onderhoudsgeld ??

lizard
Topic Starter

onderhoudsgeld ??

#1 , 07 nov 2006 20:10

Hallo ,

langs deze weg zou ik graag te weten komen of ik het onderhoudsgeld van de laatste voorbije jaren dat niet samen met de index gestegen is (was vastgelegd op 5000 fr of 125 euro maar nooit met index gestegen)
kan terug eisen.Lukt dit niet of lukt dit enkel van een aantal jaar ???

Ook zou ik willen vragen of ik het onderhoudsgeld dat niet volledig werd betaald door de andere partij kan terugeisen.Dit gaat wel over de periode net na de scheiding een 7-tal jaar terug.

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 08 nov 2006 11:53

Als ik het juist heb, kan je de gelden tot vijf jaar terugeisen wat je krachtens een vonnis in dit geval kreeg toegewezen.

Als de betaler niet over de brug komt, kan je eventueel een deurwaarder beslag laten leggen.
Praten om tot een vergelijk te komen lijkt me echter nog steeds de minst agressieve oplossing en houding.

j.demoor

#3 , 09 nov 2006 09:59

?Art.2277.Termijnen van altijddurende renten en van lijfrenten;Die van uitkeringen tot levensonderhoud...Verjaren door verloop van vijf jaren.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan dus het onderhoudsgeld van de jongste vijf jaren indexeren en het aldus tekort betaalde eisen en zonodig recupereren door uitvoerend beslag,mits u over een uitvoerbare titel beschikt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”