Inbreuk op de wetgeving namaak

Werner2
Topic Starter
Berichten: 3

Inbreuk op de wetgeving namaak

#1 , 06 okt 2010 00:47

Hallo *,

Meer dan een jaar geleden kocht ik 2 horlogedoosjes (verpakking, geen uurwerken) van het merk Rolex op een 2de hands site in Nederland.
Ik wou deze doosjes als verpakking gebruiken (cd-bon) en zo voor een verrassingseffekt zorgen voor een verjaardag.
Dit bleek geen goed idee, ipv de doosjes kreeg ik een brief van de douane van Zaventem (GAD-Team) in de bus met de melding dat ik een inbreuk pleegde op de wetgeving betreffende namaak (namaak Rolex) en dat het dossier werd overgemaakt aan de procureur des konings.
Ik diende mij eveneens aan te bieden voor verhoor...
Hoe mijn zending bij de luchthaven douane is terechtgekomen? Waarschijnlijk niet via Nederland (hoewel ik geld heb overgemaakt op een rekeningnummer in Nederland en 2 euro betaalde voor verzending).
Ik besloot om hier via een aangetekend schrijven op te reageren met volgende tekst:

Ik betreur ten zeerste dat de zending namaakartikelen betreft, ik had niet de intentie om mij met deze vorm van ‘producten’ in te laten.
Ik meende te goeder trouw te hebben gehandeld gezien het feit dat het ‘verpakkingen’ (2 horlogedoosjes zonder inhoud) betreft en hier 30,- euro voor heb betaald. Ook het land van herkomst (Nederland) baarde mij geen zorgen. Ik wou deze doosjes gebruiken als verpakking voor een cd-waardebon en zo voor een verrassingseffect zorgen tijdens een verjaardag.
Nadat ik de zending als ‘verloren’ heb beschouwd (met de door u gekende reden) heb ik mijn geld teruggeëst, de verkoper stelde voor om de goederen opnieuw op te sturen.
Na ontvangst van uw aangetekend schrijven heb ik onmiddellijk de verkoper gecontacteerd om van deze transactie af te zien.

Gelieve in bijlage volgende documenten te vinden:
o Screenshot van het artikel op http://www.xxxxxxxxxxx.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
o E-mail ivm betaling + gegevens van de verkoper
o Mijn bericht naar de verkoper om van deze transactie af te zien
o Antwoordformulier
o Kopie identiteitskaart


Hoogachtend,
Werner xxx

In het antwoordformulier van de douane heb ik vermeld dat ik niet wist dat het namaak betrof en dat ik bereid was de producten af te staan voor vernietiging.


Vandaag (meer dan een jaar later) krijg ik een brief van een advocatenkantoor met de melding dat hun
cliënten N.V. Rolex en N.V. Rolex Benelux schade hebben geleden dewelke zij in rechte kunnen opvragen voor de bevoegde Belgische rechtbanken.
Ze zijn bereid om deze zaak minnelijk te regelen onder voorwaarde van een betaling van een bedrag 800,00 euro (400,00 euro per in beslag genomen uurwerk).
Bij gebrek aan reactie of betaling binnen de veertien dagen, hebben ze de instructie om dagvaarding uit te brengen voor de bevoegde rechtbanken.

Nu mijn vraag, wat kan ik best doen in dit geval? Ze spreken van in beslag genomen uurwerken, maar het betreft de verpakking (horlogedoosjes). 800 euro minnelijke schikking? rechtzaak?
Hoe zit het eigenlijk met het overgemaakte dossier aan de procureur des konings? Kan ik me binnen
een jaar nog verwachten aan een strafrechterlijke vervolging?

Dit allemaal voor een paar lege kartonnen doosjes...

Dank bij voorbaat voor de reakties!

Mvg,
Werner

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 okt 2010 11:09

lege kartonnen doosjes waarvoor je 30 euro betaalt? komt een beetje ongeloofwaardig over, hé. Mocht je nog een bewijsje van de verzendingskosten hebben, kan je mss aantonen dat die 2 euro nooit genoeg kan zijn om 2 (zelfs nep-)rolexen te transporteren.

Anders lijkt het me een volledig ongeloofwaardig verhaal... zeker trouwens dat die doosjes leeg waren en niet verkocht waren alsof ze leeg waren (terwijl ze effectief gevuld zijn met nep-rolexen)?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 06 okt 2010 14:07

wat de verkoper op het moment van verzending in de doosjes steekt kan de koper niet weten, hij is in de veronderstelling dat hij 2 doosjes koopt ZONDER inhoud.

( in de veronderstelling dat het verhaal langs de koper zijn kant inderdaad klopt )


als Rolex beweer dat zij schade hebben geleden ter waarde van €800 voor 2 lege doosjes, dan denk ik dat ze voor aap gaan staan in de rechtbank :D


er zijn tegenwoordig zelfs mensen die de kartonnen dozen kopen ( en alleen de dozen ) van oudere videogames ( tegenwoordig zitten de meeste in dvd dozen ), consoles en atributten en van speelgoed :p

Reclame

Lightning

#4 , 06 okt 2010 14:25

Ook voor de verpakking geldt dezelfde reglementering op namaak.
Zeker exclusieve merken (zoals Rolex in dit geval) hechten daar heel veel belang aan.

TS beweert te goeder trouw gehandeld te hebben. Ik weet niet, maar het zou mij sterk verbazen mocht Rolex zijn horloges verpakken in een ordinair kartonnen doosje.
Om daar nog aan toe te voegen dat het geheel, horloge + verpakking + eventuele toebehoren, zodanig exclusief is dat de onderdelen onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn. Voor elke "echte" verpakking is er maar een "echte" horloge... Of ben ik mis en verkoopt Rolex ook "echte" lege verpakkingen voor de ongelukkigen die hun verpakking verliezen.
Laatst gewijzigd door Lightning op 06 okt 2010 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 06 okt 2010 14:39

Merken zoals Rolex, Breitling, Delvaux en een paar andere groten hebben een zero tolerance beleid naar namaak toe. Bij elke namaak van hun respectievelijk merk die door de douane wordt aangetroffen zal er zonder pardon gerechtelijk worden ingegrepen door de fabrikant. Rolex zal vervolgen tot ze in het gelijk worden gesteld, ongeacht het aantal beroepen dat ze daarvoor dienen te plegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 okt 2010 14:57

wat de verkoper op het moment van verzending in de doosjes steekt kan de koper niet weten, hij is in de veronderstelling dat hij 2 doosjes koopt ZONDER inhoud.
om het even extreem te trekken: indien hij beweert 2 lege dozen van rolex te kopen, maar er 800 euro voor zou betaald hebben, zal geen rechter die veronderstelling aanvaarden, zélfs indien de aanbieding effectief over lege dozen gaat (tenzij het echte collectors-items zouden zijn, maar dan zal hij de waarde wel moeten aantonen).

Of 30 euro een overdreven waarde is voor wat showen met iets als rolex, heb ik geen idee van.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 06 okt 2010 18:27

Het gaat niet over de 2 doosjes het gaat over inbreuken op patent doos+rolex en u hebt meegewerkt aan fraude.
U zal indien u niet ingaat op de vraag om schadevergoeding nog strafrechterlijk vervolgd worden voor een trits van inbreuken en daar ook nog de gevolgen van dragen.

ter info ... website overheid

2. de straffen worden verzwaard en gediversifieerd (inbeslagneming van de middelen waarmee de overtreding kon worden gepleegd, vernietiging van de namaakgoederen, aanplakking of bekendmaking van het vonnis op kosten van de overtreder, sluiting van de door de veroordeelde geëëxploiteerde vestiging, enz.) om rekening te houden met de nieuwe ontwikkelingen van dit verschijnsel. Namaak wordt voortaan beschouwd als zijnde een ware diefstal van intellectuele eigendom, een bedrieglijke toe-eigening van de intellectuele en financiële investeringen aangewend om creaties van de geest uit te werken en te ontwikkelen. De wet straft met een gevangenisstraf van drie maanden tot drie jaar en een geldboete van 100 tot 100.000 euro (te vermenigvuldigen met de opcentiemen, of 550.000 euro), of met een van deze straffen alleen, de inbreuken die, met kwaad of bedrieglijk opzet, worden gemaakt op de rechten van de houder van een merk, een uitvindingsoctrooi, een aanvullend beschermingscertificaat, een kwekersrecht, een tekening of model. De boete voor namaak van auteursrechten wordt eveneens verzwaard .

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 06 okt 2010 18:54

Of vragensteller zijn verhaal klopt of niet weet ik niet.

Vanuit laterale gezichtshoek kom ik tot volgende conclusies:

1. koop nooit een merkartikel tweedehands, want als ze u namaak sturen bent u tweemaal gezien: ten eerste u krijgt namaak, ten tweede "big brother" gaat u daarenboven nog extra de duivel aandoen
2. wilt ge uw ex eens goed foppen: stuur haar een namaak horloge vanuit het buitenland

ps: zaten er in die doosjes nu horloges of niet?

Er bestaat op dit ogenblik een grote ruil/verkoopactiviteit van oude Märklinverpakkingen, ook via internationale websites van hobbyisten. Hoe kan men hier op voorhand weten of men geen namaak gaat krijgen?
Op welke grond gaat de douane beslissen dat het namaak is? Ik zie hier een parallel met doosjes van bekende uurwerken...
toch weer niet een typisch Belgisch totalitair trekje zoals het misbruik van de voorhechtenis (zie veroordelingen van België door Hof voor de Rechten van de Mens) of veroordelingen in strafzaken zonder bewijs (enkel op vermoedens)?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Werner2
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 06 okt 2010 19:56

Bedankt voor de reakties allemaal

1) Ik weet uiteraard niet met 100% zekerheid wat mij werd afgestuurd, ik heb namelijk de zending nooit ontvangen.
Ik weet enkel met 100% zekerheid wat ik heb besteld en betaald (2 doosjes Rolex 30 euro)
2) Ik spreek van kartonnen doosjes, uitgaand van de verzendingskosten (1,- euro per stuk)
Het lijkt me onmogelijk om een pakje af te sturen vanuit Nederland naar Belgie voor een bedrag van 1,- euro
(Dit kan enkel een omslag zijn, daarom vermoed ik kartonnen doosjes welke nog moeten in elkaar gezet worden)
3) Ik vind 14,- per 'kartonnen' doosje duur, en verwacht dus een orgineel
4) Hier is een link naar de screenshot welke ik tevens de douane heb bezorgd (waar ik het artikel kocht): http://img85.imageshack.us/img85/6843/27315147.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
5) Dat Rolex ordinaire kartonnen doosjes gebruikt? Hier heb je wel een punt, stond ik niet bij stil
6) Ben wel vrij zeker dat de zending niet van Nederland komt (beslagname = luchthaven douane), ik vermoed Turkije?
Aangezien de verkoper zich voordoet als Nederlander (incl. NL rekeningnr) en dan verzend vanuit een ander land, dan heb
ik geen reden om te twijfelen aan de douane dat het hier effectief om nep gaat.

Maar ik weet nog steeds niet wat ik best kan doen... 800,- euro betalen vind ik wel wat overdreven voor 2 doosjes, een advocaat onder de arm nemen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 okt 2010 21:44

Dat je de aanbieding hebt, helpt natuurlijk heel wat. Mij lijkt die niet direct dubieus, je zou kunnen verwachten dat dit een juiste advertentie is.

Werner2
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 06 okt 2010 23:19

Gelukkig heb ik een backup van mijn pc, ik heb alle orginele e-mails/screenshots teruggevonden

Deze 2 documenten heb ik als bijlage aan de douane bezorgd (zonder de masking uiteraard):
http://img835.imageshack.us/img835/667/abbl.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img810.imageshack.us/img810/6365/abl.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Effectief bewijs van betaling kon ik toen niet voorleggen (krijg mijn afschriften om de 3 maand), deze heb ik ondertussen wel in mijn bezit:
http://img408.imageshack.us/img408/8195/afbl.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan dus wel bewijzen dat ik doosjes heb besteld en hiervoor 30,- heb overgemaakt op een NL rekening

De douane heeft in hun schrijven nergens vermeld dat het om namaakuurwerken gaat, ze vermelden enkel 'namaak Rolex' in hun schrijven. Het advocatenkantoor van Rolex heeft het wel over een geleden schade van 800,- door namaakuurwerken (400,- per in beslag genomen uurwerk)

Kan ik hier iets mee?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 07 okt 2010 00:07

Ik diende mij eveneens aan te bieden voor verhoor...

U schrijft dat u bent verhoord. Hebben ze u dan niet meegedeeld wat er juist in beslag werd genomen?
Als u doosjes hebt besteld kunnen ze u niet verwijten horloges te hebben gekocht. En aangezien de waar in beslag genomen werd is het bewijs voorhanden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”