Niet afdwingbare eisen?

waterman1971
Topic Starter

Niet afdwingbare eisen?

#1 , 29 okt 2010 16:26

Vooreerst mss me even voorstellen : ik ben alleenstaande mama met een zoontje van nu 9 jaar. Ondertussen reeds 3 jaar gescheiden.

Mijn nu ex-man is dit jaar terug gehuwd en woont samen met een vrouw met 4 kinderen. Wij hadden oorspronkelijk een 9/5 regeling. Vorig jaar is daar een einde aan gekomen, de vraag van hem kwam om de regeling 7/7 toe te passen. Na een kinderpsycholoog gecontacteerd te hebben, heb ik hiermee ingestemd. Mijn zoontje zou hier geen last van ondervinden. Hiervoor heb ik gevraagd dat ik kledij mocht meegeven en dat zijn vriendin (nu vrouw) haar niet meer kwam moeien en ruzie maken aan de deur. Beiden, zowel ik als hij, zijn hierin overeengekomen.
Tot nog geen week later, begonnen de problemen opnieuw.
Om een lang verhaal proberen kort te maken :
Nu gaat mijn zoon, in zijn week, naar school met schoenen die opengescheurd zijn van voor tot helemaal opzij dat zijn tenen erdoor komen, broek vol met verf of stuk, vuil... noem maar op. Deze week, terwijl het koud was, zonder jas, zonder sokken. Het doet mij als moeder verschrikkelijk pijn.
Gisteren ben ik naar het oudercontact gegaan, en wat blijkt, hij krijgt grote psychische problemen. Hij is niet meer 't vrolijke kind van vroeger, komt niet uit voor zijn mening, heel afwezig tijdens de lessen, 5% gezakt met zijn punten... Hij is zeer loyaal en probeert voor iedereen goed te doen. Hij zal nooit iets fout over zijn papa of mama zeggen. Volgens de kinderpsycholoog destijds is hij liever bij mij dan bij zijn papa, maar was dit voor hem te doen 7/7. Hij zou er later wel achterkomen en kon hij nog steeds zelf kiezen. Nu heeft hij soms bang van zijn papa. Hij gedraagt zich op die manier dat hij denkt dat hij zich bij iedereen moet gedragen, om toch maar bij iedereen goed te staan.
Als je hem vraagt of hij een andere regeling wil, zegt hij nee, maar evengoed merk je dat hij absoluut niet gelukkig is.

Mijn advocate zegt dat indien we naar de jeugdrechtbank gaan om 7/7 terug gedaan te maken dat ze hem waarschijnlijk gaan horen omdat hij oud genoeg is. Maar mijn zoontje gaat zeggen bij iedereen even veel en staan we terug bij af.
Noch de kledij, noch de bemoeienissen zijn niet afdwingbaar voor een rechtbank. Ik begrijp dit niet! Kan er dan niets gedaan worden als een kind op die manier naar school moet, tewijl het heel anders kan?
Ik krijg al meer dan een half jaar geen alimentatie. Voor mij hoeft het echt niet zo ver te komen als loonbeslag, ik wil enkel 't beste voor mijn zoontje! Heeft een rechter geen oren naar mijn zoon zijn problemen? Moet een kind van 9 dan klaar en duidelijk durven zeggen wat hij wil?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#2 , 30 okt 2010 12:57

Jammer dat het er bij jullie zo aan toe gaat. Je bent duidelijk erg bezorgd. Kun je bijvoorbeeld aan de juf kledij geven zodat hij zich op school zelf kan omkleden ? 't Is natuurlijk geen oplossing die je jaren volhoudt of die ideaal is maar als er effectief gaten in zijn schoenen zitten en papa houdt zich hieromtrent niet aan gemaakte afspraken, zou ik dit overwegen. (Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan dat ik niet zou willen dat mijn zoon gepest wordt of zichzelf schaamt) Ik weet namelijk niet wat de slaagkansen zouden zijn voor jou om jullie zoon terug meer bij jou te krijgen via de rechtbank. Misschien kun je ook proberen een verslag van de school/clb te krijgen omtrent de zaken die je hierboven aangeeft. Dan heb je iets op papier dat uit neutrale handen komt.

waterman1971
Topic Starter

#3 , 30 okt 2010 14:29

Schoenen zijn inmiddels opgelost. Ik heb zijn kapotte schoenen achtergehouden en hem nieuwe meegegeven. Dan kunnen ze niet anders dan die schoenen aandoen.
Kledij is moeilijker, die houden ze achter en nadien zie je dan 't jongste zoontje van haar ermee rondlopen... ook niet de bedoeling natuurlijk!
Het is inderdaad mijn grootste vrees dat hij hier, nu nog niet hij is nog klein, mee gaat worden gepest of gaat worden uitgelachen. Dan is 't natuurlijk te laat om er iets aan te doen.
Erger vind ik ziijn psychische problemen. Maar mss indien we op regelmatige basis naar een kinderpsycholoog nu gaan dat we er ook al wijzer uit gaan worden!
Ik vind het erg dat bij mijn ex-man alles zo rond geld draait. Voor mij, als alleenstaande, zou 't mooi zijn moest hij er ook zoveel om geven en hij bij zou leggen voor de psycholoog... Zal bij een illusie blijven...

Reclame

waterman1971
Topic Starter

#4 , 02 nov 2010 14:44

Weet er niemand of deftige kledij afdwingbaar is? En hoe?
Heb dit w-e eens rustig met mijn zoontje proberen babbelen. Hij is er nu zelf voor de eerste keer voor uitgekomen dat het té moeilijk is voor hem deze regeling.
Welke stappen kan ik best nemen?

Alvast héél hartelijk bedankt voor de nodige info!!!

Bijtje

#5 , 02 nov 2010 14:59

Wat wordt verstaan onder "deftige kledij" Als mijn zoon als een kanarie naar mij komt vind ik dat ook niet fijn, maar zoiets is ieders zijn smaak. Tweedehandskledij kan men ook niks tegen doen. Wanneer de kleding echter ongewassen of duidelijk beschadigd is dan denk ik wel dat daar iets tegen gedaan kan worden, maar ik weet niet juist welke weg u in dat geval moet/kan inslaan. Voor een andere regeling zult u naar de jeugdrechter moeten.

eylis

#6 , 02 nov 2010 16:49

deftige kledij is niet afdwingbaar; want hoe definieer je dat??
Je kan er redelijkerwijs wel van uitgaan dat verschillende gezinnen een andere budgettering op na houden. Een gezin waar 4 kinderen gekleed moeten worden is anders dan waar er maar eentje gekleed wordt. Nefast is dat niet voor de ontwikkeling van een kind. Maar misschien kan je proberen goede afspraken te maken met de papa dat kleren en spulletjes die jij koopt voor jullie kind van hem zijn (naamlabeltjes aanbrengen!) en dat dat belangrijk is voor zijn identiteitsgevoel.
via de jeugdrechter krijg je dat zeker niet geregeld.

waterman1971
Topic Starter

#7 , 03 nov 2010 08:43

Deftige kledij : proper (zonder al teveel vlekken), geen 2 maten te klein, gekleed naar 't seizoen en bovenal niet stuk! Van mij hoeft dit zeker geen merkkledij te zijn, in de zeeman, wibra e.d. verkopen ze ook wel propere en verzorgde kledij. Voor mij is het een evidentie, maar voor tegenpartij niet.
Schoenen waar tenen doorsteken omdat ze volledig zijn opengescheurd, nee! Dat is geen deftige kledij. En dit terwijl haar kindjes wel schoenen krijgen??? Ik vraag me af wat hier de bedoeling van is?!
Dit kan toch niet dat daar niets aan te doen valt!

eylis

#8 , 03 nov 2010 08:55

bespreek dit met de vader... hij staat daar voor in, niet zijn partner. Hoe weet u dat haar kinderen wel nieuwe spullen krijgen? Hoe objectief is de informatie die je hier over gekregen hebt en van wie? Dit is een vicieuze communicatiecirkel waar je zo niet uit geraakt.
Neem het op met de papa en leg uit dat je zoontje best met zorg gekleed gaat omdat dat belangrijk is voor zijn identiteit en eigenwaarde. Dat hij daar persoonlijk voor zorgt en mee bezig kan zijn. Dat hij bvb. zelf met jullie zoontje kleren koopt. Dat vindt het kind ook fijn.

waterman1971
Topic Starter

#9 , 03 nov 2010 12:05

Dit is reeds meerdere malen besproken met zijn papa, maar 't is onmogelijk. Zijn partner moeit zich steeds. Er is zelf al een gesprek geweest bij mijn advocaat met de zijne erbij, toen was hij voor rede vatbaar en begreep het probleem. Tot hij de thuis was geweest en iets daarna wou hij de overeenkomst niet meer tekenen. Daar was er afgesproken dat ik keldij ging meegeven, hij was ermee akkoord, zo moest hij ook geen extra geld uitgeven, tot hij thuis was geweest...
Van de nieuwe spulletjes : ik heb nog steeds een goed contact met de ex-man van de vriendin. Zij heeft onkostennota's doorgestuurd van jassen, schoenen, horloge... voor hun kinderen. Deze kost is reeds gevat in hun overeenkomst met betaling van alimentatie. Zij probeert extra geld los te krijgen via haar ex-man. Vandaar dat ik ook zeker weet van de kledij voor haar kinderen, maar niet voor mijn zoontje.
Dit idd ies vicieus! Moeilijk eruit te raken op een bemiddelende manier.
Vandaar mijn laatste hoop, hier mss iemand te vinden die me nog iets extra kan aanbieden, mss iets waar ik of mijn omgeving niet direct aan denk. Met meer weet je immers altijd meer dan dat je alleen weet!!! Moeilijk...

eylis

#10 , 03 nov 2010 13:53

vraaf aan de vader van de papa om met jou en zijn echtgenote de dingen te bespreken olv een bemiddelaar; die zal alle wensen en noden "objectiveren" en er voor zorgen dat ieders vraag met aandacht besproken wordt. Als de echtgenote "van twee walletjes eet" zal dat vlug blijken. Het zou mogelijk moeten zijn tot een heldere en éénduidige afpsraak te moeten komen op die manier. Laat duidelijk beschrijven dat alle aankopen en beslissingen en budgettaire afspraken ENKEL tussen de ouders gebeurt en de partner geen aankopen doet noch reclameert. Dus de papa in charge in overleg met jou.
courage

Terug naar “Echtscheiding”