Na eerdere problemen ( http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=21676 ) met mijn verhuurder ,een vereniging van mede-eigenaars ,waarvan ik een pand huur dat niet privatief ,maar gemeenschappelijk is ,weet ik vandaag echt niet meer wat te doen.
Eerder hadden mijn verhuurders en de syndicus als afgevaardigde al nagelaten op alles te reageren (schriftelijke an aangetekende herstellingsverzoeken ,ingebrekestelling ,aansprakelijkheidstelling) ,zelfs nagelaten te verschijnen voor de minnelijke schikking bij de Vrederechter.
Vanwege de pure aanhoudende ellende en het steeds groter wordend aantal inbreuken op het BW ,heb ik als huurder op datum van 24 september 2010 aangetekend mijn opzeg ten allen tijde zonder opzegtermijn gegeven.
Hieronder even een kopie hiervan :
Aangetekend , Mortsel ,24 september 2010
Aan verhuurder : X
Van huurder : Y
Betreft : Opzegging door huurder te allen tijde zonder opzegtermijn.
Geachte ,
Hierbij zeg ik de huurovereenkomst op voor de huurwoning gelegen Deurnestraat 170 ,2640 Mortsel om te verstrijken op zondag 31 oktober 2010.
Op vrijdag 29 oktober 2010 zou ik u graag om 10u00 in staat stellen de woning te bezichtigen en de u sleutels te overhandigen.
Mocht dit niet passen aarzel niet om me te contacteren.
Momenteel ben ik in de overtuiging dat mijn huurcontract onder het negenjarig duurstelsel van de Woninghuurwet niet geregistreerd is ,tot op deze datum.
In ieder geval heeft u mij hiervan niet op de hoogte gebracht ,mocht dit toch het geval zijn.
Aangezien ik er redelijkerwijs mag van uitgaan dat het huurcontract niet geregistreerd is op datum van deze opzegging ,kan ik in toepassing van Artikel 73 van de Programmawet (I) van 24 december 2006 de huurovereenkomst te allen tijden opzeggen zonder opzegtermijn en gebeurlijke vergoeding van Artikel 3 ,§5 van de Woninghuurwet te moeten respecteren.
Het betreft hier een dwingend recht.
Mocht evenwel het schriftelijke huurcontract toch reeds geregistreerd zijn ,verzoek ik u om uiterlijk binnen de acht dagen mij hiervan het schriftelijke bewijs te bezorgen zodat ik tijdig op de hoogte ben om mijn rechtssituatie alsnog correct te kunnen inschatten en zal ik de wettelijke opzegtermijn van drie maanden hanteren en verstrijkt de opzegging tegen vrijdag 31 december 2010.
Uiteraard zou ik het bijzonder appreciëren indien de huurovereenkomst met uw instemming vroeger een einde kan nemen ,indien bijvoorbeeld reeds een nieuwe huurder zou zijn aanvaard.
We kunnen de woning immers reeds vrij ter beschikking stellen op de eerdere datum die ik opgegeven heb.
Hoogachtend ,
Y
Als antwoord hierop ,verkreeg ik als aangetekend antwoord (datum 28 september) dat dit schrijven ,betreffende opzegging huur ,in goede orde werd ontvangen.
Echter werd gezegd dat de huurovereenkomst wel degelijk geregistreerd was en als bijlage en bewijs had men een kopie van de laatste pagina bijgevoegd.
Ik heel verwonderd hiermee terug naar het Registratiekantoor ,welke me meermaals gemeld hadden dat eigenaar en pand niet gekend waren.
Controle van het boek/blad/vaknr wees uit dat dit op een volledig andere (fictieve) naam is gebeurd... (ik heb me hiervan een mooie kopie bekomen van het Registratiekantoor).
Ik heb nu 3 verschillende namen en adressen wat betreft deze VME :
Op mijn huurovereenkomst ,bij het Registratiekantoor en opgegeven bij de Kruispuntbank.
En voor geen een van deze 3 kan ik een attest van woonst bekomen ,welke ik nodig heb om nu een gerechtelijke procedure via de Vrederechter te starten.
Tot daar deel 1 ,deel 2 nu :
Aangezien ik heel duidelijk in mijn aangetekende opzeg had gemeld dat vandaag om 10u het pand kon bezichtigd worden ,ik de sleutels daarbij terug zou overhandigen en gevraagd had om me te contacteren indien dit niet zou passen en ik geen verdere reactie bekomen had ,had ik gehoopt om vandaag eindelijk eens iemand te zien te krijgen.
Niet dus... ,verhuurders en vertegenwoordiger hebben gewoon opnieuw nagelaten te reageren en hebben dus opnieuw hun kat gestuurd.
Nu heb ik dus voor alle zekerheid foto's genomen van het pand en de enige individuele meter (elektriciteit) ,zodat ik kan bewijzen hoe ik het overlaat en ik heb bij de buren aangeklopt opdat ik zou kunnen bewijzen dat ik dus wel aanwezig was op het afgesproken tijdstip (ik heb 30min gewacht in de inkomhal in het gebouw ,welke direct grenst aan het pand).
Normaal zou ik dus nu verplicht zijn om de sleutels aangetekend te verzenden ,maar...
*Naar welk adres? Geeneen van de 3 opgegeven namen/adressen is correct ,volgens de wetgeving en de Kruispuntbank dient de VME in het gebouw gelegen ,maar daar is deze onbestaande ,volgens mijn huurcontract zou ik dit naar het kantoor van de syndicus moeten zenden ,maar die is geen eigenaar...en de fictieve rechtspersoon opgegeven op het Registratiekantoor ,bestaat ook niet...
*Bovendien heb ik voor deze sleutels dienen te betalen ,bijgevolg lijkt het me logisch en aangeraden dat ik die centjes op moment van overhandiging terugkrijg en als ik de sleutels per post verzend ,kan ik fluiten naar die centjes.
*Ik had nu gedacht om de sleutels bij de Vrederechter te overhandigen ,na op z'n minst ofwel de centjes daarvan cash ,ofwel een schriftelijke schulderkenning te ontvangen ,maar is zoiets toegelaten?
Deel 3 dan... :
*Als er niemand komt opdagen of interesse vertoont om het door hen verhuurde pand terug in ontvangst te nemen ,hoe en wanneer krijg ik dan in godsnaam mijn huurwaarborg terug? Via de Vrederechter ,is dat 100% gegarandeerd?
Want als ik geen attest van woonst kan bekomen ,hoe kan ik dan de gerechtelijke procedure opstarten bij de Vrederechter?
(hoe daag je iemand voor de rechtbank die officieel niet bereikbaar is?)
*Zijn mijn genomen foto's voldoende bewijs of moet ikzelf nog een plaatsbeschrijving laten uitvoeren? (en bijgevolg ook hier voor de kosten opdraaien ,die me misschien nooit worden terugbetaald)
*Aangezien er niemand het pand is komen overnemen ,ben ik dan nog altijd verantwoordelijk daarvoor? (wat als nu beschadigingen worden aangebracht ,wat als er iemand zich de toegang forceert ,wat als men daar nu nog elektriciteit gaat verbruiken...)
Ook zou ik via de gerechtelijke procedure bij de Vrederechter ook de aanvaarding willen bekomen van opzeg ten allen tijde zonder opzegtermijn.
Geen haar op mijn hoofd dat er aan peinst om zo'n verhuurder nog 2 maanden verdere huur te betalen ,zeker niet als deze geeneens zin heeft om een pand terug in ontvangst te nemen.
Ik had gedacht om die 2 maanden huur voor alle zekerheid op een aparte rekening te plaatsen ,maar hoe recupereer ik de kosten daarvoor?
Als laatste nog snel even melden dat de mij door het Bureau voor juridische bijstand toegewezen advokate ,de ontlasting van deze zaak heeft gevraagd omdat er volgens haar geen problemen zijn...
Om een nieuwe toewijzing verzoeken lijkt me enkel nutteloze en aanslepende tijdsverspilling maar wordt ik door de Vrederechter wel ernstig genoeg genomen als ik mezelf vertegenwoordig?
Kan ik ,wanneer ik mezelf vertegenwoordig ook nog steeds een kostenloze procedure bekomen (vanwege mijn collectieve schuldbemiddeling)?
Hoe dan ook ,alle advies is welkom ,want ik wil mezelf zeker niet in de miserie helpen.
PS: Momenteel loopt er een onderzoek bij de Controledienst voor rechtspersonen van Financiën te Turnhout ,omdat diezelfde VME sinds hun oprichting augustus 1995 zogezegd geen enkel cent verdient heeft (mijn huurcontract en de naam van de huurder die gedurende 8j voor mij hetzelfde pand heeft gehuurd bewijzen nm iets helemaal anders...) en alle mede-eigenaars ook minimaal 2 eigendommen bezitten (anders waren ze geen mede-eigenaar van het door mij gehuurde pand).
We niet luisteren wil ,moet maar voelen...
Wat betreft de syndicus ,zijn inbreuken blijvende gebreken met betrekking tot de plichtenleer ,moet ik nog aan de Juridisch assessor van de Uitvoerende Kamer van het Beroepsinstituut voor Vastgoedmakelaars melden ,maar dat dit gebeurt ,daar mag je zeker van zijn.
[gelieve het noemen van namen te vermijden zoals gestipuleerd in de regels van dit forum: Vandebos]