voogdij

labra
Topic Starter

voogdij

#1 , 08 nov 2006 13:27

Ik heb een dochter uit een kortstondige relatie, we waren al uiteen voordat we wisten dat ze zwanger was. Ondertussen woon en werk ik nu in het buitenland en heb zo goed als geen contact meer met die vrouw. Nu laat ze weten dat ze kanker heeft en ze weet niet goed hoe het gaat aflopen met haar. Nu wil ze een regeling treffen i.v.m. onze dochter. Ze zou haar zus als voogd aanstellen en ik kan kiezen tussen ofwel volledig geen contact met m'n dochter, nooit. Ofwel het kind erkennen en alimentatie betalen en dan blijft de familie contact houden.
Ik wil alimentatie betalen en onze dochter erkennen maar wat voor rechten en plichten heb ik dan als de moeder toch sterft en als die zus voogd wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 09 nov 2006 08:25

Een kind dat twee wettelijke ouders heeft, komt na overlijden van ??n van beide automatisch onder voogdij van de levende ouder.

Dit is een ouderrecht/plicht. Enkel de rechtbank kan hier anders in beslissen.

Dus als jij je kind wettelijk erkent, komt het naar jou bij overlijden van moeder. Ook al heeft zij een testament waarin zij anders bepaald, zij kan jou dan niet uit je ouderplichten/rechten ontzetten. Dat kan enkel de rechtbank.

labra
Topic Starter

#3 , 09 nov 2006 09:42

Bedankt voor de snelle reactie.

Reclame

Terug naar “Andere”