Verborgen gebreken vastgestels na aankoop Woning

Caroline_R
Topic Starter

Verborgen gebreken vastgestels na aankoop Woning

#1 , 26 jul 2010 13:51

Goede middag iedereen,

Wij hebben op 01/07/2010 de akte gaan tekenen bij de notaris voor de aankoop van onze woning.
Vrijdag 23.07.2010 hebben we vastgesteld dat de woning vol vocht zit.
Daar deze woning dicht bij de vaart gelegen is heeft deze woning enorm veel last van hoog grondwater, wat ook heel de vloer enz aantast.

Toe wij naar de woning waren gaan kijken stelden wij vast dat er onlangs nog geschilderd was, maar wij zagen hierin geen kwaad.
Nu blijkt alle vocht en kalk door deze verse schilderlaag te komen.

Wat moeten wij nu doen, of wat kunnen wij nu doen?

Mvg
Caroline

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 26 jul 2010 14:10

officiëel laten vaststellen door expert (mogelijks via verzekering)
notaris op de hoogte stellen van verborgen gebreken
in gebreke stellen van verkopers
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2010 15:06

Ik denk dat het zelfs strafbaar is om gebreken in een huis moedwillig te verbergen door bvb te schilderen, of de reuk van schimmels te verbergen door een deodorant te spuiten juist voor kandidaatkopers komen kijken.
Je hebt veel kans dat de verkoop kan ontbonden worden.

Reclame

Caroline_R
Topic Starter

#4 , 27 jul 2010 08:00

Ik heb net even de akte gelezen en er staat het volgende vermeld

VOORWAARDEN
Staat - gebreken - reglementen -
Het verkochte goed wordt overgedragen met alle voor- en nadelen, die eraan verbonden zijn alsmede in de staat en gesteldheid waarin het zich thans bevindt. de verkoper verklaart dat alle door hem opgerichte vergunningsplichtige..........................
De verkoper is niet tot vrijwaring gehouden noch wegens zichtbare noch wegens verborgen gebreken die hij niet kende. In voorkomend geval wordt verwezen naar de wettelijke aansprakelijkheid in hoofde van aannemer en architect. De koper zal zich moeten schikken naar alle op het verkochte goed toepasselijke overheidbesluiten en reglementen, zonder verhaal tegen de koper.

Wat moet ik hieruit begrijpen?
Dat wij dus zelf voor alles opdraaien?

grtjs
Caroline

Mariette

#5 , 27 jul 2010 08:23

wegens verborgen gebreken die hij niet kende
weinig waarschijnlijk dat de verkoper niet wist dat het huis vochtproblemen had toen hij alles herschilderd heeft.

Caroline_R
Topic Starter

#6 , 27 jul 2010 10:35

Ja dat denk ik ook.
Ik heb de notaris gecontacteerd... Nu afwachten wat hij zegt.
Mijn verzekering komt alleszinds niet tussen in deze kosten aangezien deze reeds bestaande problemen waren.
Dus de verkoper moet dit zien te regelen...
Maar ja hoe en wie moet ik dit alles laten regelen...

grtjs
Caroline

mava105

#7 , 27 jul 2010 12:27

Indien de verkoper niet vrijwillig tussenkomt of de verkoop wil verbreken, zal je wellicht via de Vrederechter moeten, mat daarbij aansluitend de aanstelling van een deskundige.

lucgescheiden

#8 , 27 jul 2010 13:47

wat de verzekering betreft: kijk eens na of je via een of andere polis geen beroep kan doen op rechtsbijstand.

yolandaschreurs

#9 , 08 jan 2011 22:23

ik heb een huis gekocht,blijkt na voorinspectie en voor overdracht platen in de schuur aan het plafond getimmerd te zijn om lekkages te verdoezelen. wat kan ik doen?
ik heb aangetekend de verkopers geschreven met deze gebreken maar zij hebben de aangetekende brief zelfs niet opgehaald,

yolandaschreurs

#10 , 08 jan 2011 22:25

ook in de slaapkamer is er lekkage,kortom de noordkant van het dak,
verkopers zijn wel 3x met een siliconenkitbus wat komen dichtspuiten op het dak,maar alles tevergeefs,
wat mag en kan ik eisen om de lekkage te verhelpen,kan ik uberhaupt wel eisen dat ze de lekkage oplossen?
en zo ja?
moet ik dan via het gerecht ?

lucgescheiden

#11 , 09 jan 2011 00:05

Ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt. in die tijd was daar geen enkele reglementering over...
Onze rechtbijstandsverzekeraar heeft vervolgens drie jarenlang tijd 'onderzoek' verricht.
Uiteindelijk zijn ze gestopt omdat het contractueel maximum werd bereikt van dekking...
De volgende jaren dag en nacht gewerkt om de woning iets wat bewoonbaar te krijgen voor mijn gezin... mijn ex gebruikte deze waanzin vervolgens als argument in haar scheidingseis... WEES DUS GEWAARSCHUWD!

mava105

#12 , 09 jan 2011 10:49

Laat u daarom, bij aankoop van een huis of appartement, altijd bijstaan door iemand die verstand heeft van gebouwen (familie, architekt,...) Geef desnoods een paar 100 € uit aan een externe deskundige. Het kan u later vele 1000den € besparen.

lucgescheiden

#13 , 10 jan 2011 18:32

Klopt als een zwerende vinger, echter vijgen na Pasen natuurlijk!

Terug naar “Andere”