Mijn vrouw is ten laste, heeft geen inkomen.
Omdat ze met een ander zit en de sfeer thuis op het nulpunt staat zou ik willen scheiden.
Ik had al vermoedens dat er wat was. Maar door stom toeval mails gevonden en foto's.
wij hebben een zoon van 19.
Na een en ander te hebben opgezocht blijkt dat ik 1/3 van mijn inkomsten zou moeten afstaan als alimentatie;
wij hebben een klein rijhuis (afbetaald), en ik dacht eraan haar het huis te laten indien ze zou afzien van alimentatie.
Beide partijen kunnen op deze wijze makkelijker met een schone lei herbeginnen?
Ik behoud mijn inkomen, zij het huis.
mvg
Veel antwoorden op je vragen kun je vinden op deze sites:
Allerhande informatie over scheiden.
Tweehuizen - Als ouders apart gaan wonen.
Onze wegen scheiden.
In de nieuwe wet heeft elke ex-partner recht op onderhoudsgeld van de ex-partner, indien wordt aangetoond dat hij of zij behoeftig is.
Evenwel leert de ontstane rechtspraak sinds de wet van 2007 dat behoeftigheid relatief is en met andere woorden, de ene persoon dus meer behoeften heeft als de andere. De bovengrens van het persoonlijk onderhoudsgeld na echtscheiding is inderdaad op 1/3e van het netto-inkomen van de onderhoudsplichtige ex-partner gehouden.
De rechter houdt bij de toekenning van het persoonlijk onderhoudsgeld rekening met de leeftijd van de onderhoudstrekker, de duur van het huwelijk, het gedrag van beide echtelieden tijdens het huwelijk en de manier waarop ze hun huwelijk hebben georganiseerd: bleef de vrouw thuis of ging ze ook uit werken?
Het persoonlijk onderhoudsgeld wordt in de nieuwe wet beperkt in de tijd. De uitkering kan nog maximum zolang duren als het huwelijk heeft geduurd. De rechter kan daar in een uitzonderlijk geval van afwijken, maar dan mag de uitkering niet hoger liggen dan het strikte minimum.
Tenslotte is er één belangrijke hinderpaal voor het ontvangen van persoonlijk onderhoudsgeld:
de partner die een zware fout heeft gemaakt heeft zelfs ingeval hij/zij behoeftig is, geen recht op persoonlijk onderhoudsgeld. Een zware fout zou bijvoorbeeld een overspel kunnen zijn, afhankelijk van de concrete omstandigheden.