handelshuurhernieuwing

laquiedo
Topic Starter

handelshuurhernieuwing

#1 , 03 aug 2010 21:36

Eveneens problemen met een handelshuurhernieuwing.
De handelshuur werd overgedragen samen met handelshuurcontrakt, (art10) maar al spoedig bleek dat de plaatsbeschrijving niet is overgedragen.
Bij controle veel schade aan het gebouw door de hoofdhuurder.
Voornamelijk waterschade door nalatigheid van het reinigen van af voerleidingen, verstopte putten, overgroeiïng van groen op afvoerleidingen, bomen die overgroeien en verstoppingen hebben veroorzaakt, etc... schade alom. Door langdurige verwaarlozing is de ondersokkel van de keuken volledig weggerot en staan zwammen op de muren in keuken. Badkamer volledig beschimmeld,
Ik ontving nu de aanvraag tot hernieuwing binnen voorziene tijdslimiet, maar kan ik die huurhernieuwing weigeren?
Daarnaast krijg ik na herhaaldelijk verzoek geen attesten van reiniging schoorsteen, en ik maak mij zorgen, omdat de brandverzekering niet tussen zal komen als die attesten er niet zijn. Daarnaast loopt nu ook veel mis, want de overgenomen toestellen werken niet, dit is door een gerechtsdeurwaarder vastgesteld en via attesten van een bevoegd organisme. Omdat de nieuwe overnemer nu opnieuw moet investeren in een volledige nieuwe installatie om zijn handel uit te kunnen voeren, twijfel ik aan de zekerheid van mijn huurinkomsten.
Hoe moet ik nu reageren op die huurhernieuwingsaanvraag?
de eigenaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 aug 2010 09:24

“Art.16.I. De verhuurder kan de hernieuwing van de huur weigeren om een van de volgende redenen :
1° Zijn wil om persoonlijk en werkelijk het verhuurde goed in gebruik te nemen, of het op die wijze te doen in gebruik nemen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen, of het te doen in gebruik nemen door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.
2° Zijn wil om het onroerend goed een bestemming te geven die elke handelsonderneming uitsluit.
3° Zijn wil om het onroerend goed of het gedeelte van het onroerend goed waarin de afgaande huurder zijn bedrijf uitoefent, weder op te bouwen. Als wederopbouw wordt beschouwd elke verbouwing door een afbraak voorafgegaan, beide de ruwbouw van de lokalen rakende en waarvan de kosten drie jaar huur te boven gaan.
4° Alle grove tekortkomingen van de huurder aan de verplichtingen die voor hem uit de lopende huur voortvloeien, met inbegrip van de waardevermindering van het onroerend goed veroorzaakt door de huurder, de zijnen of zijn rechtverkrijgenden, en van belangrijke veranderingen in de aard of de wijze van exploitatie van de handel aangebracht zonder instemming van de verhuurder, alsook elke ongeoorloofde handeling van de huurder die, objectief beschouwd, de voortzetting van de contractuele betrekkingen tussen de verhuurder en de huurder onmogelijk maakt...
Indien de huurder betwist dat de verhuurder gerechtigd is de in de voorafgaande leden opgegeven redenen in te roepen, wendt hij zich tot de rechter binnen dertig dagen na het antwoord van de verhuurder, op straffe van verval.
5° Het aanbod van een hogere huurprijs door een derde, indien de huurder geen gelijk aanbod doet, overeenkomstig de artikelen 21, 22 en 23...”(Handelshuurwet 30 april 1951).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”