#7 , 28 mar 2010 12:40
Johan , met uw verdere berichten geeft U relevante nieuwe informatie.
Voor de berekeneing van de successierecchten worden de begrafeniskosten evenredig verdeeld over het eigen vermogen en het deel uit de gemeenschap. Deze rechten worden in prinvcipe ook betaald met de te erven gelden.
Voorbeeld : gemeenschap bestaat uit een huis van 300.000 € en roerende goederen van 200.000 € , plus is er een eigen vermogen van 200.000 €. Begrafeniskosten 12.000 €. Clausule : langst leeft ,al heeft.
De langstlevende echtgenoot (LLE) erft de helft van het huis , zonder successierechten , de helft van de gemeenschap en het vruchtgebruik van het eigen vermogen. De kinderen hebben 1/3 van de blote eigendom van het eigen vermogen. De begrafeniskosten : 4000 € aangerekend bij de helft van de gemeenschap , 8000 bij het EV. De successierechten van de LLE worden ook evenredig betaald door het EV en de gemeenschap. De LLE ontvangt zijn deel , de kinderen krijgen ieder 1/3 ( volgens berekening 60870 €) op een geblokkeerde rekening want in blote eigendom, met uitbetaling van de rente aan de LLE.
U spreekt ergens van een VG van 44 % , dus LLE is tussen 55 en 60 jaar.
Volgens de tabellen van J. Schryvers heeft een man van 57 jaar recht op ong. 52 % en een vrouw op ong 57 % van de totale waarde als vergoeding van het vruchtgebruik. Het is voor de kinderen meestal geen goede zaak het vruchtgebruik af te kopen.
Ik verbaas mij wel nog altijd dat een koppel , met kinderen , een huwelijkscontract opmaakt met de clausule ' langst leeft ,al heeft'. De successierechten die bij het eerste ovelijden zouden worden bespaard , worden driedubbel terugbetaald bij het tweede overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon