Onderhoudsplicht

Matti89
Topic Starter

Onderhoudsplicht

#1 , 18 sep 2010 19:22

Beste,
dit is mijn situatie:
Ik ben 21 jaar en Hogeschool student,
sinds drie maanden is mijn moeder verhuisd bij haar vriend.
Ik woon dus alleen (gescheiden ouders) in het ouderlijke huis.
Ik heb me ingeschreven op de hogeschool met toestemming van mijn vader (hij heeft het inschrijvingsgeld betaald).
Maar nu gaat mijn moeder daar niet mee akkoord, ze wil dat ik ga werken.
Om mij te verplichten te gaan werken heeft ze enkele maatregelen uitgevonden.
Voortaan moet ik zelf gas electriciteit water gsm zelf betalen en ze wilt dat ik huurgeld zou betalen.
Kan ze dit zomaar verplichten?

thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 sep 2010 20:21

Uw ouders zijn verplicht u te onderhouden tijdens uw studies. Indien zij dit weigeren vraagt u een leefloon, OCMW zal het terugvorderen bij uw beide ouders (volgens draagkracht). Enkel indien u er blijk van geeft uw studies niet ernstig op te vatten kunnen ze van deze verplichting worden ontslaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2010 21:49

U kan ook bij de vrederechter rechtstreeks onderhoudsgeld vorderen van de ouder die weigert vrijwillig onderhoudsgeld te betalen.

U moet wel uw studies op een normale manier verder zetten. 21 jaar en pas nu ingeschreven in het hoger onderwijs ?

Reclame

Matti89
Topic Starter

#4 , 19 sep 2010 13:26

Het is ondertussen mijn 3de jaar hogeschool.
Ik ben geen super student maar vind dat het dom is na 3 jaar te stoppen zonder iets in mijn handen.
Liever nog een laatste kans geven om na 5 jaar toch te kunnen afstuderen.
Ik heb er geen probleem mee dat ik de electriciteit gas water en telenet zelf moet betalen,
maar dat ze wil dat ik huurgeld betaal om in het ouderlijk huis te wonen vind ik wel een brug te ver.

thx

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2010 13:30

Uw moeder kan geen huurgeld vragen. U kan onderhoudsgeld vragen.

Matti89
Topic Starter

#6 , 19 sep 2010 23:05

Ik ga deze week informatie inwinnen bij sociale diensten en een advocaat.

JPV

#7 , 20 sep 2010 07:43

3e jaar hogeschool, maar nu nog steeds in het eerste jaar? Ik denk dat je dan toch wel uitleg zal moeten geven over je studieresultaten... hoe waren die (hoeveel buizen, hoeveel examens niet deelgenomen, ...), welke richtingen heb je geprobeerd?

Terug naar “Andere”