ontvreemding geld uit erfdeel

Cosambella
Topic Starter

ontvreemding geld uit erfdeel

#1 , 20 jul 2010 21:59

Bij het overlijden van mijn moeder (mijn vader was reeds overleden) heeft mijn broer die in het bezit was van de bankkaart 6000€ afgehaald enkele dagen voor het overlijden van mijn moeder. Deze was op dat moment al in coma en kon dus zeker deze opdracht niet gegeven hebben. Pas een vijftal maanden na overlijden heeft hij het geld terug op de reeds geblokkeerde rekening gestort. Ik meen dat in deze “Art.792. van toepassing is.

De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik meen dan ook dat ik dat aan succesierechten moet melden aangezien dit bedrag niet op de rekening stond bij overlijden.

Is er iemand juridisch voldoende op de hoogte om hier een zinvol antwoord op te geven?
Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jul 2010 22:44

Het is stom dat men , enkele dagen of uren voor een overlijden , nog geld afhaalt van de rekening van de overleden persoon. De lage successierechten , zeker in rechte lijn , zijn dergelijke constructies niet waard.
Uw broer heeft het bedrag terug in de pot gebracht , maar het wordt niet vermeld bij de aangifte nalatenschap. Hij heeft U dus niet willen benadelen. Laat het daar dan bij! De erfenis verwerpen is hier blijkbaar niet aan de orde, omdat er een positief saldo is.
Anders zou het natuurlijk zijn als U wist dat hij een bepaalde som heeft afgehaald , die hij volledig voor zich houdt. Dan moet U optreden en een onderzoek , vb. bij de bank vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 22 jul 2010 10:27

Voornoemde 6000€ maken deel uit van de nalatenschap en dienen dus vermeld in de successieaangifte.

“Art.37.Een nieuwe aangifte moet ingeleverd worden:...2° wanneer, na het openvallen van de nalatenschap, de actieve samenstelling er van vermeerderd wordt, hetzij door het intreden van een voorwaarde of van elk ander voorval...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Creatief

#4 , 22 jul 2010 16:53

Dat is nu wel zo, mijnheer Demoor, zoals jij het uit de wetboeken haalt. De praktijk is echter anders. Indien het registratiekantoor de actieva voldoende vindt, dan gaat de registratie niet op zoek naar die 6.000 €. In de nalatenschap van ons moeder werd er meer geld achtergehouden door de volmachtbhebber. Het ging over duizelingwekkende bedragen. Er werd geen nieuwe aangifte ingediend, maar wordt wel aangevochten bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. De registratie heeft ook geen boete opgelegd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”