huren van ouders - problemen met broer

riley
Topic Starter

huren van ouders - problemen met broer

#1 , 10 jun 2010 09:14

Hoi,
heb een vraagje
Sinds 15 jaar ben ik gehuwd en woon ik in een huis van mijn ouders.
Mijn ouders waren bemiddeld en ik mocht er gratis wonen met man en kinderen.
Grondlasten waren wel voor mij ook verbouwingen die ik vrijwillig wou laten doen zoals nieuwe badkamer, vloeren, aanleg terras, deuren, enzoverder.

Ook alle herstellingen waren voor mij. Kranen, boiler,electriciteit

Kortom ik woonde gratis maar alle kosten waren voor mij.

Normaal vind ik.

Nu heb ik een broer die me te pas en te onpas laat weten dat hij eens mijn ouders zullen dood zijn hij wil al die jaren huur met mij zal verrekenen.

Dus eigenlijk heb ik dan leningen gedaan in een huis dat nog steeds op naam van mijn ouders staat om het mooier te maken en meer naar deze tijd. Heb ik al die jaren alle kosten zelf gedaan die normaal een huurder niet zou doen. En ik heb ook altijd de grondlasten betaald.

Nu gaat hij me ook nog dwingen om een normale volwaardige huur aan hem te betalen eens mijn ouders dood zijn ????

En wat met het huis.

Ik heb het helemaal veranderd en betaald en zou ook graag later dat huis erven.
Er is genoeg , ik weet sowieso dat hij een ander huis gaat erven, het huis waar mijn ouders nu in wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 jun 2010 10:47

‘ik mocht er gratis wonen met man en kinderen’ houdt een onrechtstreekse schenking in waarvoor geldt :
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Grondlasten en eigenaarsonderhoud kan u hierbij in mindering brengen

“Art.555. Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden...Indien de eigenaar verkiest die beplantingen en gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt...”(B.W.).

‘Behoudens andersluidende bedingen tussen partijen,kan de huurder,bij toepassing van het algemeen rechtsbeginsel dat niemand zich zonder oorzaak ten koste van een ander mag verrijken,tegenover de verhuurder aanspraak maken op vergoeding van verbeteringen door hem aan het verhuurde goed aangebracht,op VOORWAARDE evenwel dat de verhuurder zich niet in de mogelijkheid bevindt de verwijdering van de bedoelde verbeteringen te eisen‘(Cass. 18 april 1991,Bull. 1991,740,noot,Res.Jur.Imm. 1991,205).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”