Huurcontract opzeggen, verhuurder wil naar de rechter

wijkhuijs
Topic Starter

Huurcontract opzeggen, verhuurder wil naar de rechter

#1 , 07 sep 2010 10:13

Ik wil hier graag eventjes iets navragen.

Wij wonen sinds 1 november 2008 in het huis waar we nu wonen.
Nu hadden wij een contract voor 1 jaar, dit is stilzwijgend verlengd voor nog een jaar.

Nu gaan wij verhuizen, per 1-12-2010 naar een dorpje verder.
Wij hebben ons huurcontract opgezecht per 01-09-2010 met inachtneming van de opzegtermijn voor 3 maanden.
Nu kwam onze huisbaas die zei: Het contract is voor 1 jaar, dan voor nog een jaar en dan voor 9 jaar, dus zit je nog 9 jaar aan dit huis vast.
Maar dat kan toch niet? Dat ze ons kunnen verplichten om nog eens 9 jaar daar te wonen?

Nu dreigen ze dus met een paar dingen die wij zouden moeten doen, anders gaan ze naar de rechter.
Maar staan hun nou in hun recht, of ik omdat ik het netjes opgezecht heb en rekening heb gehouden met de wettelijke 3 maanden opzechtermijn. (staat ook in het contract dat we ten alle tijden op kunnen zeggen met inacht nemening van de geldende 3 maanden opzech termijn.

Nu hebben we de borg van ons nieuwe huis al betaald en gaan we daar per 1 dec zoiezo wonen.
Wil alleen weten hoe het zit of ze ons voor de rechter kunnen slepen ja of nee?
En of wij dan in ons recht staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 sep 2010 10:28

Gaat het om een contract voor hoofdbewoning?

Kan je de clausule waarin de duur van het contract en de stilzwijgende verlenging wordt besproken eventjes plaatsen?

wijkhuijs
Topic Starter

#3 , 07 sep 2010 11:56

Hoi,

Ja het gaat om hoofdbewoning.

Hier het deel opgemaakt door de huisbaas zelf:

Huur: Termijn 1 jaar in voege tredend op 1 novemver 2008 op voorwaarde van betaling van de borg en 1 maand huur en eindigend op 31 oktober 2009
Beide partijen kunnen een einde aan deze huurovereenkomst stellen onder de voorwaarden voorzien door de wet.

Art. 2 Termijn:
De opzegmogelijkheden van de verhuurder en de huurder zoals voorzien in art. 3t/m5 van de woninghuurwet van 20/2/1991 zijn van toepassing tenzij partijen hiervan uitdrukkelijk in het contract afwijken. De huurder kan steeds opzeggen , mits in achtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.

Dit zijn de 2 dingen die er in het contract staan over de huur en het opzeggen.
Wij hebben na dit contract nooit een nieuwe of iets dergelijks gehad met de nieuwe datums enzo.
En ook nooit is er ons iets verteld over 1 jaar, 1 jaar en dan ineens 9 jaar.

Hopende op een snel antwoord.

M.v.g. Priscilla

Reclame

Vandebos

#4 , 07 sep 2010 12:16

Ok in dat geval:

huurcintract van bepaalde duur overeenkomstig artikel 3§6 huurwetgeving voor de termijn van 1 jaar. Start contract op 01/11/2008 om te eindigen op 31/10/2009. Dit contract werd niet minstens drie maand voor de vervaldatum opgezegd of verlengd met 1 jaar in onderlinge afspraak.

Dit heeft als gevolg dat het huurcontract vanaf 01/11/2009 een negenjarig contract is geworden dat wordt geacht te zijn gestart op 01/11/2008.
Dat houdt in dat de opzeg regels overeenkomstig art 3§1 t/m 3§6 van dwingend recht worden.

Nu wordt het interessant: Is dit contract geregistreerd?

Indien wel dan dien je een opzeg van drie maanden te geven. Je huur zal in ieder geval eindigen tijdens het derde jaar waardoor je de verhuurder 1 maand wederverhuringsvergoeding schuldig bent.

Het huurcontract werd niet geregistreerd. Dan dien je in feite geen opzeg te geven en kan de verhuurder geen aanspraak maken op een wederverhuringsvergoeding.

Controleer dus eerst eens rustig bij je lokale registratiekantoor of het contract wel werd geregistreerd. In de link in onderschrift vindt je een pdf terug die je uitlegt hoe je lokale registratiekantoor te bepalen. Te moeilijk? zend me via pb je adres en ik kijk er even naar.

Wanneer heb je de opzeg verzonden? in augustus, september of nog niet?

de wetsartikels van toepassing:
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

wijkhuijs
Topic Starter

#5 , 07 sep 2010 12:29

Hoi,

Wij hebben het 25 augustus 2010 verstuurd.
Met de melding ons contract te willen beeindigen per 1 sept met inachtneming van de 3 maanden opzegtermijn,
dus dat wij 01-12-2010 de woning leeg achter zullen laten en de sleutel in zullen leveren.

Maar nu kwam de huisbaas dus zondag langs met hetvolgende :
Volgens 4)2.c.:Huurovereenkomst met korte duur geld het volgende:" De huurwet voorziet dat de patijen een huurovereenkomst kunnen sluiten , of 2 verschillende overeenkomsten, voor een totale duur van niet meer dan 3 jaar. Indien geen opzegging werd betekend 3 maanden voor de vervaldag.....dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voorgezet tegen diezelfde voorwaarden maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van 9 jaar.

Als het goed is zouden ze het registreren, het contract is ook in 3 voud opgemaakt.
Als u het voor ons uit zou willen zoeken , heel graag.
Ik zal ons adress eventjes sturen per pb.

Groetjes Priscilla

wijkhuijs
Topic Starter

#6 , 07 sep 2010 13:06

Weet inmiddels waar ik het op kan vragen.
En heb ze een mail gestuurd of ik er persoonlijk langs voor moet komen of per telefoon.
Wacht eventjes op reactie en ander rij ik er morgen langs.

Maar zoals ik het nu begrijp hebben ze geen reden om ons voor de rechter de slepen omdat
wij de 3 maanden in acht nemen, alleen mogen ze dus nog 1 maand huur van de borg afhouden? (mits contract geregistreerd)
En kunnen wij met een gerust hart de verhuizing gaan beginnen te starten?

Moeten we dit in een aangetekende brief aan hun terugzenden?
En hoe kan ik dit dan het beste vermelden?

Mvg Priscilla

Vandebos

#7 , 07 sep 2010 13:10

Hoe heeft u de originele opzeg gegeven?

wijkhuijs
Topic Starter

#8 , 07 sep 2010 13:26

Per Brief die wij persoonlijk afgegeven hebben.
Uiteraard hadden we dit beter aangetekend kunnen doen, maar ja.
Wij hebben zelf nog wel een kopie van de brief uiteraard en ook schriftelijk bevestigd gehad dat
de brief bij hun aangekomen is.

Vandebos

#9 , 07 sep 2010 14:55

Indien je een bewijs van ontvangst hebt is dit meer dan voldoende, een opzeg MOET niet aangetekend verzonden worden maar het is wel de beste wijze.

De verhuurders dienen nu in ieder geval niet met een nieuw contract af te komen. U kijkt bij het lokale registratiekantoor na of het oude contract al dan niet werd geregistreerd en of de registratie dateert van voor het verzenden van de opzeg of niet.

Ik zie niet waarom de verhuurders u voor de rechter wensen te slepen... zij hebben hiertoe geen enkele reden.

wijkhuijs
Topic Starter

#10 , 07 sep 2010 15:28

Oke ik heb het nagevraagd.
Dit kreeg ik terug:

Uw huurcontract werd bij ons geregistreerd op 19/01/2009.

Wij hebben het huurcontract toen op 03-10-2008 ondertekend en is ingegaan op 01-11-2008.

Oke dus ik kan ze gewoon een aangetekende brief sturen met dat er geen gerechtelijke
stappen ondernomen kunnen worden, in plaats van dat hun zeggen dat dit wel zo kan vanwege
vervroegde onderbreking van het huurcontract.

Ze kunnen ons dus 1 maand huurwaarborg van de borg inhouden omdat ze hier recht toe hebben
omdat wij binnen 3 jaar opgezecht hebben. Hoe kan ik dit het beste aan hun formulieren.

Vandebos

#11 , 07 sep 2010 16:03

zal me er vannacht eventjes over buigen en hier plaatsen.

Vandebos

#12 , 07 sep 2010 23:20

Geachte,

Ik begrijp niet welke bezwaren u heeft tegen mijn rechtgeldige opzeg. Conform de bepalingen van artikel 3$6 vierde lid is het huurcontract van bepaalde duur op 01/11/2009 overgegaan in een negenjarig huurcontract. Gelet op het feit dat dit huurcontract op 19/01/2009, hetgeen buiten de wettelijke termijn viel doch verder geen gevolg heeft, werd geregistreerd, houdt in dat de opzegmodaliteiten voorzien in de artikels 3$2 t/m $5 met dwingend recht van toepassing zijn. Overeenkomstig art 3$5 heb ik mijn rechtsgeldige opzeg van drie maanden aan u tegen ontvangstbewijs overhandigd. Ik ben me ervan bewust dat ik u, gelet op het feit dat deze opzeg eindigt in het derde jaar, een vergoeding van 1 maand huur schuldig ben.
Rekening houdend met deze feiten en de vigerende dwingende wetgeving zie ik geen enkele reden om nu nog een nieuw negenjarig contract te moeten afsluiten zodat ik rechtsgeldig kan opzeggen. Bij deze moet ik dan vriendelijk weigeren in te gaan op uw dusdanig verzoek.
Ik zou van dit schrijven tevens gebruik wensen te maken om u te verzoeken ten spoedigste afspraken te maken om de bezoekuren voor kandidaat-huurders vast te leggen en eventueel reeds de datum vast te leggen voor het opmaken van de uittredende plaatsbeschrijving.

Met vriendelijke groeten etc etc...

wijkhuijs
Topic Starter

#13 , 08 sep 2010 07:59

Hoi,

Super bedankt!
Mag ik nog een ding vragen.

Dus als ik het goed begrijp is het op 1/11/2009 een 9 jarig contract geworden, omdat de huisbaas tegen mij
zei 1 jaar, 1 jaar en dan 9 jaar, dus dat het 1/11/2010 een 9 jarig contract geworden is, maar dit is dus niet zo?
Ik zal deze brief verder gaan uitwerken en dan naar hun aansturen per aangetekende brief.

Hopelijk op dan een goede oplossing !

Groetjes Priscilla

Vandebos

#14 , 08 sep 2010 09:29

Neen uw huurbaas is verkeerd, op het ogenblik dat een contract van bepaalde duur niet rechtmatig wordt opgezegd of indien nog mogelijk, niet rechtsgeldig wordt verlengd, zal het bij het verstrijken van de bepaalde periode overgaan in een standaard negenjarig contract. Daarbij heeft de wetgever nog eens de extra maatregel genomen met te stellen dat de ingangsdatum van dit negenjarig contract dient gesteld te worden op de ingangsdatum dat het contract van bepaalde duur werd aangegaan.

Uw contract van 1 jaar is dus op 01/11/2009 een negenjarig contract geworden, eentje dat bovendien wordt gesteld gestart te zijn op 01/11/2008.

wijkhuijs
Topic Starter

#15 , 09 sep 2010 10:57

De brief is inmiddels op de bus en we zullen nu op antwoord moeten wachten.
Ik ben zo nerveus ervan dat ik amper slaap, ben zo bang dat ze weer iets nieuws verzinnen.
Wij zijn ook zo stom geweest om de borg niet op een aparte rekening te storten, maar hun eigen rekening.
We hadden gehoopt op een goede uitkomst tussen ons en de verhuurder, maar krijg het idee dat hun dit niet willen.
Zit met 3 kleine kinderen, dus hoop echt op een rechtzaak vooral als dit onnodig is.

Ik zal u iets laten weten als wij iets terug gehoord hebben.

Met vriendelijke groet
Priscilla

Terug naar “Huren”