SMS als bewijs

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

SMS als bewijs

#1 , 21 jul 2010 09:20

Een E-mail kan als rechtmatig bewijs aangevoerd worden omdat men de oorsprong kan traceren en die ook afdrukken. Maar hoe zit dat met SMS ? Ik heb een berichtje ontvangen dat ik als bewijs wil aanvoeren. Hoe kan ik dat afdrukken ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 jul 2010 10:20

afhankelijk van het type gsm de correcte software van de producent van de gsm van internet afhalen, de gsm met usb-kabel of bluetooth of wifi (afhankelijk van ouderdom en capaciteiten GSM) aan de pc koppelen en een synchronisatie uitvoeren. Dan bevindt er zich een kopie van de sms op je pc met alle nodige timestamps en nummers die je kan afdrukken. Indien de rechter of politie het nodig acht kunnen ze dan de logs raadplegen van de providers in kwestie. (indien echt nodig kan er zelfs via imeicodes getraceerd worden van waar fysiek deze sms werd verstuurd (triangulatie masten)).

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#3 , 21 jul 2010 13:03

Ik heb een LG Viewty en ik kan communiceren met m'n GSM en data opladen en afhalen via Bluetooth en heb dat al dikwijls gedaan, maar die SMS berichtjes vind ik niet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 21 jul 2010 14:05

Zat daar geen cd/dvd bij die gsm?

Kijk eens op deze website, http://www.lg-phones.org/category/lg-viewty-info" onclick="window.open(this.href);return false;.

svennd
Berichten: 433
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#5 , 29 jul 2010 14:44

Je kunt het gewoon ook overtypen lijkt me. E-mails bevinden zich op een server van een provider die kun je dus niet 'veranderen', sms'n passeren enkel je provider, en je kunt via een kabel dus vermoedelijk de inhoud heel eenvoudig wijzigen. Je kunt bewijzen dat er connectie geweest is tussen X en Y maar of de inhoud daarvan al dan niet te bewijzen valt (?)

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 29 jul 2010 15:29

GSM providers zijn verplicht de gegevens gedurende 18 maanden bij te houden. In de gegevens die ze bijhouden zit een verificatiecode, een uniek cijfer gebaseerd op de inhoud, tijd en plaats dat de sms verzonden werd. Als de inhoud van een sms wordt gewijzigd klopt deze verificatiecode niet meer...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 29 jul 2010 17:31

Mijn vraag is dan; hoe ga je bewijzen wie de GSM gebruikte om dat SMS-bericht door te sturen?
En zelfde vraag voor het gebruik een email-acount voor een email-bericht?
Handige documenten voor Personenrecht

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 29 jul 2010 17:47

E-mails bevinden zich op een server van een provider die kun je dus niet 'veranderen',
Neen, niet noodzakelijk. Je kan zelf een email-server hebben draaien of de benodigde rechten hebben op een email-server waar dan ook.
Zelfs de optie emails bewaren op email-server uit zetten, of zelfs, na wijziging, verwijderen op de server en opnieuw laten synchroniseren om gewijzigde versie op te laden.
M.a.w. techniek staat voor niets ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 29 jul 2010 17:48

Dan kan je dezelfde vraag bij een brief. Daar kan je immers ook nooit uitsluiten of hij wel echt door de verzender is geschreven en ondertekend...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#10 , 29 jul 2010 17:54

ik denk dat het vrij moeilijk is van iemand handschrift na te bootsen, en uiteraard heb je nog de aangetekende zending waar verzender zijn ID moed vermelden.
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 29 jul 2010 17:55

E-mails bevinden zich op een server van een provider die kun je dus niet 'veranderen',
Neen, niet noodzakelijk. Je kan zelf een email-server hebben draaien of de benodigde rechten hebben op een email-server waar dan ook.
Zelfs de optie emails bewaren op email-server uit zetten, of zelfs, na wijziging, verwijderen op de server en opnieuw laten synchroniseren om gewijzigde versie op te laden.
M.a.w. techniek staat voor niets ;-)
Dan nog dien je gebruik te maken van een provider om externe mails te zenden. De format van een mail, diens codes en parameters voor cell packaging maken dat je provider deze kan onderscheiden!
Trouwens, zelfs met een eigen mail server blijven er nog steds log over waar je als gewone admin geen weet van hebt en die als het ware transcriptielogs vormen van je mail verkeer.
Deze logs zijn met specifieke tools, uitsluitend verkrijgbaar voor politiediensten op te halen.
(surf maar eens op COFFEE voor een eenvoudig voorbeeld...)

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 29 jul 2010 17:57

Hierover is reeds een bestaande 'draad' gevoerd dacht ik
Er werden toen wetsartikels bovengehaald, leken me zeker niet "waterdicht".
Handige documenten voor Personenrecht

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 jul 2010 17:58

Ik vermoed dat een SMS enkel kan aangewend worden als een vermoeden en niet als begin van bewijs of iets anders.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 29 jul 2010 17:59

ik denk dat het vrij moeilijk is van iemand handschrift na te bootsen, en uiteraard heb je nog de aangetekende zending waar verzender zijn ID moed vermelden.
Men heeft me bij het verzenden van een AS nog nooit om mijn id kaart gevraagd. Identificatie is dus willekeurig...

99% van de verzonden AS zijn via een tekstverwerker gemaakt ( kwestie van onleesbaar handschrift te vermijden...)

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 29 jul 2010 18:03

Ik vermoed dat een SMS enkel kan aangewend worden als een vermoeden en niet als begin van bewijs of iets anders.
Hangt af van de rest van het geleverde bewijs in het dossier. De wet Peeters sluit sms verkeer niet specifiek uit van de andere vormen van elektronische briefwisseling.

Terug naar “Praat café”