Wat mag deurwaarder opschrijven ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Wat mag deurwaarder opschrijven ?

#1 , 17 nov 2010 08:40

Wat mag de deurwaarder nu eigenlijk effectief meenemen ?

Ze schreven volgende dingen op :

Uit de keuken : microgolfoven
Uit de woonkamer : 1 televisie, spelcomputer, pc, digibox van belgacom, dvd speler, drie gsm's die op tafel lagen en enkele meubelen
Uit de kinderslaapkamer : 1 televisie, alle DVD kinderfilms, kleerkasten
Uit de slaakamer : de kleerkast

Die gsm's waren helemaal geen eigendom van de persoon voor wie de deurwaarder aanwezig was, toch schreven ze die gsm's op.
Ongeveer de helft van deze spullen is van de inwonende partner en dat kan ook aangetoont worden via rekeningen op naam.
Ik heb altijd gehoord dat ze uit de slaapkamers niets mogen meenemen, maar wat klopt nu eigenlijk ?

Bijkomende vraag : moet er niet eerst loonsbeslag gelegd worden alvorens een deurwaarder te krijgen ?
En kan de deurwaarder je zomaar bedragen opleggen die je elke maand MOET betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 17 nov 2010 09:00

Alle spullen die opgeschreven zijn en waarvan u met facturen kan bewijzen dat ze niet eigendom zijn van de schuldenaar kunnen d.m.v. een revindicatieprocedure uit uit het beslag gehaald worden. De deurwaarder moet een slaapplaats garanderen per persoon die inwoont en ook de kledij mag niet in beslag genomen worden, maar de kleerkast, TV, Dvd's, ... mag hij opschrijven.
Voor er een deurwaarder verschijnt om uw inboedel met beslag te belasten is er een veroordeling geweest door de rechtbank. Als er een uitvoerbare titel is mag de deurwaarder beslag leggen op de inboedel. Loonbeslag is dus niet vereist. Als drukkingsmiddel om te betalen mag de deurwaarder een afbetalingsplan voorleggen. Als u daarmee niet instemt voert hij verder uit.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 17 nov 2010 12:38

maar voor zover ik weet mag de gerechtsdeurwaarder geen eisen opleggen die niet worden gesteund door zijn opdrachtgever
Als de opdrachtgever akkoord gaat met 50 € per maand kan de deurwaarder toch niet eisen dat er 100 € wordt betaald.
uiteindelijk is een deurwaarder in dit soort zaken toch maar een boodschappen jongen ?
Mij lijkt toch nog altijd de grote vrees te bestaan bij de man van de straat dat deurwaarders volledig op eigen hoedje initiatieven
kunnen ontplooien terwijl ze in hoofdzaak op instructie werken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Lightning

#4 , 17 nov 2010 12:45

Uiteraard werkt die deurwaarder in opdracht van de schuldeiser. Die schuldeiser kan vrede nemen met kleine maandelijkse afbetalingen, maar hij kan ook (via de deurwaarder) onmiddellijke betaling eisen. En het is voor de schuldenaar niet van MOETEN akkoord gaan, maar het is het een of het ander - (af)betalen of beslag.

Spectator
Berichten: 29

#5 , 17 nov 2010 12:52

De vraag die bij mij altijd opkomt als er een meningsverschil is over in beslag genomen goederen:

Indien de schuld op zich, reeds niet of moeilijk betaald kan worden, hoe moet men dan een revindicatieprocedure opstarten.
Ik ken de prijs niet, maar meen te weten dat dit niet van de poes is.

Als er officiële fakturen of bewijsstukken aanwezig zijn dat de goederen niet aan beslagene toebehoren, dan zouden deze goederen toch als niet voor beslag vatbaar moeten kunnen bestempeld worden.

Alleen al het feit dat er moet betaald worden om een revindicatieprocedure te kunnen opstarten is eigenlijk gelijk aan het ontzeggen van rechtstoegang.
Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 17 nov 2010 14:27

mja maar je kan die facturen toch ook voorleggen op het moment van inbeslagname
verder kan je moeilijk verwachten dat in jouw afwezigheid de deurwaarder weet wat van wie is
Maar als je dan nadien moet betalen om dan toch je gelijk te bewijzen is misschien wel vatbaar
voor discussie. Maar daar zijn zoveel zaken voor. De deurwaarders hebben enige tijd wel eens
een charmeoffensief ingezet maar ik denk dat ze niet op zoveel bijval kunnen rekenen. Of dat nu
door hun eigen gedrag is of de situaties waarin ze voorkomen durf ik niet te zeggen. Ik heb wel
een mening
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 17 nov 2010 17:03

Dit item werd al verschillende keren behandeld op dit forum.
Een simpele zoektocht met de interne zoekfunctie levert al snel volgend resultaat op:

Artikel 1408 Ger.W.
§ 1 Behalve op zaken, niet vatbaar voor beslag verklaard door bijzondere wetten, mag ook geen beslag worden gelegd:
1° op het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en produkten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
2° op de boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;
3° op de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van 2.500 EUR op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;
4° op de voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;
5° op de levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;
6° een koe, of twaalf schapen of geiten, naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende één maand.
§ 2 De in § 1 bedoelde voorwerpen blijven voor beslag vatbaar indien zij zich op een andere plaats bevinden dan daar waar de beslagene gewoonlijk woont of werkt.
§ 3 De moeilijkheden inzake de toepassing van dit artikel worden beslecht door de beslagrechter op grond van het proces-verbaal van beslaglegging, waarin de opmerkingen van de beslagene, op straffe van verval aan de gerechtsdeurwaarder mee te delen, hetzij op het tijdstip van het beslag, hetzij binnen vijf dagen na de betekening van de eerste akte van beslag, worden aangetekend.
Bij de neerlegging ter griffie van een afschrift van het proces-verbaal van beslaglegging door de gerechtsdeurwaarder of door de meest gerede partij, binnen vijftien dagen na de overhandiging van het afschrift van dat proces-verbaal of, indien daartoe grond bestaat, van de betekening van het beslag aan de schuldenaar, bepaalt de beslagrechter dag en uur van het onderzoek en de regeling van de moeilijkheden, de schuldeiser en de schuldenaar vooraf gehoord of opgeroepen. De griffier roept de partijen op en verwittigt de instrumenterende gerechtsdeurwaarder.
De procedure kan niet worden voortgezet indien de in het vorige lid bedoelde neerlegging van het afschrift van het proces-verbaal niet heeft plaatsgehad.
De vordering schorst de vervolging, doch de goederen blijven onder beslag totdat uitspraak is gedaan.
De beslagrechter doet uitspraak bij voorrang boven alle andere zaken, zowel in aanwezigheid als bij ontstentenis van de partijen; zijn beschikking is niet vatbaar voor verzet of hoger beroep; de rechtspleging kan onmiddellijk worden hervat.

marmat
Berichten: 68

#8 , 17 nov 2010 22:07


Bijkomende vraag : moet er niet eerst loonsbeslag gelegd worden alvorens een deurwaarder te krijgen ?

De schuldeiser heeft het recht om, ter delging van een schuld, alle bezittingen en inkomsten van de schuldenaar aan te spreken.
Hij mag dit doen in de volgorde die hij wenst. Maw. er dient niet verplicht eerst loonbeslag te worden gelegd.

kattie
Berichten: 21

#9 , 17 nov 2010 22:22

Zelfs als je op het moment van beslagname facturen voorlegt, zal de gerechtsdeurwaarder heel vaak toch over gaan tot beslag op deze goederen.
Als ik een TV koop kan ik deze immers heel gemakkelijk op naam van iemand anders laten zetten (vb. een niet inwonend familielid).

Mocht het tot op oplading komen dan kan je eventueel nog een revindicatievordering instellen om te vermijden dat de goederen welke aan een derde toebehoren mee worden opgeladen.


zie ook : http://www.gerechtsdeurwaarder.bbforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 18 nov 2010 08:24

dan zorg je ervoor dat de betaling ook gebeurt door diegene op wie zijn naam de factuur staat dan hebben ze weinig in de pap te brokken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv
Berichten: 1911

#11 , 18 nov 2010 08:35

...Voor er een deurwaarder verschijnt om uw inboedel met beslag te belasten is er een veroordeling geweest door de rechtbank...
Tenzij het gaat om een een dwangbevel waarvoor geen vonnis vereist is, zoals btw, sociale zekerheid... Anderzijds is er voordat de deurwaarder langskomt al een hele procedure geweest die meestal al enkele maanden loopt met herinneringen/aanmaningen/ingebrekestellingen, betekening van het vonnis/dwangbevel, ... Het lijkt mij ook maar logisch dat een deurwaarder alles mee mag nemen wat niet levensnoodzakelijk is en verkocht kan worden.

sysrq
Berichten: 59

#12 , 18 nov 2010 09:39

een hypothetische vraag:

ik heb nog geen kinderen (binnen 1.5maand normaal wel :-) ) maar in mijn huis staan kinderkamer en spullen voor baby ter waarde van +5000€.
Moest een deurwaarder opdagen voor beslag mag hij dan alle kinderspllen meenemen omdat ik nog geen kinderen ten laste heb?

groeten sysrq

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 18 nov 2010 12:42

Na 7.5 maanden zwanger te zijn zal een deurwaarder toch wel iets zien zeker.

sysrq
Berichten: 59

#14 , 18 nov 2010 13:01

Ze staat al bijna op ontploffen in mijn ogen dus is zeker zichtbaar. ;-)

maar: "de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen" dus zou een deurwaarder van slechte wil kunnen zeggen dat strikt genomen er nog geen kinderen ten laste onder hetzelfde dak zijn?
Kinderkamer staat nog half in dozen voorlopig :oops:

Verder is er niet noodzakelijk iemand aanwezig wanneer de deurwaarder langskomt.

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 18 nov 2010 17:11

Maar goed dat een deurwaarder niet de vloer kan opbreken!
Hoe zit het dan met de ingebouwde kasten van berging, keuken, vestiaire, enz? En de waterkranen in het huis?

Terug naar “Andere”