eigen vermogen van erfenis

strop
Topic Starter

eigen vermogen van erfenis

#1 , 01 sep 2010 18:04

Kan mijn vriendin aanspraak maken op een deel van mijn erfenis. We gaan uit mekaar en ze wil een deel ervan.
Ook wil ze dat ik alimentatie betaal (ze heeft een ziektevergoeding van ongeveer 400 euro per maand).
We wonen 6 j feitelijk samen. Ze zou zelfs klacht neerleggen bij de politie omdat ik haar zonder geld zet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 01 sep 2010 18:47

Ze is geen wettelijk erfgenaam, waardoor ze enkel recht heeft op dat deel dat u haar via testament geeft (wat u niet van plan bent neem ik aan gezien u vraag). En u bent nog niet dood, dus als u haar toch zou begunstigen langs die weg zal ze daar nog een tijdje op moeten wachten.

Jullie waren feitelijk samenwonend dus bent u haar ook geen alimentatie verschuldigd.

Lightning

#3 , 01 sep 2010 19:18

Nog even aanvullen:
Als jullie kinderen hadden kan er wel alimentatie voor de kinderen geëist worden.
Als jullie gemeenschappelijke goederen bezaten spreekt het voor zich dat die verdeeld moeten worden. Bij onroerende goederen eventueel via uitkoop of verkoop van het onroerend goed.
Tot slot. De politie is niet bevoegd voor deze zaken. Ze zal met haar eisen naar de vrederechter moeten.

Reclame

strop
Topic Starter

#4 , 01 sep 2010 22:57

wat betreft de inboedel, daar zijn er geen problemen mee, ieder neemt mee wat we meegebracht hebben, dingen die ik heb gekocht met geld van erfenis die zijn voor mij, alleen wil zij een deel van het geld dat ik overhad en op een spaarboekje (op mijn naam) heb gezet, wat betreft kinderen..... die zijn er niet en er is ook geen testament, bedankt alvast voor je reaktie

Lightning

#5 , 01 sep 2010 23:09

U hebt dus ooit geld gekregen uit een erfenis (kleine misinterpretatie van mij) waarmee u goederen gekocht hebt. De overschot van dat geld (evenals die goederen) waren, zijn en blijven van u. Zelfs als jullie getrouwd zouden geweest zijn had ze op dat deel geen recht (tenzij huwelijk met gemeenschap van goederen)
Eigenlijk heeft u (ex)vriendin niks te willen, want jullie waren niet gehuwd en slechts feitelijk samenwonend.

Besluit: Geen geld uit de erfenis en geen alimentatie. De rest van de inboedel + gemeenschappelijke rekeningen ieder zijn deel.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”