Co-ouderschap 5 maand oude baby, problemen afstand

markvdb
Topic Starter

Co-ouderschap 5 maand oude baby, problemen afstand

#1 , 21 mei 2010 21:03

Een vereiste voor co-ouderschap is dat de afstand tussen beide ouders niet al te ver is.

Nu is bij mij die afstand zo'n 50 km. Hoewel ik dicht bij een oprit en mijn vriendin dicht bij een afrit van de autostrade zich bevindt.

Nu zegt ze dat co-ouderschap geen optie is omdat ik te ver woon. Dit is inderdaad een probleem.

Echter hebben we één kind die nu 5 maand oud is.

Dit gaat natuurlijk nog niet naar school en heeft nog geen 'sport of ontspanningsactiviteiten'.

Ik ben ook bereid zelf altijd de verplaatsingen te maken.

Ik snap ook wel dat wanneer het kind naar school gaat dit praktisch wel een probleem wordt. Eventueel zou ik dan ook dan kunnen verhuizen.

Echter heeft mijn vriendin op dit moment een juridische punt om de afstand als bezwaar in te roepen? Of valt dit op dit moment wel degelijk makkelijk te weerleggen?

Heeft hier iemand ervaringen mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 21 mei 2010 23:55

Hoe lang zit de baby bij U in de wagen en welke grens vind je hiervoor zelf redelijk?

Hoe lang is de baby onderweg met zijn ouders als ze ééns per maand samen naar de ardennen gaan om er met de baby te gaan wandelen? Is dat wel goed?

RR

plopperke

#3 , 24 mei 2010 22:29

Als dit voor de rechtbank komt, zal de rechter steeds beslissen in het belang van het kind. Als jullie samen overeen komen om co-ouderschap te doen dan is dat geen enkel probleem om dit op papier te zetten en laten te bekrachtigen.
In het andere geval zal je moeten vertrouwen op het oordeel van de rechter. Ik denk niet dat het in het belang van het kind is om 's morgens en 's avonds 50 km te rijden. Het kind ergens tussenin naar school doen is ook niet goed want dan kan het nooit een vriendjes van op school buiten de school ontmoeten. Wat voor een sociale achterstand kan zorgen. Ik vrees dat verhuizen hier toch de beste oplossing is...

Reclame

eylis

#4 , 25 mei 2010 09:07

nogmaals opgelet voor begripsverwarring!!!
Rechter staat bijna altijd co-ouderschap toe: d.i.: gezamelijk ouderlijk gezag)
Verblijfsco-ouderschap of bilocatie-ouderschap staat hij inderdaad toe als de practische en opvoedkundige voorwaarden gunstig zijn.
Ik zou je alvast aanraden binnenkort uit te kijken om dichter naar je ex te verhuizen.

Nu het kindje nog een baby is, is dat momenteel inderdaad nog niet zo ingewikkeld (school, vriendjes, buitenschoolse activiteiten). Dus heb je nog even tijd om uit te kijken naar een beter gelegen woning.

Als je de rechter garandeert dat je zal verhuizen voordat je kindje 2 jaar wordt, kan dat ook zo in het vonnis geformuleerd worden.
De rechter kan dat met die gegarandeerde belofte toestaan denk ik.

Uiteraard dien je je daar ook aan te houden. In het vonnis wordt dan ook geformuleerd wat er gebeurd als je niet verhuisd bent tegen die tijd: dan valt bijvoorbeeld de regeling terug op een bezoeksregeling.

Nog één belangrijk detail: hoe regel je de opvang als je zo ver van elkaar woont? Elke dag 50 km rijden van en naar de crèche. Dat is inderdaad wel zwaar voor jou en je baby, denk ik. (Kan dat met je job?)
Twee verschillende crèches? Dat is eerder haalbaar: want veel kinderen hebben twee soorten opvang op regelmatige basis: bvb: 3 dagen per week crèche én 2 dagen per week grootouders.

Dus dat is een realistische situatie. Maar je moet ze dus wel zelf formuleren, zodat de rechter aanvoelt dat je op goede oplossingen voor alle consequenties van de 50/50-verblijfsregeling zoekt.

Terug naar “Echtscheiding”