Geen contact meer met dochter

CenG
Topic Starter

Geen contact meer met dochter

#1 , 20 jul 2010 13:28

Mijn man heeft een dochter en een zoon uit zijn eerste huwelijk.
Deze kwamen in een 2/12 regeling dus om de 14 dagen bij ons.

Mijn man en zijn ex hadden een vechtscheiding die resulteerde in meerdere rechtzaken, waarbij mijn man altijd 'de kinderen meer wou zien'.
dus streefde naar een co-ouderschap. Maar dit haalde niks uit, want zelfs met gunstige sociale onderzoeken hielden ze op de rechtbank geen rekening. Maar wel met onware besluiten van de tegenpartij... SOIT.
De kinderen werden systematisch gemanipuleerd door de moeder en vooral de dochter(oudste) heeft daar verschrikkelijk onder geleden.
De mama vertelde zo ook de kinderen dat papa niks voor hen wou betalen enzo, en dat werkt dus wel op een kind.
Naarmate de kinderen ouder werden dachten wij dat ze het verschil wel zouden merken en dat ze zelf zouden ervaren dat mama hen niet altijd de waarheid had verteld. Dus deden wij daar helemaal niet aan mee, en werd er hier met geen woord over de situatie gesproken.

De dochter is een stil terughoudend meisje geworden. en is nu 18 jaar! En papa werd overal buiten gehouden, nooit geen info over niks, wij moesten altijd alles via, via vernemen.
Van de ene dag op de andere heeft ze nu beslist om geen contact meer te willen met haar vader (of iemand anders van de familie).
en komt ze dus ook niet meer, we weten niet hoe dit nu komt, doch vermoeden we dat de mama wel aan de basis van dit alles ligt.

Wij blijven echt met een heel wrang gevoel zitten, en hebben de indruk dat we alleen maar goed waren om te betalen en nieuwe spullen te kopen. Maar zoals ik in zovele artikels hier lees, is dat wel vaker zo in het geval van de papa.

Klopt het nu dat wij ook kunnen stoppen met betalen van de alimentatie op basis van gebrek aan respect aangezien ze geen contact meer wil, en daar verschillende mails en smsjes heeft voor gekregen met de vraag naar het waarom, waarop ze zelfs geen antwoordje stuurt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 jul 2010 16:13

nee, dat kan je echt niet. Het bezoekrecht staat los van de alimentatie. Wat de vader wel kan eisen van bvb. dokters en onderwijsinstellingen is dat hij van alles een verslag krijgt toegestuurd. Zodat hij toch op de hoogte wordt gehouden over haar. Bovendien heeft de vader WEL co-ouderschap. Dat betekent dat zijn ex met hem MOET overleggen over belangrijke dingen mbt hun dochter.
Als zij dat stelselmatig weigert, kan hij daar wel de zaak voor heropenen.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 21 jul 2010 23:59

Het bezoekrecht staat los van de alimentatie.
Eylis, waarom heb je het niet over "kijkgeld om de kinderen te mogen zien" dat vernederd nog meer en kwetst een grote groep (met inbegrip van de kinderen) nog wat dieper?

Het is niet de eerste keer dat je hierop gewezen wordt !
Als zij dat stelselmatig weigert, kan hij daar wel de zaak voor heropenen.
Om wat te doen? Je kan er niet naast kijken dat de magistratuur tegen dergelijke onwil niet (adequaat) wenst op te treden met als gevolg dat je normaliter in de praktijk als vader nog wat minder zorg/informatie krijgt als je dit juridisch gaat afdwingen.

Als men opzettelijk daden stelt waarbij dit voor de kinderen een zeker nadeel, onheil of ongeluk voor hun zal meebrengen dan brengt men de kinderen in gevaar maar ook stoort men door dat gedrag de rust van de andere ouder. Voor alle duidelijkheid, dit is strafrecht en magistraten die kwalitatief werk willen afleveren dienen daar meer aandacht en zorg aan te besteden.

Kinderen mogen nu eenmaal niet misbruikt worden zou je zeggen, maar diegene die er naar kijken of dit bestuderen krijgen daar niet zelden een ander idee daarover.

Code: Selecteer alles

Art. 371. BW. Een kind en zijn ouders zijn op elke leeftijd aan elkaar respect verschuldigd.
Dat staat in de wet en een "kind" staat niet boven die wet. Het lijkt me logish als je als "kind" geld wil om vb. verder te studeren dat je een aantal elemenaire regels zou moeten (leren) respecteren zodat een geldschieter, in dit geval haar vader niet enkel blind moet betalen, maar ook iets mag eisen. Ja rechters behandelen vaders en moeders ongelijk en dat mogen ze niet, maar ken je 1 geval waar het OM de rechter daarvoor voor een andere rechter heeft gebracht?

RR

Reclame

eylis

#4 , 22 jul 2010 17:01

@RR, Sorry, ben even helemaal niet mee... ik snap niet goed vanwaar je ineens met een denigrerende omschrijving aan komt die ik niet gebruikt heb? Ik had het over "bezoekrecht".
En wie heeft me op wat gewezen? Dat ik het woord bezoekrecht niet mag gebruiken?
Dat is de juiste juridische omschrijving in deze situatie. (geen bilocatie)

En de raad die ik pertinent geef is om zeker niet te gaan straffen dmv inhouden alimentatie als de meerderjarige dochter weigert op bezoek te komen. Dit zou juridische de druk op de ketel helemaal doen ontploffen.
en btw... de dochter is meerderjarig. artikel 371 van het BW over gezin en ouders gaat over het respect van een KIND tov zijn ouders. Lees dan gelijk ook eens de wettelijke definitie van kind na...
juist ja: minderjarige dochter of zoon van...
En dan nog iets; gevoelsmatig kan ik helemaal in je redenering meegaan. Maar
CenG vroeg of ze de alimentatie kan inhouden als maatregel om de dochter te doen bijdraaien.
en juridisch keert dit zich nog altijd tegen diegenen die dit probeert.
Het is niet de eerste ouder die veroordeeld wordt omdat hij/zij dit als drukkingsmiddel probeert bij het niet respecteren van het bezoekrecht...
Of hoe moet ik het anders correct benoemen? Heb je een betere term voor niet-bilocatie?

roderidder

#5 , 22 jul 2010 18:36

in het kort:
m.b.t. eerdere verwijzing dat bezoekrecht kwetsend taalgebruik is:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 075#p84075" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe anders benoemen?
Bilocatie? taalkundig ook niet volledig correct omwille dat de betekenis, nl. op 2 plaatsen gelijktijdig. Maar het kwetst niet en het is kort.
Bilocatie gaat het in vonnissen dus niet halen.

Je zou kunnen zeggen ... de verblijfsregeling (van de kinderen) is xxx
Dat lijkt mij ook ok.

De wet (en daar is heel goed over nagedacht) zegt en citeer uit de wet: "gelijkmatig verdeelde huisvesting van het kind"
huisvesting dus, maar helaas slaat dit niet aan

Wat overblijft zijn lange termen en de term die het blijkbaar zal halen in de vonnissen is verblijfsco-ouderschap. Dit is ook ok
Het is wat het is: bezoekrecht = kwetsend en juridisch onjuist >> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... ezoekrecht" onclick="window.open(this.href);return false;

betreffende de juridische defenitie van kind... stel dat je als 30 jarige tegen de rechter in een erfeniskwestie bewijst dat je kind bent van ... De rechter zal er wel oren naar hebben.

RR

Rebel-with-a-cause

#6 , 22 jul 2010 20:33

bezoekrecht = omgangsrecht/ recht op persoonlijk contact.

RR en eylis, ga eens samen een pint drinken om deze materie eens duidelijk 'face to face' met elkaar uit te praten. :wink:

roderidder

#7 , 23 jul 2010 01:09

bezoekrecht = omgangsrecht/ recht op persoonlijk contact.
OK en dus tracht die bewoordingen te mijden !

dank bij voorbaat aan ieder die genderneutrale bewoordingen gebruikt die niet kwetsen

RR

lucgescheiden

#8 , 26 jul 2010 17:19

Ik begrijp best dat rechters geen glazen bol hebben waarin ze de toekomst kunnen voorzien.
Maar door het, via vonnis, de andere ouder onmogelijk te maken om voor zijn kind te zorgen op een gezonde basis, maken zij zich medeplichtig aan de negatieve gevolgen.
Wanneer gaan deze rechtbanken eens inzien dat zij geen deskundigen zijn inzake kinderen die ze hoop en al zelf enkele minuten hebben 'gehoord'.
Dat het éénzijdig toewijzen van een kind daarmede ook hun bevoegdheden ver te boven gaat.
Dat ze daarmede niet alleen de opvoeding van het kind schaden, maar tevens de andere ouder verplichten van zijn ouderschap te laten vallen.

Mij lijkt het dat justitie hier moedwillig de money-machine draaiende houdt.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2010 18:03

'Kind' is 18 jaar dus meerderjarig.

lucgescheiden

#10 , 26 jul 2010 18:10

maar de toewijzing en de alimentatie blijven wel doorlopen, ondanks dochterlief vader blijkt te negeren...
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#11 , 27 jul 2010 01:46

Een kind van welke leeftijd ook is respect verschuldigd aan zijn ouders, zoals ingeschreven in artikel 371 van het burgerlijk wetboek. Wanneer deze plicht flagrant miskend wordt, kan een meerderjarig kind zijn recht op voortgezet onderhoud verliezen.

...

• een meerderjarig kind dat aanspraak maakt op onderhoudsgeld kind maar dat geen enkel contact meer wenst met de ouder en waarbij de ouder zelfs niet op de hoogte is van de schoolresultaten. Brussel 10 oktober 2006, Tijdschrift voor familierecht 2007/1, p. 7.

lees meer: http://www.elfri.be/onderhoudsplicht-vo ... ?oldsite=1" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Terug naar “Echtscheiding”