Wie kan helpen?

oeps
Topic Starter

Wie kan helpen?

#1 , 26 okt 2010 23:39

Ik(privé-persoon) ben geinteresseerd in een huis aan te kopen. Het huis zit echter in een BVBA en de verkoper wil dus de BVBA verkopen waar het huis inzit.
Het grote probleem is dat er nog een lening van 17 jaar opzit aan 4.85% (kuch kuch) die niet herzienbaar is en zodus niet opzegbaar is.
Mijn grote vraag nu:
hoe geraak ik aan dat huis zonder die dure hypotheek te moeten overnemen??? Het enige wat mij interesseert is dat huis dus die BVBA
eigenlijk niet.
Zijn er mogelijkheden (als ik de BVBA koop ) om toch die hypotheek vroegtijdig af te lossen en wat kost zoiets?
Of andere mogelijkheden om toch te kunnen kopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 30 okt 2010 17:35

Beste,

Aan dit gegeven zijn voor- en nadelen verbonden.
Als u de vennootschap overkoopt treedt u in de rechten en verplichtingen van de vorige eigenaar. is die BVBA gezond? Zijn er geen processen lastens deze bvba?
Als koper heb je het theoretisch voordeel dat je aandelen koopt en geen onroerend goed. je betaalt dus geen 10 % registratie en dat scheelt een slok op de borrel. De verkoper zal anderzijds niet belast worden op de meerwaarde. Als hij het goed uit de vennootschap haalt alvorens te verkopen zit hij met een meerwaardebelasting op het verschil tussen de verkoopprijs en de boekwaarde van dat goed. Daarnaast waarschijnlijk nog een likwaidatiebonus bij het vereffenen van de vennootschap : algauw een kost van samen circa 30 % voor de iegenaar.
Gezien hij die besparing doet zou je dus kunnen onderhandelen over de verkoopprijs. In die onderhandeling kan je de kostprijs van de oevr te nemen lening bijrekenen.
Die lening opzeggen is quasi ondoenbaar. het gaat hier om een beroepskrediet en niet om een woonkrediet. Bij opzeg zal je de totale schade voor de bank betalen en die kan in de tienduizenden euros lopen.
raadpleeg een boekhouder en laat die de pro's en contra's én de risico's afwegen vooraleer je dit doet...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”