beslissing kan men u niets verwijten in dit opzicht.

Voor de kosten zelf lijkt het me aangewezen dat u de richtlijnen volgt uit het pdf document "wie doet wat" dat u in onderschrift vindt.

Kort: u dient de verhuurster een aangetekend schrijven te zenden waarin u haar middels het bestek van de loodgieter aantoont dat het probleem zich niet bevond in uw privatief gedeelte doch in de gemeenschappelijke afvoer. Dat de aard van de verstopping wijst op een dichtslibben van de leiding die de periode dat u het pand huurt lang overstijgt. Dat u in het schrijven een kopie van de factuur plaatst en haar verzoekt deze binnen de tien dagen na kennisname aan de reparateur te betalen. Dat u, overeenkomstig art 1719BW, 1721BW, 1731 BW en 1720BW dat middels art 2 §2 van de huurwetgeving sedert 18/05/2007 van dwingend recht is, geen schuld hebt aan deze verstopping in de gemene delen doch dat deze onder sleet valt. Dat bij gebrek aan betaling van de factuur binnen de gestelde termijn na kennisname overeenkomstig de wet op communicatiemedia dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich verplicht zal zien het bedrag zonder verdere voorafgaandelijke waarschuwing van de maandelijkse huur af te houden.

Sluit af met: enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend bezorgd.

PS: gelet op het feit dat het allemaal vrijwilligers zijn die hier belangeloos hun tijd spenderen om onbekenden verder te helpen kan een klein beetje geduld nu en dan helpen...

Terug naar “Huren”