Voorschot terugeisen bij annulering aankoop

BartVanOverbeke
Topic Starter
Berichten: 2

Voorschot terugeisen bij annulering aankoop

#1 , 14 apr 2010 08:38

Hallo,

even de situatie schetsen

In maart besloten we om een whirlpool aan te kopen. Via forums en email komen we in contact met de firma ** . We gaan daar langs en worden een zaalmodel voorgesteld dat ook op Kapaza te koop staat. Na enkele dagen beslissen we deze aan te kopen. Dit bevestigen we via email. Op 1/4 storten we een voorschot van 1800€. Op 13/4 beslissen we toch maar niet door te gaan met de aankoop omwille van persoonlijke redenen. Ook dit bevestigen we via email en vragen ons voorschot terug. Nu zeggen ze dat we daar geen recht op hebben en sterker nog dat als ze zouden willen ze 30% van het totale bedrag zouden kunnen eisen.

Nu hebben we wat opgezocht op het internet en in het consumentenrecht staat hetvolgende :

Opzegtermijn van zeven werkdagen

Bij elke overeenkomst die op afstand (bijvoorbeeld via Internet of telefoon) wordt afgesloten, heeft de consument een opzegtermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen mag hij dus de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van redenen.
Geen boete bij opzeggen
De leverancier mag hiervoor geen boete in rekening brengen. Hoogstens mag hij de kosten voor het terugzenden voor rekening van de consument laten komen. Als de consument binnen de zeven werkdagen al betaald heeft, en daarna alsnog de overeenkomst herroept, is de leverancier verplicht om binnen dertig dagen de betaling terug te storten.

Wanneer gaat de termijn in

De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is. Maar let wel: als de leverancier al met toestemming van de klant is begonnen met de dienstverlening, dan mag de klant niet meer ontbinden.
Drie maanden bij ontbreken bevestiging

Als op de dag van ontvangst van de goederen of de dag van sluiting van de overeenkomst betreffende de dienst de schriftelijke bevestiging nog niet binnen is, dan wordt de termijn verlengd naar drie maanden.


Over die 30% vinden we precies niets terug.

We hebben geen contract getekend of bepaalde verkoopsvoorwaarden aanvaard.

Kunnen we hier spreken over een verkoop op afstand ? Wat zijn onze rechten nu juist ? Kunnen we ons voorschot terug eisen ?

Alvast bedankt !

Bart V.O.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 14 apr 2010 09:17

Verkoop op afstand betekent dat de verkoper bij jou thuis langskomt of dat jij via postorder/internet een bestelling plaatst van spullen die je enkel op foto kan zien en dus niet kan betasten/keuren. Dat is de bedoeling van de bedenktijd. Maar je bent zelf langsgeweest bij de verkoper. Je hebt daar ter plaatse in de showroom de goederen kunnen bekijken en keuren.

Dus in principe ben je je voorschot kwijt. Ik vermoed dat er e-mailverkeer is geweest waarin staat dat je een afspraak maakt in de winkel en dat je geïnteresseerd bent in een whirlpool... Over de 30% zou ik mij geen zorgen maken, vermits er geen verkoopsvoorwaarden zijn bekend gemaakt.

Dus ofwel laat je de bestelling vallen en ben je 1800 euro kwijt, ofwel probeer je te onderhandelen en speel je wat komedie en breng je aan dat 1800 euro toch wel een hoog bedrag is; ofwel laat je de koop doorgaan en biedt je het zelf opnieuw te koop aan met bv. 500 euro korting.

(Overigens geldt die 7 dagen niet voor bv. ondergoed, CD's, enz.; en ook niet tussen particulieren).

Drone
Berichten: 3132
Locatie: st-niklaas

#3 , 14 apr 2010 12:42

heeft hij de "algemene voorwaarden" of "contractuele voorwaarden" op voorhand wel gezien?

daarin zou moeten staan wat de 'gevolgen' zouden zijn als hij afziet van de verkoop ...


indien hij deze niet gezien of ondertekend heeft denk ik niet dat de verkoper zomaar die €1800 kan inhouden.

Reclame

BartVanOverbeke
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 14 apr 2010 13:28

ik heb geen voorwaarden ofzo gezien. Ik heb enkel per email akkoord gegeven voor de aankoop. Verder niets.

GumGum
Berichten: 55

#5 , 14 apr 2010 17:28

" WHPC Art. 77. § 1. In deze afdeling wordt verstaan onder :
1° overeenkomst op afstand : elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf;"


Hier is niet enkel en uitsluitend gebruik gemaakt van communicatie op afstand, u bent de zaak gaan bekijken, dus geen verkoop op afstand met een verzakingstermijn.
Bij contractverbreking door de koper kan de verkoper altijd de door hem gemaakte kosten en geleden verliezen met inbegrip van zijn winstderving op de koper verhalen. Dat u geen Voorwaarden hebt gezien doet hieraan geen afbreuk. Enkel forfetaire onkostenvergoedingen kunnen, zonder in kennis hiervan te zijn gesteld, niet worden geëist, bewezen schade echter wel.
Of 1800€ of 30% v.d. aankoopsom in dit geval niet overdreven is, kan enkel door de rechter worden beslist.

In uw geval zou ik proberen wat bartvdv hier eerder suggereerde, nl. het goed aankopen en met zo weinig mogelijk verlies verder verkopen.

Terug naar “Consumenten Koop”