Willekeurige duur overschrijvingen?

Random
Topic Starter
Berichten: 3

Willekeurige duur overschrijvingen?

#1 , 30 aug 2010 21:50

Hallo iedereen, ik heb een vraag over de schijnbare willekeurigheid waarmee ING overschrijvingen uitvoert. Nuja, willekeurig. Ik meen wel een patroon te zien.
Het zit zo : ik ontvang regelmatig geld van een andere ING-rekening, kleine bedragen (maximum enkele honderden euro's) die via homebank worden overgeschreven. Dat is handig want op die manier ontvang ik het geld gemiddeld na een kwartier tot een half uur. De laatste tijd echter worden regelmatig ook grotere bedragen overgeschreven, tussen de 1000 en 2000 euro en op deze bedragen moet ik, op een uitzondering na, steeds een dag wachten. Waarom kan een de bank kleine bedragen wél, en grotere bedragen niet onmiddellijk overschrijven? Het is afgeschreven op de ene rekening en op de andere komt het pas een dag later. Wat doen ze in tussentijd met mijn geld? Ik gebruik homebank ook net omdat het zo snel is, of zou moeten zijn. En in deze moderne tijd weiger ik ook te geloven dat dat aan een beperking in het informaticasysteem zou liggen. Hebben zij trouwens het recht om te zeggen : je kleine bedragen mag je direct hebben, de grote "beheren" we wel een dagje langer...trouwens groot...het gaat hier toch niet om tienduizenden euro's he...
Kan ik hierover klagen bij de bank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 31 aug 2010 10:07

Die wachttijd is vrij normaal bij een bank en zeker bij grote bedragen.
Wanneer er geld wordt overgeschrevn van je Dexia-rekening of KBC-rekening naar ING duurt het zelfs soms 2 dagen, ja zefs 3 dagen.
Het tijdstip, waarop je het geld overschrijft is ook van belang: weekend? Na 22 uur?

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#3 , 04 sep 2010 20:06

Beste,

Vraag het even bij je bank. Mogelijk is er een logische uitleg voor.
Het zou kunnen dat er voor "kleine" verrichtingen weinig tot geen controle gebeurt, maar voor grotere wel, wat een vertragend effect zou kunnen hebben.
Interbancair is er dagelijks verrekening rond 11 u en rond 16 u. Dat betekent dat overschrijvingen via Home Banking/PC banking/isabel doorgaans dezelfde dag/maximum de dag nadien op de rekening van de begunstigde staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”