Erfeniskwestie - Vraag 5

Assepoester2
Topic Starter

Erfeniskwestie - Vraag 5

#1 , 23 jul 2010 08:31

Goedemorgen,

Bijna tien jaar geleden, tijdens een etentje ter ere van de tachtigjarige verjaardag van mijn vader, heeft mijn moeder toen hij even naar het toilet was, aan mijn zuster en mij medegedeeld dat haar enige kort daarvoor overleden nicht (door ons tante X genoemd) aan ons beiden ieder 17.000 euro had nagelaten. Dat geld moest alleen wel de eerste drie jaar door onze moeder beheerd worden, i.v.m. de successierechten. Daarna zou het aan ons ter beschikking komen.
Voorts was haar nicht eigenares van een appartement aan de kust, die volgens mijn moeder “zou zijn weggeschonken aan goede doelen”.

Na deze drie jaar heb ik bij zowel mijn moeder, als bij mijn zuster, er een aantal keren naar gevraagd, maar een reactie kwam er niet of was in nevelen verhuld.

Laatst heb ik schriftelijk het testament van tante X bij mijn moeder opgevraagd; uiteraard tevergeefs.

Mijn vraag 5 is nu hoe ik achter de werkelijke inhoud van het testament van tante X kan komen? De notaris is mij niet bekend, het laatste adres van tante X echter wel.
En/of kan ik op de een of andere manier mijn moeder dwingen mijn erfenis van deze tante X eindelijk eens aan mij uit te betalen?

Assepoes.
Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en velen, die de laatsten zijn, de eersten. (Marcus 10:31)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 23 jul 2010 10:33

Ben je wel zeker dat je vermedd werd in het testament?
Was het geen ophitserij vanwege je moeder of gewoonweg "bluf"?
Indien jij als erfgenaam werd vermeld in het testament, dan had je een schrijven moeten ontvangen van de instrumenterende notaris.
In het slechtste geval was je toen minderjarig. Dan trad je moeder waarschijnlijk op als voogd, maar dan moest deze nalatenschap voor het plaatselijk vredegerecht komen aangezien een minderjarige erfgenaam in België wordt beschermd. Een minderjarige erfgenaam in België mag enkel een nalatenschap ontvangen onder voorwaarde van beodelbeschrijving.

Heb je het testament gezien?

FrankV

#3 , 24 jul 2010 16:16

Mag ik desgevallend het woord emotionele chantage laten vallen?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

Assepoester2
Topic Starter

#4 , 25 jul 2010 12:01

Ben je wel zeker dat je vermedd werd in het testament?
Indien jij als erfgenaam werd vermeld in het testament, dan had je een schrijven moeten ontvangen van de instrumenterende notaris.
In het slechtste geval was je toen minderjarig. Dan trad je moeder waarschijnlijk op als voogd, maar dan moest deze nalatenschap voor het plaatselijk vredegerecht komen aangezien een minderjarige erfgenaam in België wordt beschermd. Een minderjarige erfgenaam in België mag enkel een nalatenschap ontvangen onder voorwaarde van beodelbeschrijving.

Heb je het testament gezien?
Nee Creatief, ik heb het testament niet gezien en Ja FrankV, het is zeker emotionele chantage! Daar is mijn moeder helaas in gespecialiceerd.

Maar desondanks is zij wel degelijk heel exact als zij iets over geld meededeelt. Vandaar dat ik toen tien jaar geleden direct een schriftelijke aantekening van haar woorden gemaakt heb. Maar ik ga maar eens naspeurwerk doen op zoek naar de notaris en het testament van Tante X. Overigens was ik tien jaar geleden 44 jaar en heb ik nimmer een schrijven van de instrumenterend notaris ontvangen. Maar ik denk dat mijn moeder dat ook nog wel eens voorzien had en toen mijn moeder en mijn zuster zich in de jaren voorafgaand aan mijn tante's overlijden als het ware bij mijn eenzame tante "inlikten", mijn moeder wat mij betreft wel haar eigen adres als per/adres voor mij opgegeven zal hebben. Zij heeft wel tegen meer mensen verteld dat ik in het buitenland verbleef en "onvindbaar" was.
Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en velen, die de laatsten zijn, de eersten. (Marcus 10:31)

Creatief

#5 , 25 jul 2010 14:32

FrankV, deze woorden lagen ook in mijn mond, maar ik durfde ze niet uitspreken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”