van arbeider naar bediende statuut--- Vakantiegeld

davy 1977
Topic Starter
Berichten: 8

van arbeider naar bediende statuut--- Vakantiegeld

#1 , 01 dec 2010 20:09

Graag had ik eens geweten of hoeveel vakantiegeld ik krijg volgend jaar.
Ik ben nu sinds 1 november overgestapt van arbeidersstatuut naar bediende.
Als arbeider kreeg ik ongeveer 2800 netto.
Als bediende verdien ik nu 1740 netto.
Hoe verloopt de berekening dan precies voor mijn vakantiegeld van volgend jaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 01 dec 2010 20:15

verlofgeld wordt berekend op je brutoloon das ook bvb op je eindejaarspremie

Lieke87
Berichten: 21

#3 , 02 dec 2010 09:01

Je zal een stuk minder vakantiegeld krijgen, mààr je zal wél doorbetaald worden tijdens je opgenomen vakantie. Daar zit het grootste verschil tussen arbeiders en bedienden.

Dus of je nu thuis bent of niet, uw loon zal doorbetaald worden!

Reclame

xena

#4 , 02 dec 2010 15:11

Dus of je nu thuis bent of niet, uw loon zal doorbetaald worden!
ook voor de dagen verlof verkregen door prestaties in het vakantiedienstjaar als arbeider?

davy 1977
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 02 dec 2010 21:21

Ik versta dat wel en weet dat ik minder vakantiegeld krijg omdat ik doorbetaald ben tijdens mijn verlof.
Maar had graag geweten hoeveel ik volgend jaar zal krijgen of hoe dat wordt berekend.
Volgens wat ik hoorde van sociaal bureau kan het zijn dat ik moet terugbetalen.
Gaat dit misschien over de periode dat ik gestart ben tot eind dit jaar die wordt verrekend van mijn vakantiegeld.
Wel moet ik zeggen dat ik nu bijna geen verlof niet meer heb. We moeten namelijk doorwerken tijdens kerstverlof.
Iemand idee van de berekening in menselijke taal.

xena

#6 , 03 dec 2010 02:47

Ik versta dat wel en weet dat ik minder vakantiegeld krijg omdat ik doorbetaald ben tijdens mijn verlof.
Maar had graag geweten hoeveel ik volgend jaar zal krijgen of hoe dat wordt berekend.
Volgens wat ik hoorde van sociaal bureau kan het zijn dat ik moet terugbetalen.
Gaat dit misschien over de periode dat ik gestart ben tot eind dit jaar die wordt verrekend van mijn vakantiegeld.
Wel moet ik zeggen dat ik nu bijna geen verlof niet meer heb. We moeten namelijk doorwerken tijdens kerstverlof.
Iemand idee van de berekening in menselijke taal.
het is de taak van de werkgever om er voor te zorgen dat de werknemer zijn verlofdagen opneemt
vraag eens aan dat bureau op welke wettelijke basis ze dat verlofgeld gaan terugvorderen mondeling zullen ze u wel wa wijsmaken maar op papier zetten da zal wa anders worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 dec 2010 07:18

Ik versta dat wel en weet dat ik minder vakantiegeld krijg omdat ik doorbetaald ben tijdens mijn verlof.
Maar had graag geweten hoeveel ik volgend jaar zal krijgen of hoe dat wordt berekend.
Volgens wat ik hoorde van sociaal bureau kan het zijn dat ik moet terugbetalen.
Gaat dit misschien over de periode dat ik gestart ben tot eind dit jaar die wordt verrekend van mijn vakantiegeld.
Wel moet ik zeggen dat ik nu bijna geen verlof niet meer heb. We moeten namelijk doorwerken tijdens kerstverlof.
Iemand idee van de berekening in menselijke taal.
het is de taak van de werkgever om er voor te zorgen dat de werknemer zijn verlofdagen opneemt
nee, want dit kan je interpreteren als dat de werkgever verlof kan inschrijven voor de werknemer als hij zijn dagen nog niet opgenomen zou hebben. Wat niet zo is natuurlijk.
vraag eens aan dat bureau op welke wettelijke basis ze dat verlofgeld gaan terugvorderen mondeling zullen ze u wel wa wijsmaken maar op papier zetten da zal wa anders worden
en toch heeft het sociaal bureau gelijk en zullen ze dit met alle gemak op papier zetten (alleen is het niet echt juist wat davy verstaan heeft ;))

Sociaal bureau zal berekening maken alsof Davy een vol jaar gewerkt heeft als bediende. Dit vakantiegeld zal hij "krijgen", echter wel verminderd met wat hij als arbeider qua dagen/bedrag kreeg.

Op het moment dat Davy dus zijn "hoofdvakantie" neemt, zal hij bovendien die maand effectief geld van zijn maandloon afgetrokken worden, om het enkel vakantiegeld dat hij kreeg voor de prestaties als arbeider af te trekken (niet gedekte dagen door zijn prestaties als bediende).

Davy, de exacte berekening is niet directe te maken op basis van nettobedragen. Ga hiervoor best eens naar je vakbond of scan een loonfiche in van je huidig werk én je RJV-fiche.

xena

#8 , 03 dec 2010 13:37

als je geen recht op loon hebt kan er ook niets worden afgetrokken , en aftrekken is ook niet hetzelfde als terugbetalen

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... =83&k=2014" onclick="window.open(this.href);return false;
... maar wel van de sociale inspectie. Toch bestaat de wettelijke verplichting om alle vakantiedagen op te nemen in het jaar dat volgt op het zgn. vakantiedienstjaar. Concreet: alle vakantiedagen van 2009 moeten opgenomen worden vóór uiterlijk 31 december 2009. Het is de sociale inspectie die hier toezicht over houdt... en het is de werkgever die uiteindelijk verantwoordelijk gesteld kan worden voor het feit dat dit niet gebeurt. De wet bepaalt nl. dat híj ervoor moet zorgen dat zijn werknemers hun vakantie opnemen. Het is dus niet de werknemer die sancties riskeert, maar u als werkgever

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 03 dec 2010 13:53

als je geen recht op loon hebt kan er ook niets worden afgetrokken , en aftrekken is ook niet hetzelfde als terugbetalen
daarom dat ik ook zeg dat Davy het niet volledig correct begrepen heeft ;)
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... =83&k=2014" onclick="window.open(this.href);return false;
... maar wel van de sociale inspectie. Toch bestaat de wettelijke verplichting om alle vakantiedagen op te nemen in het jaar dat volgt op het zgn. vakantiedienstjaar. Concreet: alle vakantiedagen van 2009 moeten opgenomen worden vóór uiterlijk 31 december 2009. Het is de sociale inspectie die hier toezicht over houdt... en het is de werkgever die uiteindelijk verantwoordelijk gesteld kan worden voor het feit dat dit niet gebeurt. De wet bepaalt nl. dat híj ervoor moet zorgen dat zijn werknemers hun vakantie opnemen. Het is dus niet de werknemer die sancties riskeert, maar u als werkgever
hij moet niet maken dat de werknemers de vakantie nemen, hij moet ervoor zorgen dat ze alle mogelijkheid hebben de vakantie te nemen. Doet hij dit niet, dan is hij strafbaar. Maar NERGENS is er een wettelijke verplichting voor de werkgever om te maken dat ze dat verlof effectief nemen.

xena

#10 , 03 dec 2010 17:35

Ik versta dat wel en weet dat ik minder vakantiegeld krijg omdat ik doorbetaald ben tijdens mijn verlof.
Maar had graag geweten hoeveel ik volgend jaar zal krijgen of hoe dat wordt berekend.
Volgens wat ik hoorde van sociaal bureau kan het zijn dat ik moet terugbetalen.
Gaat dit misschien over de periode dat ik gestart ben tot eind dit jaar die wordt verrekend van mijn vakantiegeld.
Wel moet ik zeggen dat ik nu bijna geen verlof niet meer heb. We moeten namelijk doorwerken tijdens kerstverlof.
Iemand idee van de berekening in menselijke taal.
het is de taak van de werkgever om er voor te zorgen dat de werknemer zijn verlofdagen opneemt
nee,
zowel mijn cursus arbeidsrecht als de site's over verlofdagen zeggen dat het de plicht van de werkgever is met uitzondering dat het onmogelijk is om verlof te nemen wegens......ziekte......ongeval .........als de werkgever het niet verplicht is toe te staan dan heeft de werknemer ook niet het recht om verlof te nemen

http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit betekent dus dat een werknemer zijn vakantiedagen uiterlijk op 31 december van het vakantiejaar moet opnemen. Gebeurt dit niet, dan kunnen u, als werkgever, strafrechtelijke sancties boven het hoofd hangen.

http://www.rjv.fgov.be/nl/pdf/BROCHURE_2009NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
vakantiedagen. Het vakantiegeld voor de nietopgenomen vakantiedagen kan niet worden
teruggevorderd.
De werknemers kunnen onder geen enkel geval afzien van de hen toegekende vakantiedagen.
Wanneer een werknemer zijn vakantie niet opeist of ervan afziet, betekent dit niet
dat de werkgever hem deze niet moet toekennen. Het is aan de werkgever, ongeacht of de
werknemer ze al dan niet heeft gevraagd, er over te waken dat de werknemer zijn vakantiedagen
opneemt binnen de vastgestelde termijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 03 dec 2010 22:24

werkgever is verplicht het aan te bieden, niet verplicht het te regelen. Geen enkele wetgeving verplicht de werkgever om verlof in te schrijven voor de werknemer.

Uit trefzeker (Acerta):

Code: Selecteer alles

De wetgeving leg geen uitdrukkelijke sanctie op aan de werknemer die geen gebruik wenst te maken van zijn recht op vakantie en verkiest arbeid te verrichten, zelfs bij zijn werkgever. Het nemen van jaarlijkse vakantie is in hoofde van de werknemer een recht waarop hij zich te allen tijde kan beroepen; hij MOET er zich echter niet op beroepen ! De wet formuleert evenmin een uitdrukkelijk verbod voor de werkgever zijn werknemer arbeid te laten verrichten tijdens de jaarlijkse vakantie. De werkgever moet het recht van de werknemer om zijn vakantie al dan niet op te nemen, respecteren.
In het nieuwe Sociaal strafwetboek staat enkel dit:
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.

davy 1977
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 04 dec 2010 10:14

Ik bedoelde van bijna geen verlof meer. Dat alle dagen zijn opgebruikt

xena

#13 , 04 dec 2010 13:30

werkgever is verplicht het aan te bieden, niet verplicht het te regelen. De werkgever moet het recht van de werknemer om zijn vakantie al dan niet op te nemen, respecteren.
wat versta jij onder "moet worden toegekend" ?
vakantiewet 30/3/1967 art 64 , 1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 04 dec 2010 20:28

dat, als de werknemer er om vraagt, de werkgever de vakantie moet toekennen. In dat artikel staat ook nog andere zaken die je, in het geval dat je die te strikt leest, vreemde resultaten zouden opleveren:

Code: Selecteer alles

2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie; 3° een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd; 4° een ononderbroken periode van drie weken en van twee weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
lees je het te strikt, dan:
- moeten gezinshoofden vakantie nemen tijdens schoolvakanties.
- moeten personeelsleden minstens 1 ononderbroken week vakantie nemen (gezien bij punt 4 wél explciet staat "behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen")
- moeten werkgevers werknemers minstens 3 (of 2) weken vakantie aanbieden, zelfs al hebben ze geen recht op verlof.

Telkens is dit op vraag van de werknemer (toch bij punt 3 & 4), niet dat het een absolute "MOET" is.

Terug naar “Andere”