Erven: vader/enige dochter/stiefmoeder

guyken
Topic Starter

Erven: vader/enige dochter/stiefmoeder

#1 , 22 aug 2010 11:54

Enige dochter wiens vader hertrouwd is met nieuwe veel jongere partner. Heb met hem hoegenaamd géén contact meer maar vader zou ernstig ziek zijn momenteel. Mijn vraag waar sta ik financieel moest hij komen te overlijden en quid met zijn roerend en onroerend goed dus de woning waarin hij woont samen met zijn nieuwe partner (zijn volledige eigendom, omdat hij moeder na de scheiding haar deel heeft uitbetaald) & twee andere woningen die ook volledig zijn eigendom zijn en de spaargelden.
Heb al zoveel verschillende versies gehoord dat ik het niet meer weet, daarom deze vraag.
Wat zijn mijn lusten en lasten in dit mogelijk scenario? Wat erf ik en wat zal ik aan de fiscus moeten betalen en wat zijn mijn kansen om eventueel in mijn vroeger ouderlijk huis (toen vader en moeder nog samen waren) te kunnen gaan wonen?
Alvast hartelijk dank voor ieder antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 aug 2010 15:59

Indien uw vadeer geen enkele schikking via testament heeft gemaakt , erft U de blote eigendom van al zijn goederen , terwijl zijn echtgenote het vruchtgebruik bekomt. Zij heeft dus de inkomsten , zijnde intresten , huren , plus kan zij de (gezins)woning verder blijven bewonen.
Slechts bij haar dood bekomt u de volle eigendom van die goederen , en kan jij er over beschikken. Aan de gezinswoning kan je niets doen , maar alle andere goederen kan je laten verkopen. Zij dient daarbij vergoed te worden voor haar vruchtgebruik , volgens haar leeftijd. Als dat niet zo is , wordt die bepaald op minstens 20 jaar ouder dan uzelf.
Voor onroerende goederen gebeurt één en ander door de Registrataie. Voor de aanwezige gelden moet je zelf iets organiseren : de gelden op uw naam laten blokkeren , met betaling van de intrest aan haar.
Voor de successierechten wordt een zekere waarde toegekend voor haar vruchtgebruik , volgens haar reële leeftijd. De rest is de waarde van de blote eigendom.
De tarieven , afzonderlijk voor roerend en onroerend :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 - 250.000 € = 9 % daarboven 27 %
U zal slechts in een huis van uw vader kunnen wonen , mits akkoord van uw stiefmoeder en haar huur te betalen.
Laatst gewijzigd door wanton op 24 aug 2010 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 24 aug 2010 10:53

Ik ga ervan uit dat uw vader en stiefmoeder trouwden onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en dat uw vader geen testament naliet.

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek) en behoudt zijn helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom .

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot...een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd : 1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin...Art.1167.De ontzegeling kan aan de vrederechter worden gevraagd door...degenen die de zegels hebben doen leggen...Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken...”(Gerechtelijk Wetboek).

Zie ook art.745ter Burgerlijk Wetboek.

Boedelbeschrijving kan het ‘verdwijnen’ van onverdeelde roerende goederen(spaargelden inbegrepen) beletten

“Art.48.§1.De rechten van successie...worden geheven volgens het tarief aangeduid in onderstaande tabellen:Tarief in rechte lijn...van 0,01 EUR tot 50000 EUR 3% ; van 50000 EUR tot 250000 EUR 9% ;boven de 250000 EUR 27%...“(W.Succ.=Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Art.56 W.Succ. verleent verminderingen. Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Blote eigendom = volle eigendom - vruchtgebruik. Dit laatste is functie van de leeftijd van de vruchtgebruiker(zie art.21,V en VI ,W.Succ.).

“Art.745quinquies...§3.Ingeval de langstlevende echtgenoot tot de nalatenschap komt met afstammelingen uit een vorige relatie en de omzetting wordt gevorderd door een van de partijen, wordt de langstlevende echtgenoot geacht ten minste twintig jaar ouder te zijn dan de oudste afstammeling uit een vorige relatie.” (B.W.)

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...§ 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.”(B.W.).

Die omzetting kan dus wel voor de ‘twee andere woningen die ook volledig zijn eigendom’ zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

guyken
Topic Starter

#4 , 05 sep 2010 19:30

Hartelijk dank voor uw weerwoord.
Aub. een woordje uitleg ivm. omzetting gevorderd door een vd partijen, waarbij de langstlevende echtgenoot geacht te zijn 20 jaar etc...
Dochter is van 1967 ...

wanton

#5 , 07 sep 2010 16:16

Voor andere goederen dan de gezinswoning kunnen de blote eigenaars de omzetting vragen van hun blote eigendom. In vele gevallen zal dan het goed verkocht moeten worden. De vruchtgebruiker moet evenwel vergoed worden voor dat vruchtgebruik. Hiervoor wordt die een bedrag toegekend dat toelaat om , voor de waarschijnlijke rest van zijn/haar leven , een som kan worden toegekend die overeenstemt met het vruchtgebruik. De waarde van het vruchtgebruik hangt dus vooral af van de leeftijd van de vruchtgebruiker.
Om nu , ingeval een stiefouder in het spel is , de kinderen te beschermen tegen 'zeer jonge' stiefouders , wordt bepaald dat de leeftijd van de stiefouder die in rekening wordt gebracht , minstens 20 jaar meer bedraagt dan het oudste kind.
Vb. Indien het kind 43 jaar is , en de stiefmoeder is 46 jaar , wordt voor de verdeling vruchtgebruik/blote eigendom er toch van uitgegaan dat de stiefmoeder 63 jaar is. Dit is zeker in haar nadeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#6 , 07 sep 2010 16:28

Vb. Indien het kind 43 jaar is , en de stiefmoeder is 46 jaar , wordt voor de verdeling vruchtgebruik/blote eigendom er toch van uitgegaan dat de stiefmoeder 63 jaar is. Dit is zeker in haar nadeel.
Ik begrijp dat dit in het nadeel van de vruchtgebruikster is bij de verkoop van de goederen. Maar wat is het voordeel voor de blote eigenaar bij de gezinswoning (die dus niet mag verkocht worden?)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”