rechtsgeldigheid e-mail?

jayjay15
Topic Starter

rechtsgeldigheid e-mail?

#1 , 01 apr 2010 14:30

Beste

Wij kregen van een bepaalde persoon een bevestiging voor een optreden.
Hij mailde ons hetvolgende:

geachte,

zoals gevraagd mijn gegevens

JH

aanvraag annimatie voor 1 mei zoals beschreven hieronder
contractje mag opgestuurd worden naar

Zottegemstraat **

Nu hadden wij het contract al opgestuurd maar al meer dan een maand niets meer gehoord van JH. Ik belde hem vandaag en hij vertelde dat hij de animatie toch niet hoeft.
Wat kunnen wij doen? 1 mei is een topdag in de animatie en we hebben enorm veel aanvragen moeten annuleren omdat wij deze dag voor meneer hadden vrijgehouden.
Kunnen wij ons geld eisen? Een deel? Een schadevergoeding?
Is een bevestiging via e-mail in België rechtsgeldig?
Indien mogelijk spoedige respons en betrokken artikelen vermelden!

Hartelijk dank!!!!
Laatst gewijzigd door jayjay15 op 16 jan 2012 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 02 apr 2010 07:44

Uiteraard is dit rechtsgeldig. De man heeft jullie duidelijk geboekt: "wij gaan akkoord met uw voorstel". En dus hebben jullie minstens recht op een schadevergoeding of zelfs de volle prijs.

jayjay15
Topic Starter

#3 , 02 apr 2010 19:58

Bedankt voor de reactie!

We hebben JH momenteel al gebeld om hem in te lichten, alsook een e-mail gestuurd, maar geen reactie.
Wat moeten wij dan doen om deze schadevergoeding te verkrijgen?
Hij negeert ons compleet...

Ik dacht dat er nog iets bestond als 'goed fatsoen', maar blijkbaar ben ik een idealist..
Ik vind het echt schandalig dat hij zelf niet heeft laten weten dat hij onze diensten niet meer wenste. Hij houdt ons al van in januari aan het lijntje.
Alleen al de kansen die wij door hem gemist hebben...
En om nu 1 maand vooraf nog een optreden te versieren wordt moeilijk!

Reclame

Vandebos

#4 , 02 apr 2010 20:16

Aangetekend in gebreke stellen?

jayjay15
Topic Starter

#5 , 02 apr 2010 21:15

Kunnen we inderdaad doen, maar wat als JH nog steeds vertikt om te reageren? Ik vrees dat we voor de helft van de gage geen rechtszaak moeten aangaan ofzo. Is het mogelijk om bv. een factuur te sturen (die hij vermoedelijk toch niet zal betwisten...) en dan via een deurwaarder
de betaling eisen?
Dank bij voorbaat

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 apr 2010 21:22

Kunnen we inderdaad doen, maar wat als JH nog steeds vertikt om te reageren? Ik vrees dat we voor de helft van de gage geen rechtszaak moeten aangaan ofzo. Is het mogelijk om bv. een factuur te sturen (die hij vermoedelijk toch niet zal betwisten...) en dan via een deurwaarder
de betaling eisen?
Dank bij voorbaat
Zonder vonnis van rechtbank kunt u geen deurwaarder sturen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#7 , 02 apr 2010 21:28

Zal weinig uithalen. Je moet al een beetje een procedure volgen van eerst verschillende aanmaningen versturen, daarna een aangetekende zending, daarna bv. incasso (juridisch van geen waarde) of toch gerechtsdeurwaarder aanspreken (duur en zonder vonnis van geen tel).

Dus nu aangetekende brief of naar advocaat stappen, al was het maar uit principe. Misschien dat een dreigbrief van een advocaat toch nog iets uithaalt.

Dat je genegeerd wordt is enigszins logisch, maar dat is niet erg. Iedere e-mail heeft een unieke code waardoor die traceerbaar is. En is even geldig als een gewone brief.

Zorg in het vervolg dat er onderaan je e-mail een duidelijk leesbare link staat naar bv. een webpagina met daarop de verkoopsvoorwaarden. En meer specifiek de manieren van annuleren (beperkt in tijd). Dan sta je toch al een stuk sterker. En doe aan een betere opvolging van jouw administratie.

Ik ben zelf ook zelfstandige en heb met dit soort mensen geen medelijden. Ik spendeer er ook niet meer tijd aan. Wie na twee aanmaningen niet reageert krijgt mijn advocaat op zijn dak. En met resultaat.

jayjay15
Topic Starter

#8 , 02 apr 2010 21:53

Ik heb hem wekelijks gemaild en gebeld dat we nog steeds geen getekend contract ontvingen, terwijl wij dit wel verschillende malen hadden opgestuurd. Dus ik denk dat ik mijn administratie wel degelijk opvolg.
En de algemene verkoopsvoorwaarden waarin inderdaad een artikel staat omtrent annuleren, waren bij dat contract bijgevoegd.
Gelukkig is dit nog maar de eerste keer dat we dit tegenkomen en hopelijk de laatste.

Ik kijk misschien toch even best uit naar een advocaat.

j.demoor

#9 , 03 apr 2010 10:43

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...”(B.W.).

“Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.).

‘On 28 jan 2010 18:36 "JH" <skynet> wrote:  beste, wij gaan akkoord met uw voorstel‘ is zulk ‘begin van bewijs door geschrift’,dat dient aangevuld door getuigenissen,vermoedens,eed ,enz.

‘Wanneer van een verbintenis een begin van bewijs door geschrift bestaat,kan het bewijs van die verbintenis geleverd worden door gewichtige,bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens(Cass. 26 oktober 1950,Pas. 1951,I,96).

‘De buitengerechtelijke bekentenis bedoeld in art.1354 en 1355,is een eenzijdige daad waaruit een bewijs kan worden gehaald. Ze moet uitgaan van de partij tegen wie ze wordt aangevoerd,maar moet niet bestemd zijn om voor de tegenpartij als bewijs te dienen. Voor de toepassing van art.1354 en 1355,en voor het in aanmerking nemen van een buitengerechtelijke bekentenis is niet vereist dat tussen de betrokken partijen een reeds ontstane en actuele betwisting bestaat‘[Cass. 20 december 2007(M.J./I.J.),R.W.2009-10,955-956,Noot. CATTOIR,B.,COLPAERT,A.,De bewijsrechtelijke betekenis van de uitvoering van de overeenkomst in burgerlijke zaken,R.W.2009-10,946-953].

MOSSELMANS,S.,De eed tot aanvulling van een begin van schriftelijk bewijs van betaling[R.W.2009-10,205-206,Noot onder Vred.Neerpelt-Lommel 3 november 2008(G.P./V.)].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”