stopzetten betaling

katarien
Topic Starter

stopzetten betaling

#1 , 03 nov 2010 13:22

Gedurende een jaar betaalde mijn nog niet ex wekelijks +/- €140 (was altijd zeer verschillend, naargelang hij goesting had) voor mij en mijn 21 jarige dochter. Ikzelf heb een stempelgeld van €550 de maand, hij (de vader van mijn enige dochter) betaalde wel al haar persoonlijk onkosten terug, zij moest dit echter wel altijd eerst zelf betalen. Kan of mag ik hier ergens klacht voor gaan neerleggen: wegens het niet onderhouden in haar dagelijkse onkosten? (Kan dit niet aan mijn adv vragen want die is er een week niet)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#2 , 03 nov 2010 21:36

wat is uw vraag nu eigenlijk ? uw ex betaalt al haar persoonlijke onkosten terug én 140 euro per week. Waarvoor wil u dan precies klacht neerleggen ...

katarien
Topic Starter

#3 , 04 nov 2010 17:31

Mijn vraag is of dit kan, dat haar vader niet meer meebetaald in het dagelijkse onderhoud van mijn dochter, dan spreken we nog niet over mij. Ik beschik over maandelijks €550 en heb de nodige rekeningen te betalen i.v.m. kankeroperatie!!! Hij heeft ook mijn persoonlijke erfenis van mijn moeder laten blokkeren (mijn bankkaart toegeeigend toen ik in behandeling was!) Mijn dochter heeft een studentenjob en daarvan moet zij al haar onkosten betalen, als hij dan 200% zeker is dat er NIETS voor mij bij is (rekeningen worden "besproken" én uitgeplozen) dan betaald hij haar naar Zijn believen terug!!! Als hij niet meer bijdraagt in haar dagelijkse onkosten verzuimt Hij dan niet aan zijn ouderlijke plichten?????

Reclame

Bijtje

#4 , 05 nov 2010 08:22

Hoe komt u aan zo'n laag inkomen ? En is er een vonnis waarin de gemeenschappelijke kosten of alimentatie beschreven staan ?

Joeri_J

#5 , 05 nov 2010 08:42

Hoe komt u aan zo'n laag inkomen ? En is er een vonnis waarin de gemeenschappelijke kosten of alimentatie beschreven staan ?
Waarschijnlijk omdat het officieel nog niet geregeld is?
En de procedure nog lopende is?
mijn nog niet ex

katarien
Topic Starter

#6 , 05 nov 2010 09:12

Er is inderdaad nog niets geregeld, ik moet op 18/11 voor de eerste maal gaan teken ....
Ik heb zo een laag inkomen omdat hij mij indertijd op deeltijdse basis had laten inschrijven (maar ik heb daar geen dag gewerkt)

j.demoor

#7 , 05 nov 2010 10:20

Uit ‘mijn nog niet ex ‘ leid ik af dat u getrouwd bent.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer een uitkering toekennen aan u en aan het meerderjarig kind. Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg. Zij doen de termijn lopen vereist voor echtscheiding door onherstelbare ontwrichting.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de MEERDERJARIGHEID van het kind......”(B.W.).

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, HULP en bijstand verschuldigd.(B.W.).

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Een pro-deo-advocaat kan u vragen aan de balie (http://www.advocaat.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) indien uw inkomen 878 euro niet overschrijdt. Zie daartoe volledigheidshalve Koninklijk Besluit 18 december 2003.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

katarien
Topic Starter

#8 , 05 nov 2010 10:43

beste j.demoor, bedankt voor je reactie!

Spijtig genoeg lukt het me niet om op jou aangegeven link, de balkk "juridische aard" te vinden!

Als ik die Artikels lees, mag ik dan daaruit opmaken dat "de vader" zijn ouderlijke plicht verzuimt?
Hij is hier vertrokken om bij zijn vriendin te gaan wonen, om de week of nog langer belt hij eens met zijn dochter met steeds dezelfde vragen: "hoe ist, hoe ist op school, hoe ist met je vriend!!!"

eylis

#9 , 05 nov 2010 11:08

klacht neerleggen bij de politie voor "gezinsverlating"...
en als hij zijn domicilie niet heeft laten wijzigen, dit laten constateren door de politie en vragen om de procedure ambtelijke uitschrijving te starten.
Als u als alleenstaande gezinshoofd (zonder verdienende partner) nog een studerende docher heeft, denk ik dat u meer werklozensteun zal krijgen.
courage,

katarien
Topic Starter

#10 , 05 nov 2010 13:34

Ik heb al uitvoerig navraag gedaan bij Hulpkas voor Werloosheidsuitkeringen en dit is werkelijk het hoogste bedrag dat zij kunnen uitbetalen.

Dank je voor "de courage" zal die zeer zeker kunnen gebruiken!

Terug naar “Echtscheiding”