#3 , 07 sep 2010 22:32
Ja ik heb ze gekopieerd want wat het inhoudt zegt me niet heel veel.
Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van:
XXXXXXXXX
Artikel 1: Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten van koop en
verkoop c.q. alle overeenkomsten van opdracht zoals bijvoorbeeld - doch niet uitsluitend - tot het
vervaardigen van maatwerkproducten en/of het verrichten van overige werkzaamheden van J.A. de
Jong h.o.d.n. D & D Afbouw, gevestigd te Berkhout, hierna te noemen “de gebruiker”.
2. De koper c.q. opdrachtgever zal in het navolgende worden aangeduid als “de wederpartij”. Indien in
het navolgende een bepaling specifiek ziet op een situatie waarin de wederpartij een natuurlijke
persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf zal deze worden aangeduid als
“de consument”.
3. Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomst
indien en voor zover beide partijen zulks uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. Onder “schriftelijk” wordt in deze algemene voorwaarden tevens verstaan: per e-mail, per fax of enige
andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk
verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
5. Het door de wederpartij zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of
opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de
toepassing ervan.
6. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene
voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.
Artikel 2: Overeenkomsten
1. Overeenkomsten worden eerst door schriftelijke bevestiging van de gebruiker bindend.
2. Mondelinge afspraken binden de gebruiker eerst nadat deze schriftelijk door de gebruiker zijn
bevestigd dan wel zodra de gebruiker met instemming van de wederpartij een aanvang met de
uitvoeringshandelingen heeft gemaakt.
3. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of aanvullingen op
de overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging door de gebruiker bindend.
Artikel 3: Aanbiedingen
1. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, etc. van de gebruiker zijn vrijblijvend tenzij ze een termijn voor
aanvaarding bevatten. Indien een offerte c.q. aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod
wordt door de wederpartij aanvaard, dan heeft de gebruiker het recht het aanbod binnen 2 werkdagen
na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
2. De door de gebruiker gehanteerde prijzen alsmede de in de aanbiedingen, offertes, prijslijsten e.d.
vermelde prijzen zijn exclusief BTW en eventuele kosten. Deze kosten kunnen onder meer - doch niet
uitsluitend - bestaan uit reiskosten, transportkosten en declaraties van ingeschakelde derden. Een en
ander, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders wordt vermeld.
3. Getoonde en/of verstrekte monsters, modellen, tekeningen, brochures, opgaven van kleuren,
afmetingen, gewichten en andere omschrijvingen zijn zo nauwkeurig mogelijk, doch gelden slechts ter
aanduiding. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
4. Aanbiedingen zijn gebaseerd op uitvoering van de werkzaamheden onder normale omstandigheden
en gedurende de voor de gebruiker gebruikelijke werktijden, alsmede op leveranties van de daarbij
benodigde materialen c.q. zaken, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
5. Tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen, is in de prijs van de offerte voor
het uitvoeren van werkzaamheden niet begrepen:
a. grond-, hei-, breek-, funderings-, metsel-, stukadoors-, schilders-, behangers-, herstel-, of ander
bouwkundig werk, van welke aard ook, het vlak- en schoonmaken van oppervlakten, vloeren,
wanden of andere zaken;
b. de meerhulp voor het versjouwen van die delen, welke niet door de gebruiker zelf te behandelen
zijn, alsmede de hiertoe te bezigen hijs- of hefwerktuigen en takels;
c. het maken van luiken of uitsparingen, het afdekken van afgewerkte vloeren, het ontruimen van
ruimten en het verplaatsen van meubilair.
6. De gebruiker aanvaardt bij het uitbrengen van een offerte geen verantwoordelijkheid voor een door of
namens de wederpartij en/of derden uitgewerkt ontwerp, tekening, berekening e.d., noch voor de
eventueel hierbij gegeven specificaties van afmetingen en materialen.
7. Indien de wederpartij een aanbieding c.q. offerte niet aanvaardt, is hij verplicht op eerste verzoek van
de gebruiker alle bij de offerte geleverde omschrijvingen, tekeningen en/of berekeningen aan de
gebruiker te retourneren.
8. De gebruiker heeft het recht de kosten die verbonden zijn aan de aanbieding c.q. de offerte bij de
wederpartij in rekening te brengen, mits de gebruiker de wederpartij vooraf schriftelijk op deze kosten
heeft gewezen.
9. a. Indien tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering van de
overeenkomst door de overheid en/of vakorganisaties wijzigingen worden gebracht in lonen,
arbeidsvoorwaarden of sociale verzekeringen e.d., is de gebruiker gerechtigd de verhogingen aan
de wederpartij door te berekenen. Mocht tussen voormelde data een nieuwe prijslijst door de
gebruiker en/of toeleveranciers worden uitgegeven en in werking treden, dan is de gebruiker
gerechtigd de daarin vermelde prijzen aan de wederpartij in rekening te brengen.
b. Voor de met de consument gesloten overeenkomst geldt dat prijsverhogingen 3 maanden na
totstandkoming van de overeenkomst mogen worden doorberekend c.q. in rekening gebracht. Bij
prijsverhogingen binnen een kortere termijn dan 3 maanden, is de consument bevoegd de
overeenkomst te ontbinden.
Artikel 4: Inschakeling derden
1. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft de gebruiker het
recht bepaalde werkzaamheden c.q. leveringen door derden te laten verrichten.
2. Indien de opdracht met zich meebrengt dat de gebruiker met meerdere derden dient samen te werken,
heeft de gebruiker het recht een eindverantwoordelijke onder hen aan te stellen, alsmede een
onderlinge taakverdeling te bepalen. De wederpartij kan deze bevoegdheid in overleg met de
gebruiker en, afhankelijk van de instemming van de gebruiker, aan hem delegeren.
Artikel 5: Verplichtingen van de wederpartij
1. De wederpartij dient ervoor te zorgen dat:
a. de eventueel voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens en goedkeuringen
(zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen) tijdig aanwezig zijn;
b. de gebruiker binnen een redelijke termijn voor de datum waarop volgens de overeenkomst de
werkzaamheden een aanvang zouden nemen wordt gewaarschuwd, indien de gebruiker zijn
werkzaamheden niet op het afgesproken tijdstip kan verrichten;
c. de gebruiker op de vooraf bekendgemaakte werktijden toegang krijgt tot de plaats(en) waar de
werkzaamheden dienen te worden verricht;
d. indien ook derden op de betreffende locatie werkzaamheden moeten verrichten, die
werkzaamheden zijn beëindigd voordat de gebruiker zijn werkzaamheden aanvangt, zodat deze
aldaar onbelemmerd zijn werkzaamheden kan verrichten;
e. de plaats waar de werkzaamheden verricht dienen te worden vrij is van overtollige materialen en
puin e.d.. Voorts dient de plaats opgeschoond en vrij te zijn van kalk-, cement- en vuilresten dan
wel losse gedeelten en zo nodig - tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn
overeengekomen - volledig vlak, waterpas, bezemschoon en permanent droog ter beschikking
wordt gesteld;
f. indien de te verrichten werkzaamheden (mede) bestaan uit het zetten van tegels de te betegelen
oppervlakte loodrecht, vlak en/of waterpas en voldoende droog is, zodat zonder enige
voorbehandeling de tegels hierop gezet c.q. gelijmd kunnen worden. Een en ander naar het
oordeel van de gebruiker met inachtneming van de daarvoor geldende normen;
g. de gebruiker, indien noodzakelijk, tijdig kan beschikken over steigers en randbeveiliging e.d. die
door de wederpartij ter beschikking dienen te worden gesteld, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen;
h. eventueel noodzakelijke hak- en breekwerkzaamheden zijn uitgevoerd;
i. de gebruiker tijdig kan beschikken over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer
van materialen en hulpmiddelen;
j. de gebruiker kan beschikken over aansluitmogelijkheden voor eventueel benodigde energie, zoals
elektriciteit, gas, water e.d.. De energiekosten zijn voor rekening van de wederpartij;
k. op de locatie van de wederpartij dan wel de door hem aangewezen locatie waar de gebruiker en/of
de door de gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de uitvoering van de overeenkomst
werkzaamheden dienen te verrichten, de door de gebruiker en/of voornoemde derden in
redelijkheid gewenste overige voorzieningen aanwezig zijn, zonder dat hieraan voor hen kosten
zijn verbonden;
l. de plaats waar apparatuur, materialen e.d. van de gebruiker opgeslagen of opgeborgen moeten
worden zodanig is, dat beschadiging of ontvreemding in welke vorm en op welke wijze dan ook
niet zal kunnen plaatsvinden;
m. de gebruiker geïnformeerd wordt over de ligging van kabels, leidingen e.d., alles in de ruimste zin
des woords.
2. De wederpartij zal de gebruiker tijdig informeren over ontwikkelingen die binnen zijn organisatie
gaande zijn en relevant zijn of kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst en het mogelijk
verlenen van aanvullende en/of nieuwe opdrachten.
3. De wederpartij draagt er zorg voor dat de te verstrekken gegevens juist en volledig zijn. De wederpartij
vrijwaart de gebruiker voor de gevolgen voortvloeiend uit het niet juist en/of onvolledig zijn van de
gegevens.
4. De wederpartij is aansprakelijk voor verlies van en/of schade aan de zaken, materialen,
gereedschappen en machines die de gebruiker tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij de
wederpartij heeft opgeslagen.
5. Indien niet-tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen is voldaan, is de gebruiker gerechtigd de
uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat de wederpartij wel aan deze
verplichtingen zal hebben voldaan. De kosten in verband met opgelopen vertraging dan wel de kosten
voor het verrichten van extra werkzaamheden, zijn voor rekening van de wederpartij.
Artikel 6: Levering, (op)leveringstermijnen
1. Opgegeven termijnen waarbinnen de werkzaamheden moeten zijn verricht c.q. de zaken moeten zijn
geleverd, kunnen nimmer worden beschouwd als fatale termijn, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen. Indien de gebruiker zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet c.q.
niet-tijdig nakomt, dient hij derhalve schriftelijk in gebreke te worden gesteld.
2. Bij (op)levering in gedeelten wordt elke (op)levering c.q. fase als een afzonderlijke transactie
beschouwd en kan door de gebruiker per transactie worden gefactureerd.
3. Het risico betreffende de geleverde zaken gaat over op de wederpartij op het moment van levering.
4. Verzending c.q. transport van bestelde zaken geschiedt op een door de gebruiker te bepalen wijze,
doch voor rekening en risico van de wederpartij. De gebruiker is niet aansprakelijk voor schade - van
welke aard en vorm dan ook - die verband houdt met de verzending c.q. het transport, al dan niet aan
de zaken geleden. Een en ander, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
5. Indien het niet mogelijk blijkt de te verrichten werkzaamheden uit te voeren dan wel de zaken aan de
wederpartij te leveren wegens een oorzaak gelegen in de sfeer van de wederpartij, behoudt de
gebruiker zich het recht voor de zaken en/of de materialen die voor de uitvoering van de
werkzaamheden zijn aangeschaft voor rekening en risico van de wederpartij op te slaan. De gebruiker
stelt de wederpartij schriftelijk in kennis van de verrichte opslag en/of de belemmering in de uitvoering
van de te verrichten werkzaamheden en stelt daarbij tevens een redelijke termijn waarop de
wederpartij de gebruiker in staat moet stellen de werkzaamheden te hervatten en/of de zaken te
leveren.
6. Indien de wederpartij ook na verloop van de door de gebruiker gestelde redelijke termijn als bepaald in
het vorige lid van dit artikel in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is de wederpartij door
het enkele verloop van 1 (één) maand, gerekend vanaf de datum van opslag c.q. belemmering in de
uitvoering van de te verrichten werkzaamheden, in verzuim en heeft de gebruiker het recht de
overeenkomst schriftelijk en met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande of nadere
ingebrekestelling, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder tot vergoeding van schaden, kosten en
interesten gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
7. Het voorgaande laat de verplichting van de wederpartij de overeengekomen c.q. de verschuldigde
prijs, alsmede eventuele opslag- en/of andere kosten te voldoen, onverlet.
8. De gebruiker is bevoegd om - ter zake de nakoming van financiële verplichtingen van de wederpartij -
vooruitbetaling of zekerheid van de wederpartij te verlangen, alvorens tot levering over te gaan c.q.
met de te verrichten werkzaamheden te starten.
Artikel 7: Voortgang, uitvoering overeenkomst
1. De gebruiker kan niet eerder worden verplicht om met de uitvoering van de werkzaamheden c.q. de
levering van de zaken te beginnen, dan nadat alle daarvoor noodzakelijke gegevens in zijn bezit zijn
en hij de eventueel overeengekomen (termijn)betaling heeft ontvangen. Bij hierdoor ontstane
vertragingen zullen de opgegeven leveringstermijnen naar evenredigheid worden bijgesteld.
2. Wanneer de levering c.q. de werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van de gebruiker niet
normaal of zonder onderbreking kunnen geschieden is de gebruiker gerechtigd de daaruit
voortvloeiende kosten aan de wederpartij in rekening te brengen.
3. Indien tijdens de uitvoering van een opdracht blijkt dat deze of een onderdeel daarvan door een niet
aan de gebruiker te wijten oorzaak slechts in gewijzigde vorm kan worden uitgevoerd, dient de
gebruiker hierover in overleg treden met de wederpartij.
4. Indien de verplichting tot overleg uit het voorgaande lid van dit artikel door de gebruiker is nageleefd
en vervolgens tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat deze redelijkerwijs onuitvoerbaar is,
hetzij ten gevolge van aan de gebruiker niet bekende omstandigheden, hetzij door welke overmacht
dan ook, heeft de gebruiker het recht te vorderen dat de aan de gebruiker verstrekte opdracht zodanig
wordt gewijzigd dat de uitvoering van de opdracht mogelijk wordt, behoudens indien hetzelve ten
gevolge van de onbekende omstandigheden of overmacht nimmer mogelijk zal zijn. De gebruiker heeft
alsdan recht op volledige vergoeding van de reeds door de gebruiker verrichte werkzaamheden c.q.
leveringen. De gebruiker wijst de wederpartij daarbij op de financiële consequenties. De
overeengekomen gewijzigde uitvoering wordt als meer- of minderwerk verrekend.
5. Alle onkosten welke door de gebruiker in het kader van de uitvoering van de overeenkomst worden
gemaakt ten verzoeke van de wederpartij komen geheel voor rekening van laatstgenoemde, tenzij
partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 8: Meer- en minderwerk
1. Meer- en minderwerk dient mondeling of schriftelijk tussen de gebruiker en de wederpartij
overeengekomen te worden. Mondeling overeengekomen meer- en minderwerk dient schriftelijk door
de gebruiker te worden bevestigd.
2. Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats:
a. ingeval van wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. ingeval van onvoorzienbare kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare
en/of geschatte hoeveelheden;
c. in gevallen als in deze voorwaarden bepaald.
3. Verrekening van meer- en minderwerk geschiedt ineens bij afrekening, tenzij partijen uitdrukkelijk
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
4. Indien het totaalbedrag van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, heeft de gebruiker recht
op een vergoeding van 15% van het overtreffende bedrag van het minderwerk.
Artikel 9: Oplevering, goedkeuring en onderhoudstermijn
1. De gebruiker is gehouden de wederpartij mede te delen dat het overeengekomen werk afgerond en
gebruiksklaar is.
2. Het werk wordt geacht te zijn opgeleverd, indien het geheel gebruiksklaar ter beschikking van de
wederpartij is gesteld, de wederpartij het werk heeft gecontroleerd en de opleverstaat c.q. werkbon
voor goedkeuring door de wederpartij is ondertekend.
3. Het werk wordt tevens geacht te zijn opgeleverd, indien de wederpartij het werk - voor zover mogelijk -
in gebruik heeft genomen of binnen een termijn van 2 weken na voormelde mededeling niet heeft
gereclameerd bij de gebruiker.
4. Nog niet verrichte c.q. nog niet beëindigde werkzaamheden van derden, welke van invloed zijn op een
behoorlijk gebruik van het werk, hebben geen invloed op het gebruiksklaar zijn van het door de
gebruiker verrichte en met de wederpartij overeengekomen werk.
5. Kleine gebreken die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld zullen geen reden tot
onthouding van goedkeuring zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
6. De gebruiker is verplicht de in lid 5 van dit artikel bedoelde kleine gebreken zo spoedig mogelijk te
herstellen. De onderhoudstermijn beloopt 30 dagen en gaat in onmiddellijk na de dag waarop het werk
overeenkomstig lid 2 of 3 van dit artikel als opgeleverd wordt beschouwd.
7. De gebruiker is verplicht gebreken welke in de onderhoudstermijn aan de dag treden en voor zijn
risico komen, zo spoedig mogelijk te herstellen.
Artikel 10: Reclames en retourzendingen
1. De wederpartij is verplicht direct bij het in ontvangst nemen van de zaken tot controle ervan over te
gaan. Indien de wederpartij zichtbare fouten, onvolkomenheden en/of gebreken constateert, dient
zulks te worden aangetekend op de vrachtbrief c.q. de begeleidingsbon en onmiddellijk ter kennis van
de gebruiker te worden gebracht, dan wel dient de wederpartij de gebruiker binnen 24 uur na
ontvangst van de zaken hiervan op de hoogte te stellen, zulks gevolgd door een onmiddellijke
schriftelijke bevestiging hiervan aan de gebruiker.
2. Overige reclames dienen per aangetekend schrijven binnen 8 dagen na ontvangst van de zaken aan
de gebruiker te worden gemeld.
3. Onverminderd het bepaalde in de leden 1 en 2 van dit artikel, wordt ten aanzien van de overeenkomst
met de consument tevens het bepaalde in lid 11 van artikel 11 in aanmerking genomen.
4. Indien bovengemelde reclames niet binnen de daar bedoelde termijnen aan de gebruiker kenbaar zijn
gemaakt, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen.
5. Reclames schorten de betalingsverplichting van de wederpartij niet op.
6. Ten aanzien van onvolkomenheden in natuurproducten kunnen geen reclames geldend worden
gemaakt indien deze onvolkomenheden verband houden met de aard en eigenschappen van de
grondstof(fen) waaruit het product is vervaardigd. Een en ander ter beoordeling van de gebruiker.
7. Geen reclames kunnen geldend worden gemaakt voor schade welke te wijten is aan een onvoldoende
vlakke (onder)vloer die niet door de gebruiker is aangebracht c.q. een onvoldoende vlakke muur die
niet door de gebruiker is bewerkt. De gebruiker zal het onvoldoende vlak zijn van de (onder)vloer c.q.
muur melden aan de wederpartij voordat met de werkzaamheden wordt aangevangen. De wederpartij
is verplicht het herstel uit te (laten) voeren of het risico te aanvaarden. Evenmin zullen klachten
geaccepteerd worden indien deze het gevolg zijn van een niet permanent droge (onder)vloer c.q.
muur.
8. Geen reclames worden geaccepteerd die het gevolg zijn van verkleuringen, krimpnaden en/of
haarscheurtjes ontstaan door de directe inwerking van warmtebronnen zoals zon, c.v.-leidingen en/of
haarden.
9. De gebruiker dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken. Indien voor het onderzoek
naar de klacht retourzending noodzakelijk blijkt, geschiedt die slechts voor rekening en risico van de
gebruiker indien laatstgenoemde daarmee zijn uitdrukkelijke schriftelijke instemming vooraf heeft
betuigd.
10. In alle gevallen geschiedt retourzending op een door de gebruiker te bepalen wijze en in de originele
verpakking c.q. emballage. Retourzending geschiedt voor rekening en risico van de wederpartij, tenzij
de gebruiker de reclame gegrond verklaart.
11. Indien de zaken na aflevering van aard en/of samenstelling zijn veranderd, geheel of gedeeltelijk zijn
be- of verwerkt, beschadigd of overgepakt, vervalt elk recht op reclame.
12. Ingeval van terechte reclames zal de schade worden afgewikkeld krachtens het bepaalde in artikel 11.
Artikel 11: Aansprakelijkheid en garantie
1. De gebruiker kwijt zich van zijn taak zoals van een bedrijf in zijn branche mag worden verwacht, doch
aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, met inbegrip van overlijdens- en letselschade,
gevolgschade, bedrijfsschade, winstderving en/of stagnatieschade, die het gevolg is van handelen of
nalaten van hemzelf, zijn personeel dan wel door hem ingeschakelde derden, behoudens voor zover
er sprake is van opzet en/of bewuste roekeloosheid van hemzelf, zijn directie en/of zijn leidinggevend
personeel.
2. Onverminderd het bepaalde in de overige leden van dit artikel wordt de aansprakelijkheid van de
gebruiker - uit welken hoofde ook - beperkt tot het bedrag van de netto kostprijs van de geleverde
zaken c.q. de verrichte werkzaamheden.
3. Onverminderd het bepaalde in de vorige leden van dit artikel is de gebruiker nimmer gehouden tot
schadevergoeding welke meer bedraagt dan het verzekerde bedrag, voor zover de schade gedekt
wordt door een door de gebruiker gesloten verzekering.
4. De gebruiker neemt bij ontwerpen, tekeningen, berekeningen e.d., die hij niet zelf heeft gemaakt,
alleen de verantwoordelijkheid op zich voor de juiste montage en voor de deugdelijkheid van de
gebezigde materialen; zulks echter niet voor die onderdelen, waarvoor in de aanvraag uitdrukkelijk
een bepaald merk of behandeling van materialen is voorgeschreven.
5. Stelt de wederpartij materialen en/of onderdelen voor verdere verwerking of montage beschikbaar, dan
is de gebruiker verantwoordelijk voor een correcte verwerking c.q. montage, echter nimmer voor de
materialen of onderdelen zelf.
6. Indien zich in de bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruikte materialen of in de geleverde
zaken zichtbare fouten, onvolkomenheden en/of gebreken voordoen, die reeds op het moment van
levering aanwezig moeten zijn geweest, verplicht de gebruiker zich die zaken - te zijner keuze - kosteloos
te repareren dan wel te vervangen.
7. De gebruiker staat in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde; de
feitelijke levensduur ervan kan nimmer worden gegarandeerd.
8. a. In alle gevallen is de termijn waarbinnen de gebruiker tot vergoeding van vastgestelde
schade kan worden aangesproken beperkt tot 6 maanden, gerekend vanaf het moment waarop de
verschuldigdheid van de schadevergoeding is komen vast te staan.
b. In afwijking van sub A van dit lid geldt voor de consument een maximale termijn van 1 (één) jaar.
9. Op de geleverde zaken die door de gebruiker zelf zijn vervaardigd geldt een garantietermijn van 1
(één) jaar na levering c.q. montage. Zo door de gebruiker geleverde zaken door de fabrikant van een
garantie zijn voorzien, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. de gebruiker zal de
wederpartij alsdan informeren over laatstgenoemde garantie.
10. Geen garantie geldt ten aanzien van verkleuring van en ondergeschikte kleurafwijkingen van hout en
andere (natuurlijke) materialen.
11. Met betrekking tot de overeenkomst met de consument neemt de gebruiker de wettelijk vastgestelde
garantietermijnen in acht.
12. De wederpartij verliest zijn rechten jegens de gebruiker en is aansprakelijk voor alle schade en
vrijwaart de gebruiker tegen iedere aanspraak van derden ter zake van schadevergoeding indien en
voor zover:
a. voormelde schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van en/of adviezen van de
gebruiker strijdig gebruik en/of foutief onderhoud van de geleverde zaken c.q. het resultaat van de
verrichte werkzaamheden door de wederpartij;
b. voormelde schade is ontstaan door fouten en/of onjuistheden in tekeningen, berekeningen,
gegevens, materialen, informatiedragers e.d. die door of namens de wederpartij aan de gebruiker
zijn verschaft en/of voorgeschreven;
c. voormelde schade is ontstaan doordat de wederpartij zelf of een derde in opdracht van de
wederpartij reparaties of andere bewerkingen c.q. werkzaamheden aan het geleverde heeft
uitgevoerd, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gebruiker.
Artikel 12: Betaling
1. Betaling dient binnen 30 dagen na de factuurdatum te geschieden, tenzij partijen uitdrukkelijk
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Indien een factuur na het verstrijken van de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn niet volledig is
betaald:
a. zal de wederpartij aan de gebruiker een vertragingsrente verschuldigd zijn ter grootte van 2% per
maand cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden in deze als
volle maanden aangemerkt;
b. zal de wederpartij, na daartoe door de gebruiker te zijn gemaand, ter zake van buitengerechtelijke
kosten minimaal verschuldigd zijn 15% van de som van de hoofdsom en de vertragingsrente met
een absoluut minimum van € 150,00;
c. heeft de gebruiker het recht, voor elke aan de wederpartij verzonden betalingsherinnering,
aanmaning e.d., een bedrag van ten minste € 20,00 ter zake administratiekosten bij de wederpartij
in rekening te brengen. De gebruiker zal dit in de overeenkomst en/of op de factuur vermelden.
3. Ter keuze van de gebruiker kan in voorgaande of daarmee overeenstemmende omstandigheden,
zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk
worden ontbonden, al dan niet gecombineerd met een eis tot schadevergoeding.
4. Indien de wederpartij niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan, is de gebruiker
bevoegd de nakoming van de jegens de wederpartij aangegane verplichtingen tot levering c.q. het
verrichten van werkzaamheden op te schorten totdat de betaling is geschied of deugdelijke zekerheid
hiervoor is gesteld. Hetzelfde geldt reeds vóór het moment van in verzuim zijn, indien de gebruiker het
redelijk vermoeden heeft dat er redenen zijn om aan de kredietwaardigheid van de wederpartij te
twijfelen.
5. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde renten en
kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij de wederpartij bij
betaling uitdrukkelijk schriftelijk vermeldt dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
6. a. Indien de wederpartij, uit welken hoofde ook, één of meer tegenvorderingen op de
gebruiker heeft dan wel zal verkrijgen, ziet de wederpartij af van het recht op verrekening met
betrekking tot deze vordering(en). Genoemde afstand van het recht op verrekening geldt
eveneens indien de wederpartij (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt of in staat van
faillissement wordt verklaard.
b. Het bepaalde onder sub A van dit lid is niet van toepassing op overeenkomsten met de
consument.
Artikel 13: Intellectuele eigendomsrechten
1. De gebruiker is en blijft rechthebbende op alle bestaande en/of toekomstige rechten van intellectuele
eigendom die voortkomen uit c.q. ontstaan tijdens c.q. verband houden met de (uitvoering van de)
overeenkomst, zoals bijvoorbeeld - doch niet uitsluitend - alle rechten van intellectuele eigendom op
de door de gebruiker vervaardigde maatwerkproducten alsmede op de bijbehorende ontwerpen,
tekeningen e.d..
2. De uitoefening van de in het vorige lid van dit artikel vermelde rechten - openbaarmaking of overdracht
van gegevens daaronder begrepen - is zowel tijdens als na afloop van de uitvoering van de
overeenkomst uitdrukkelijk en uitsluitend aan de gebruiker voorbehouden.
3. Slechts na betaling van het tengevolge van een gesloten overeenkomst aan de gebruiker
verschuldigde, komt aan de wederpartij een gebruiksrecht toe, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
4. Ingeval door de wederpartij een gebruiksrecht wordt verkregen, geldt dit slechts voor eigen gebruik,
waardoor de wederpartij niet gerechtigd is tot het gebruik anders dan vooreigen gebruik,
verveelvoudiging, openbaarmaking of het anderszins ter kennis brengen van derden.
5. Door het verstrekken van gegevens aan de gebruiker verklaart de wederpartij dat geen inbreuk op het
auteursrecht of enig ander intellectueel eigendomsrecht van derden wordt gemaakt en vrijwaart hij de
gebruiker in en buiten rechte voor alle gevolgen, zowel financiële als andere, die hieruit (kunnen)
voortvloeien.
Artikel 14: Eigendomsvoorbehoud
1. De gebruiker behoudt zich de eigendom van de geleverde en te leveren zaken voor tot op het tijdstip
waarop de wederpartij aan diens ermee verbandhoudende betalingsverplichtingen jegens de gebruiker
heeft voldaan. Die betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de prijs, vermeerderd met
vorderingen ter zake van verrichte werkzaamheden die met die levering verband houden, alsmede
vorderingen ter zake eventuele schadevergoeding wegens tekortschieten in de nakoming van
verplichtingen aan de zijde van de wederpartij.
2. De onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken mogen door de wederpartij slechts in het kader
van de normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht.
3. Ingeval de gebruiker een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, geldt de ter zake gesloten
overeenkomst als ontbonden, onverminderd het recht van de gebruiker vergoeding van schade,
gederfde winst en interest te vorderen.
4. De wederpartij is verplicht de gebruiker terstond schriftelijk op de hoogte te stellen van het feit dat
derden rechten doen gelden op zaken waarop krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud rust.
Artikel 15: Pand/ warrantage
Tot op het tijdstip waarop de wederpartij volledig aan diens ermee verbandhoudende
betalingsverplichtingen jegens de gebruiker heeft voldaan, is de wederpartij niet bevoegd de geleverde
zaken aan derden in onderpand te geven en/of een bezitloos pandrecht erop te vestigen, en/of de zaken
voor opslag in de feitelijke macht van één of meerdere financiers te brengen (warrantage), daar zulks zal
worden aangemerkt als toerekenbare niet nakoming aan diens zijde. De gebruiker kan alsdan terstond,
zonder tot enige ingebrekestelling te zijn gehouden, diens verplichtingen uit de overeenkomst opschorten
dan wel de overeenkomst ontbinden, onverminderd het recht van de gebruiker op vergoeding van schade,
gederfde winst en interest.
Artikel 16: Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid e.d.
Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze voorwaarden wordt de tussen de wederpartij
en de gebruiker gesloten overeenkomst ontbonden zonder dat rechterlijke tussenkomst en zonder dat
enige ingebrekestelling zal zijn vereist, op het tijdstip waarop de wederpartij in staat van faillissement
wordt verklaard, (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt, door executoriale beslaglegging wordt
getroffen, onder curatele of onder bewind wordt gesteld of anderszins de beschikkingsbevoegdheid of
handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan verliest, tenzij de curator of de
bewindvoerder de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschuld erkent.
Artikel 17: Overmacht
1. Ingeval nakoming van datgene waartoe de gebruiker krachtens de met de wederpartij gesloten
overeenkomst is gehouden, niet mogelijk is en zulks te wijten is aan niet toerekenbare niet-nakoming
aan de zijde van de gebruiker, of aan de zijde van de voor uitvoering van de overeenkomst door de
gebruiker ingeschakelde derden of toeleveranciers dan wel in het geval zich een andere gewichtige
reden voordoet aan de zijde van de gebruiker, is de gebruiker gerechtigd de tussen partijen gesloten
overeenkomst te ontbinden dan wel de nakoming van diens verplichtingen jegens de wederpartij
gedurende een door hem te bepalen redelijke termijn op te schorten, zonder tot enige
schadevergoeding te zijn gehouden. Indien bovenbedoelde situatie intreedt als de overeenkomst ten
dele is uitgevoerd, is de wederpartij gehouden aan diens verplichtingen jegens de gebruiker tot aan
dat moment te voldoen.
2. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare niet-nakoming zullen onder meer
worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,
overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werklieden of dreiging van deze e.d. omstandigheden;
verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande
valutaverhoudingen; bedrijfsstoringen door brand, ongeval of andere voorvallen en natuurverschijnselen,
een en ander onverschillig of de niet of niet-tijdige nakoming plaatsvindt bij de
gebruiker, diens toeleveranciers of derden die door hem voor de uitvoering van de verbintenis zijn
ingeschakeld.
Artikel 18: Ontbinding, annulering/ opzegging
1. a. De wederpartij doet afstand van alle rechten op ontbinding van de overeenkomst ex
artikel 6:265 e.v. B.W., of andere wettelijke bepalingen, tenzij dwingendrechtelijke bepalingen zich
hiertegen verzetten.
b. Het bepaalde onder sub A van dit lid is niet van toepassing op de overeenkomst met de
consument.
2. Onder annulering wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan: het vóór aanvang van
de uitvoering van de overeenkomst beëindigen van de overeenkomst door één der partijen.
3. Onder opzegging wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan: het na aanvang van
de uitvoering van de overeenkomst beëindigen van de overeenkomst door één der partijen.
4. Ingeval de wederpartij de overeenkomst annuleert, is hij aan de gebruiker een door de gebruiker
nader te bepalen vergoeding verschuldigd. De wederpartij is gehouden alle kosten, schaden alsmede
de gederfde winst aan de gebruiker te vergoeden. De gebruiker is gerechtigd de kosten, schaden
alsmede de gederfde winst te fixeren en - te zijner keuze en afhankelijk van de reeds verrichtte
werkzaamheden c.q. leveringen - 20 tot 100% van de afgesproken prijs bij de wederpartij in rekening
te brengen.
5. De wederpartij is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering c.q. opzegging
en vrijwaart de gebruiker ter zake.
6. Door de wederpartij reeds betaalde bedragen worden niet gerestitueerd.
Artikel 19: Toepasselijk recht/ bevoegde rechter
1. Op de tussen de gebruiker en de wederpartij gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht
van toepassing. De geschillen die uit deze overeenkomst voortvloeien zullen eveneens naar
Nederlands recht worden beslecht.
2. Eventuele geschillen zullen worden berecht door de bevoegde Nederlandse rechter, zij het dat de
gebruiker de bevoegdheid toekomt een zaak aanhangig te maken voor de bevoegde rechter in de
plaats waar de gebruiker is gevestigd, tenzij de kantonrechter ter zake bevoegd is.
3. Voor geschillen met de consument geldt dat binnen 1 (één) maand nadat de gebruiker aan hem
kenbaar heeft gemaakt dat de zaak aan de rechter zal worden voorgelegd, de consument kenbaar kan
maken dat hij kiest voor beslechting van het geschil door de wettelijk bevoegde rechter.
Datum: 15 augustus 2008