te gelde maken waardepapieren

fonsb
Topic Starter

te gelde maken waardepapieren

#1 , 13 apr 2010 12:01

Is een notaris verplicht alle waardepapieren, die hij ontvangt ter verdeling uit een erfenis, te verzilveren en op een rekening te plaatsen?
Of moet hij hiertoe een opdracht van een of alle erfgenamen ontvangen.
In de praktijk heeft een notaris met obligatiefondsen die hij binnenkreeg in 2006 niets gedaan tot met de bankencrisis van eind 2008 en heeft ze dan zonder ruggespraak, verkocht aan een prijs ver beneden de nominale waarde. Nu eindelijk de eindafrekening in de maak is, zijn de fondsen terug 30 procent meer waard.
De erfgenamen zitten hier met een verlies(?) van 20.000 Euro opgescheept
dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 13 apr 2010 20:28

We hebben hetzelfde meegemaakt. Ik stel me hier ook vragen bij.
Toen moeder stierf hebben we op de hoge koersen SSR moeten betalen. Een half jaar later verloren we rond de 10.000 €.

Misschien weten andere forumleden hier iets meer over. Wanton of basejumper misschien?

Vaoke

#3 , 15 apr 2010 01:00

Naar mijn oordeel kan enerzijds, deze of gene notaris, noch een gevolmachtigde bij leven anderzijds.. wanneer er sprake is van onverdeeldheid (dus van het bestaan van diverse medeeigenaren).. NIET verkopen of herbeleggen ZONDER voorafgaandelijk AKKOORD van ALLE medeeigenaren in onverdeeldheid!
Als het voorgaande het geval is, t.t.z. wanneer hij (de notaris) heeft gehandeld ZONDER voorafgaandelijk AKKOORD omtrent de gerealiseerde verkoop.. dan is hij (naar mijn oordeel) zijn boekje te buiten gegaan!
Dat is dan een zaak voor het tuchtrecht van de Nationale Kamer der Notarissen.. en voor de Rechtbank.
Raadpleeg best een bekwaam advocaat.

Reclame

Creatief

#4 , 15 apr 2010 14:45

Bedankt voor de raad, Voake.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”