Ik probeer een lang verhaal kort te maken. Schoonouders bewoonden jarenlang appartement dat hun eigendom was. Ongeveer 20 jaar geleden stierf mijn schoonvader. Schoonmoeder bleef dan nog enkele jaren alleen wonen op zelfde appartement. Na enkele jaren echter kon zij de trap (geen lift in gebouw) niet meer op en gingen wij (mijn vrouw (dochter van) en ik) op zoek naar gebouw met lift. Vonden een studio voor "bomma" met lift in het gebouw. Schoonmoeder verhuisde naar deze studio "met lift" en eigendomsappartement kwam een zestal maanden "leeg" te staan. Ondertussen kwam mijn schoonbroer (enige broer van mijn vrouw) in de problemen en werd bij deurwaardersbevel uit zijn (gehuurde) appartement gezet (wegens oplopende schulden wellicht ?) Hij nam dan zijn intrek in het (leegstaande) appartement - eigendom van zijn moeder. De eerste maanden betaalde hij een symbolische huur aan mijn schoonmoeder (8000 BEF) maar al spoedig stopte dit en aldus heeft hij dus al jaren aan een stuk (tot op de dag van vandaag) gratis op dit appartement gewoond. Nu is mijn schoonmoeder dan overleden (op 21 juli 2010) en komt de erfenis op de tafel van dit onroerend goed. Velen raden ons aan om het appartement te verkopen maar mijn schoonbroer wil dit niet en wil op het appartement blijven wonen. Mijn vrouw wil geen ruzie met haar broer.... Schoonbroer heeft enkel vervangingsinkomen en wellicht nog schulden die hij moet afbetalen. Hij is het appartement aan het "renoveren" maar vanwege de beperkte financiele middelen ziet het appartement er nu eerder uit "als een bouwwerf" (uitgebroken muren, weggenomen vloeren, blootliggende leidingen enz) Na gesprekken met schoonbroer is hij wel bereid om bij notariele akte te laten vastleggen dat hij kadastraal inkomen, brandverzekering en andere "kleine" kosten volledig zelf wil betalen in de toekomst. "Maar mijn zus blijft uiteraard mede-eigenaar van het appartement" zegt hij vervolgens. We hebben met schoonbroer al veel ellende meegemaakt in dit soort zaken en denken er zelfs aan om "ons erfdeel van het onroerend goed" aan hem te "schenken" maar dan wel onder de voorwaarde dat wij later geen enkele aansprakelijkheid meer zouden hebben aangaande dit appartement.
Vragen : wat zijn hier de mogelijkheden ? Hoe kunnen we dit op een "familie vriendelijke" manier oplossen ? Wat mogen we wel of zeker niet doen ? Dringend advies gevraagd aub ! Alvast dank