Correcte splitsing kosten tussen huurder en verhuurder

Hans van der Linde
Topic Starter
Berichten: 11

Correcte splitsing kosten tussen huurder en verhuurder

#1 , 02 jun 2010 12:03

Beste,

Wij wonen sinds 1/10/2009 in een apartementsblok (7 stuks). Wij hebben een contract van 1 jaar en dit is geregistreerd. In ons contract staat letterlijk over "Kosten en Lasten":
Artikel 12. Kosten en lasten

Het verbruik van water, elektriciteit, gasolie, gas, tv-distributie, telefoon en dergelijke meer, evenals de huur en de kosten van de meters en toestellen, zoals abonnement, plaatsing, afsluiting of vervanging bij opneming van de standen, zijn ten laste van de huurder.

De huurder betaalt de gemeenschappelijke kosten en lasten verbonden aan de mede-eigendom voor zover die volgens de normale wettelijke regeling lastens de huurder kunnen worden gelegd. De administratiekosten en erelonen van de syndicus behoren hier voor de helft toe.

Ter dekking van de kosten en lasten betaalt de huurder maandelijks een provisie van € 50. Deze som wordt berekend en aangepast in functie van de afrekening van het afgelopen jaar. De huurder kan steeds de bewijsstukken van de kosten en lasten inzien bij de syndicus


Op 27/05/2010 is een eigenaarsvergadering gehouden (waarop wij als huurders niet werden uitgenodigd noch verwittigd). Daarin werd /besloten om de provisie van € 50/m (waarvan sprake in ons contract) te verhogen naar € 90/m (=totaalrekening van € 7600/7/12). Als toelichting is er een kostenstaat met o.a. de volgende posten:

- Syndicus € 750
- Verzekering brand € 1355
- Onderhoud lift incl. telefoonlijn € 1600

Volgens mij zijn deze kosten niet ten laste van de huurder maar van de verhuurder:

- Syndicus zou voor de helft door de verhuurder betaald moeten worden (zie ons contract).
- Wij hebben al een brandverzekering volgens Art. 13 van ons contract. Ik zie niet in welke extra brandverzekering nog ten onze laste zou kunnen komen, te meer daar er niets over in ons contract staat.
- Het probleem met de lift is iets ingewikkelder. Het apartementsblok bestaat feitelijk uit twee aparte blokken: Eén met 3 duplex apartementen op de begane grond en 1 op de bovenverdieping. Het andere blok heeft 1 duplex apartement en 2 daarboven. In dat blok (dus niet in dat van ons) bevindt zich de lift. Die is op de begane grond alleen bereikbaar via een afgesloten hal waar wij geen toegang toe hebben. Wij hebben de lift dan ook nog nooit betreden. Die lift gaat o.a. naar de ondergrondse parking waar we wel toegang toe hebben. Maar om in of uit de parking te komen heb je geen lift nodig, een trapje volstaat. Mijns inziens moeten wij dan ook niets betalen voor een lift die we niet nodig hebben, die we niet gebruiken en waar we zelfs op de begane grond geen toegang toe hebben.

Ik zou graag jullie advies krijgen. Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 jun 2010 13:08

Het probleem in een geval als dit is dat er geen wettelijke verdeling van de kosten is vastgelegd. Er bestaan een aantal voorstellen die een verdeling voorstellen doch daar houdt het op. De enige echte oplossing in een geval als dit is ofwel de verhuurder wijzen op de voorwaarden in het contract ofwel een geding wegens onevenwichtige verdeling van de lasten waarbij de vrederechter verzocht wordt een verdeling te maken naargelang de lokale gebruiken en de gekende jurisprudentie.

U kan zoals uw contract stipuleert volledige inzage vragen in de kosten en faktueren bundel. Indien u hieruit stukken wenst te reproduceren kan hier wel een vergoeding voor worden gevraagd tenzij u ze fotografeert, overschrijft of dicteert in een dictafoon.

Behoort het gehele gebouw toe aan één eigenaar?

Normaliter dienen de huurders niet uitgenodigd te worden op een AV van mede-eigenaars. Zij hebben daar niets te zoeken. Wel dienen ze op de hoogte te worden gebracht dat er een vergadering wordt gepland. Meestal gebeurt dit via een mededeling uitgehangen in de inkomhal van het gebouw.

Wat betreft de lift dient de basisakte te worden nagekeken om te kijken hoe deze kosten verdeeld zijn. Als het hier handelt om een toestel waarvan u op geen enkele wijze gebruik KAN maken (KUNNEN, Niet hoeven telt niet hier) kan dit eventueel mee in een geding behandelt worden.

Als u me via pb een email adres bezorgt zend ik u deze avond de voorstellen tot verdeling en enige rechtspraak in deze materie door.

Reclame

Terug naar “Huren”