schade aan auto door een ander veroorzaakt

Hera
Topic Starter

schade aan auto door een ander veroorzaakt

#1 , 23 mei 2010 18:35

Iets waar ik vandaag over aan het nadenken was:

Ik leen mijn auto uit aan persoon X.
Persoon X krijgt een ongeval in fout.
Mijn BA verzekering betaalt de schade aan de derde, ik mocht namelijk gewoon mijn auto uitlenen aan X. De schade aan mijn wagen wordt niet betaald gezien ik niet omnium ben verzekerd.
X heeft een familiale polis.
Kan X de herstelling van mijn auto door zijn familiale verzekering laten betalen?

Een aantal mensen die ik hierover gesproken heb menen van niet. Maar indien ik bvb bij iemand thuis struikel (een ongeluk dus) en tegen een kast aanval waardoor een vaas van 10000 euro valt en breekt. Dan betaalt mijn familiale verzekering die kost toch ook terug aan de eigenaar van de vaas?

Ik zie niet zo goed in wrm dit in het geval van schade met andermans voertuig niet het geval zou zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2010 22:51

Het antwoord is heel eenvoudig. Omdat de polis familiale verzekering deze schade uitsluit. Lees er je polis maar eens op na.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 mei 2010 23:57

Iets waar ik vandaag over aan het nadenken was:

Ik leen mijn auto uit aan persoon X.
Persoon X krijgt een ongeval in fout.
Mijn BA verzekering betaalt de schade aan de derde, ik mocht namelijk gewoon mijn auto uitlenen aan X. De schade aan mijn wagen wordt niet betaald gezien ik niet omnium ben verzekerd.
X heeft een familiale polis.
Kan X de herstelling van mijn auto door zijn familiale verzekering laten betalen?

Een aantal mensen die ik hierover gesproken heb menen van niet. Maar indien ik bvb bij iemand thuis struikel (een ongeluk dus) en tegen een kast aanval waardoor een vaas van 10000 euro valt en breekt. Dan betaalt mijn familiale verzekering die kost toch ook terug aan de eigenaar van de vaas?

Ik zie niet zo goed in wrm dit in het geval van schade met andermans voertuig niet het geval zou zijn.
Waarom?
Wel als dat zou kunnen dan zou ik steeds met de auto van mijn broer rijden en mijn broer met mijn auto.
Zodoende zouden we dan volgens uw redenering beiden het equivalent hebben van een omniumverzekering maar dan wel via onze familiale polissen en dat allemaal zonder één euro extra premie te moeten betalen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Algemeen”